Anotylus spec - Koog aan de Zaan (potval in tuin) - 06-02-14

Gestart door Yeronimo, februari 07, 2014, 10:51:23 AM

Vorige topic - Volgende topic

Yeronimo

Deze kortschildkever ving ik gisteravond in mijn achtertuin door middel van een potval.
Ik ben er net achter gekomen dat het een Anotylus spec. was na lang zoeken. Erg vervelend dat hij niet in de determinatietabellen van coleo-net.de staat waardoor ik naar Oxytelus werd geleid. Duurde hele gisteravond en vanmorgen voordat ik daar achter kwam.
Aangezien ik geen determinatietabel heb van die genus (Anotylus) kan ik niet verder komen in de materie. Ook via internet vind ik erg weinig en de combinatie met het niet vertrouwde plaatjes kijken hield ik drie soorten over. Anotylus rugosus, Anotylus sculpturatus en Anotylus inustus. Wellicht dat iemand anders de kennis in huis heeft om het dier alsnog te determineren, ik kom er niet uit.

Aan de hand van habitat en grootte is er wellicht nog wat over te zeggen. Als habitat mijn tuin in de Zaanstreek (boven Amsterdam) in de potval op vochtige grond (zal geen droge zandsoort waarschijnlijk zijn). Als grootte kan ik zeggen dat hij ongeveer 5 mm is.
Ik heb het dier zelf nog in de collectie om foto's te maken van specifieke delen of specifieke delen via een loep (20x vergroting) te bekijken.

http://waarneming.nl/waarneming/view/81616910
Anotylus Spec. gezien op 2014-02-06 Koog aan de Zaan
Foto's:




Toelichting:
Potval 2.
bij voorbaat dank Jeroen Breidenbach
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Ed Colijn

rugosus is het niet, die heeft een gekarteld halsschild. inustus ook niet want die heeft een gladde, glimmende kop met vrijstaande punctuur en geen groefjes.

Maar dan ben je er nog niet want behalve sculpturatus is ook mutator bekend uit NL..... Die zijn alleen uit elkaar te houden als je een mannetje hebt (zo te zien wel). En dan heb je 2 mogelijkheden: genitaal of de vorm/beharing van het deukje op het 6e sterniet vergelijken.
groet,

Ed Colijn
NEV Sektie Everts

Yeronimo

Dank Ed voor de geweldige toelichting tot gegevens waar ik geen beschikking over heb! Kan je ook aangeven in welke literatuur deze informatie te vinden is?
Ik zal zometeen eens goed proberen te kijken naar de zesde sterniet en daar vervolgens verslag van te doen. Ik denk dat zoiets erg lastig op de foto te zetten is dus zal ik het proberen zo goed mogelijk te omschrijven. Hopelijk komt er dan een soort uit rollen. Heb de waarneming nu veranderd naar een onzekere A. sculpturatus gezien A. mutator en A. sculpturatus/mutator niet ingevoerd kan worden.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Ed Colijn

#3
het valt wel mee Jeroen, ik meen zelfs op de foto te kunnen zien dat er toefjes haar op het 6e sterniet zitten. Zie onderstaande plaatjes (3=sculpturatus, 4=mutator) uit

Vorst, O. & H. Huijbregts, 1998
Anotylus mutator, nieuw voor de Nederlandse fauna
Entomologische Berichten 58: 155-160



groet,

Ed Colijn
NEV Sektie Everts

Yeronimo

Het is inderdaad Anotylus sculpturatus. Prachtig dat er nog een naam aan te koppelen valt geheel dankzij je hulp Ed! Ik ben je heel erg dankbaar.
Heb zelf ook een foto gemaakt, maar kan mijn sd-kaart hier niet aansluiten op de computer. Foto ervan post ik vanavond dus nog voor de volledige documentatie :-)
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Ed Colijn

my pleasure! Ik heb je nog een mailtje gestuurd (je hotmail-adres).
groet,

Ed Colijn
NEV Sektie Everts

Yeronimo

Bij deze de foto van het 'deukje' op de zesde sterniet :) Dank Ed voor je enorme hulp bij het oplossen van deze leuke puzzel!

Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden