echt zandhaarmos?

Gestart door agnes, februari 07, 2014, 08:35:36 AM

Vorige topic - Volgende topic

agnes

beste forumleden
Klopt het dat dit echt zandhaarmos is?
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/81618495
onzeker Echt zandhaarmos - Polytrichum juniperinum var. juniperinum gezien op 2014-01-25 Schoorl - Schoorlse Duinen
Foto's:





bedankt
agnes

vdvaart

Ik durf het niet met zekerheid te zeggen. wat je graag wilt zien is een scherp beeld van de bovenkant van de blaadjes, zie je daar de vliezige bladranden omhoog omgeslagen opof zie je dat niet en is de bladrand getand. Ik denk het laatste, maar ik geef mijn mening graag voor een andere. Als het blaadjes met tanden zijn, dan lijken de kapsels met het duidelijk afgescheiden ringetje tussen stengel en hoofdje te wijzen op gewoon haarmos. Ik weet eigenlijk niet of die afgescheiden ringetjes al voldoende zijn voor gewoon haarmos.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

agnes

hoi Koos
Ja de bladeren staan er niet duidelijk op en ik heb ook geen foto's waar ik ze duidelijker uit kan snijden.
Ik keek naar die mannelijk planten (bij ruig haarmos zijn die rood gekleurd.) Maar dat is dus geen hard kenmerk.
in ieder geval bedankt voor je reactie
gr agnes

Ben Kruijsen

#3
volgende keer scherpstellen op de blaadjes svp. Ik meen toch blauwgroene blaadjes met bruine punten te zien. Zandhaarmos ligt het meest dan voor de hand.

vdvaart

Ik heb het nagekeken, ook zandhaarmos (ruig ook trouwens) heeft een duidelijk afgescheiden apofyse, dat ringetje tussen kapselhoofd en stengel, dus wat dat betreft kunnen we alle kanten op behalve formosum. Wat ik ook niet meer wist maar volgens de boeken is het zo: juniperinum heeft een geelbruin perigonium (op de mannelijke plantjes) maar bij commune en formosum zegt Touw en Rubers: groen. Dus het is kennelijk niet nodig in dit geval de blaadjes goed te zien, het moet wel juniperinum zijn zoals Ben ook zegt.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

agnes

jullie zijn er uit!
bedankt ook voor de uitleg
gr agnes