Opgekweekt vliegje uit strooisel in knotwilg

Gestart door Melchior van Tweel, februari 07, 2014, 12:12:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

Melchior van Tweel

Hallo allemaal,

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Het is een vliegje dat ik opgekweekt heb uit strooisel in een knotwilg. Als ik determineer kom ik uit op Lauxanidae, maar ik heb geen idee of dat klopt en hoe ik hiermee verder moet. De determinatiestappen zijn onderaan te vinden.

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/81620589
onzeker Lauxaniidae gezien op 2014-02-04 Windesheim - Tichelgaten
Foto's:

Toelichting:
Windesheim, Thuis opgekweekt uit strooisel van Knotwilg http://waarneming.nl/waarneming/view/80612643. Determinatie met Europese diptera KNNV WM 148-1981;  (1). Lichaamsvorm en vleugels niet afwijkend;  2. Antenne niet draad-of parelsnoervormig, 3e lid duidelijk anders van vorm.;  28. Ptilinale sutuur aanwezig;  52. Monddelen niet rudimentair, antennen niet in diepe groeven;  54 2e antennelid zonder lengtegroef;  62. Ogen niet gesteeld;  63. 1e tarslid niet verdikt;  64. Arista aanwezig;  65. Geen borstels ad rand vh methathorale stigma ; 66. Costa niet onderbroken;  67. Ferum vd achterpoten verdikt, ad onderkant zonder 2 doornrijen, wel met zwarte borstels bezet, niet in rijen;  68. Ogen kaal;  69.  Poten niet opvallend verlengd en slank, 2 oc-borstela aanwezig.;  72. Proboscis niet 2x geknikt en nr voren gericht.;  73. Middelste tibia met preapicale borstels;  74. Clypeus klein en niet zichtbaar bij ingetrokken proboscis;  75. PVT-borstels convergent anaalader net niet tot aan de vleugelrand.;  -> Lauxaniidae

Bij voorbaat dank,

Melchior van Tweel
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

jeeweevz

Lauxaniidae lijkt me wel te kloppen :). Kijk eens bij Calliopum.
Groeten,

Jan Willem van Zuijlen
Coordinator EIS-werkgroep Opomyzoidea

Melchior van Tweel

Bedankt! Kijk, dat is nog eens een opsteker. Ben ik in ieder geval niet verkeerd gegaan in mijn sleutel. Calliopum lijkt er inderdaad veel op, ik had daarvan ook al foto's gezien in het familieoverzicht. Maar ik vind die vliegjes vanaf een foto wel veel op elkaar lijken. Weet je misschien ergens een (online?) sleutel?
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

ruud van der weele

het is in ieder geval een Calliopum, maar ik kan niet zeggen van deze foto welk soort het is. Als je wil mag je exemplaar mij wel opsturen. Ik zal het dier dan determineren.
Sorry, er is geen online tabel van deze familie. Ik zelf gebruik de Hongaarse tabel van Laszlo Papp.

gr. Ruud

Melchior van Tweel

Hallo Ruud,
Ik kan zelf inderdaad ook nergens een sleutel van Calliopum vinden. Jammer, want ik had deze wel zelf willen determineren. Als je Laszlo Papp googlet kom je trouwens bij een boxer uit  ;D . Zou je mij je adres willen sturen? Dan zal ik het vliegje opsturen. Alvast hartelijk bedankt.

Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

ruud van der weele

Laszlo is een heel gewone Hongaarse voornaam, Papp een zeer gewone achternaam en inderdaad is Laszlo Papp een heel beroemde Hongaarse bokser. Onze Laszlo, daarentegen, is vooral een autoriteit op het gebied van de Lauxaniidae, Sphaeroceridae  en Heleomyzidae en nog een aantal acalyptrate vliegenfamilies. Hij is overigens sinds kort met pensioen en houdt zich ook nog bezig met .....Agromyzidae!

Het vliegje kan je opsturen naar:

Ruud van der Weele
Vliegerweg 11
4101 JK Culemborg

ik laat je weten zodra ik het diertje ontvangen heb.

groeten,

Ruud

Melchior van Tweel

Hallo Ruud,
Fijn dat je mijn vliegje wilt bekijken. Gaat vandaag op de bus.
Alvast hartelijk bedankt!

Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

ruud van der weele

het beessie is aangekomen. Ik kijk er vanavond naar!

gr. Ruud

ruud van der weele

meteen maar even naar boven gegaan: Calliopum simillimum!

Melchior van Tweel

Hallo Ruud,
Hartelijk bedankt voor de determinatie! Er zijn slechts enkele waarnemingen van in waarneming.nl. Is dit zo'n zeldzaam beestje of kijk er gewoon niemand naar?
Groet, Melchior
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

ruud van der weele

zeldzaam? Helemaal niet hoor. Algemeen, echt waar.