Brede dovenetel of een andere plant?

Gestart door bertm, februari 03, 2014, 21:26:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

bertm

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het betreft deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/79045300 Brede dovenetel - Lamium confertum gezien op 2013-07-28 Ouddorp - Den Hofdijk e.o.
Foto's:

bij voorbaat dank Bert Meulenbeld

M.V.S

Is ingesneden doventel geen optie? Ik ken die soort niet heel goed, want die hebben we hier niet zo veel.
Groetjes, Marc

Datura

Ik denk ook eerder aan ingesneden dovenetel (maar ben niet 100% zeker). Reden: 1) de bovenste stengelbladen/schutbladen lijken (voor zover zichtbaar) een bladschijf te hebben die 'geleidelijk'in de steel versmald en niet 'wigvormig zittend' te zijn (vergelijk de afbeeldingen in de Heukels). Verder vind ik de kelktanden niet lang genoeg (zijn in mijn herinnering nog langer/smaller) en heeft Brede dovenetel in mijn herinnering nog meer de habitus van Hoenderbeet (maar mijn ervaring met Brede dovenetel is beperkt).
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

rapunzel

Is Brede dovenetel niet de vastgelegde bastaard van L. hybridum en L. amplexicaule ?
Misschien neigt de soort soms te veel naar een van de ouders.
Gr.
Koos
Koos Ballintijn

Datura

Volgens mij heb je gelijk Koos, maar ik geloof dat dat 'vastgelegde' nu juist inhoudt dat die hybridevariatie er goeddeels uit is. Net zoals Kruipganzerik (de gestabiliseerde hybride van tormentil en vijfvingerkruid dacht ik), ook niet de ene keer meer op tormentil en de andere keer meer op vijfvingerkruid lijkt.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

rapunzel

Ik zie duidelijk onregelmatige vertanding in sommige bladen en bovenin gesteelde schutbladen (?) met die typische driehoekige vorm die ik ken van L. hybridum. Het doet mij allemaal sterk aan L. hybridum denken.
Gr.
Koos
Koos Ballintijn

Rense Haveman

Wat mij betreft hybridum. Plaatselijk erg algemeen, en confertum ziet er anders uit!
Groet! Rense

havikskruiden!

bertm

Allen hartelijk dank voor de hulp.
Ik zal de waarneming veranderen in l.hybridum.


Mvg
Bert