Komen hazen steeds meer in bossen voor

Gestart door characea, juni 07, 2007, 13:55:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

characea

Hoi,
Misschien dat ik wat bevooroordeelt was, maar de laatste twee weken heb ik enorm veel (nou ja, vijf keer) hazen (grote oren en achterpoten, zwarte oorpunten) in bossen gezien. Is dat vaak het geval ? Of zoeken ze met de hitte ook de koelte van het bos op en is niets menselijks de haas vreemd ?

drift

#1
kan het een vos geweest zijn die daar zijn hol heeft en op hazen jaagt
dat is bij mij is een dennenbos in de buurt wel het geval

huysse

Misschien ook omdat zo'n beetje alle boeren aan het inkuilen (dus maaien) waren?

groet,
Marijke

Imperator

Ik zie ze wel op kleine stukje heide tussen bossen in op de Veluwe
vriendelijke groet,

Trees

tekenaar

Hazen zijn m.i. bosdieren die alleen bij gebrek aan bos open in de weilanden zitten. In SLO zitten ze overdag in het bos en komen ze 's nachts in weilanden maar ook in kleine open plekken grazen. Ook in NL ben ik ze vrij regelmatig in bos tegen gekomen (met name toen ik met ontheffing van de paden af mocvht voor zandhagedissenonderzoek). Pas hoorde ik van iemand dat hazen vaker op plekken komen waar geen konijnen zitten. In sommige delen van NL zijn konijnen recent vrijwel verdwenen, mischien is dat ook in jou gebied het geval?  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Geert-Jan Kroon

Ik loop nu stage bij Staatsbosbeheer Leersum en dit is ook wat ik hoor van de boswachters. Steeds vaker zien zij hazen in het bos en ook ik heb de afgelopen tijd regelmatig boshazen gezien.
Groet,

Geert-Jan Kroon

g.j. keizer

Als je in de Duitse Eifel (overdag) hazen in het open veld ziet, is dat altijd op stoppelvelden van graan of voedermais en op (hooi)graslanden, die tenminste gedeeltelijk door bossen worden omgeven, zodat ze zich (met hun jongen) terug kunnen trekken en voor vossen, buizerds en rode wouwen schuil kunnen houden.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

j.peltenburg

In Capelle a/d IJssel is een jaar of 20 geleden het "Schollebos"aangelegd. Voorheen was het weidegrond. Nu een park van "slechts" 137 Ha. Volledig omringd door nieuwe wijken. Toen wij daar 20 jaar geleden kwamen wonen zaten de hazen zelfs in ons achtertuintje. In dit Schollebos wonen ook nu nog ontzettend veel hazen. In een deel van het bos waar de gemeente ooit kaphout en zand heeft gedumpt stikt het juist weer van de konijnen. Ik had ook ooit gehoord waar hazen zijn, zijn geen konijnen maar dat gaat hier niet op. Ook uilen, fazanten, vleermuizen, vlaamse gaaien, ijsvogeltjes zijn daar door mij in de afgelopen jaren zeer regelmatig gezien.