Vers van de pers: De Nederlandse goudhaantjes !

Gestart door Arp, februari 04, 2014, 15:09:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Hallo Keverfans,

Zojuist het nieuwe deel uit de reeks Entomologische Tabellen ontvangen. Zo vers dat het nog niet op de website staat :) (maar wel bij de auteur):

Winkelman, Jaap (2014) De Nederlandse goudhaantjes (Chrysomelidae: Chrysomelinae) - Entomologische Tabellen (supplement bij Nederladse Faunistiche Mededelingen), vol.7, 91pp. Leiden: EIS, NEV & Naturalis. - Info ET/NatuurEnBoek - Op de kaft staat 2013, dus het boekje zal vermoedelijk als zodanig geciteerd gaan worden.

Prachtig, prachtig - GROOT compliment aan Jaap Winkelman  :duim: :duim:

Heb het, afgezien van de tabellen, meteen van voor naar achter doorgelezen. Zeer goed opgezet, met informatieve inleiding (veel leuke feiten die ik nog nooit eerder had gelezen), duidelijke tabel met heel veel duidelijk afbeeldingen (op de plek waar je ze zoekt - niet onbelangrijk), middengedeelte met afbeeldingen van alle soorten naast elkaar en - heel nuttig - ook een overzicht van alle genitaalvormen nasst elkaar zodat je daar niet voor heen-en-weer hoeft te bladeren. Daarna een korte soortbeschrijving per soort die begint met een opmerking over hoe moeilijk/makkelijk de soort te determineren is, nog eens de belangrijkste kenmerken, (verschillen met) gelijkende soorten en info over de biologie/fenologie en verspreiding. Tot slot nog een overzicht met alle verspreidingskaartjes bij elkaar.

Wat een werk is daar ingegaan  :o  :duim:

Twee opmerkingen:
1) De tabel leunt regelmatig in de eerste stappen op kenmerken die op de meeste foto's niet meteen te herkennen zullen zijn. Daar is natuurlijk een goede reden voor, maar dit maakt het voor fotodeterminatie minder handig om "meteen" bij de tabel te beginnen. Dit wordt meer dan goedgemaakt door het foto-overzicht midden in het boek, waardoor je grote stappen in de tabel over kunt slaan en meteen in die tabel de gelijkende soorten op kunt zoeken.
2) De classificatie van de determinatiemoeilijkheidsgraad vind ik hier en daar wat pessimistisch, maar misschien komt het ook omdat ik ondertussen zelf wat handiger geworden ben met kevertjes en deze goudhaantjes al vaker beter bekeken heb. Voor de gemiddelde geïnteresseerde leek zal het wel van toepassing zijn - getuige ook de vele, vele foute determinaties in de waarnemingendatabase. Nu maar hopen dat Jaap zich stierlijk gaat vervelen en op wrn wil helpen als validator  ;D
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Th.Heijerman

Jaap zich vervelen? Er zijn nog meer subfamilies!

Arp

Ja maar, ja maar - deze is nog niet "af" .... al die waarnemingen die gecorrigeerd willen worden ... hoe kun je dan aan iets nieuws beginnen :P  ;D
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Gerrian

Ben nog niet verder gekomen dan doorbladeren (was eerst in het blad Vlinders begonnen dat vandaag ook op de mat viel), maar de eerste indruk is dat de tabel er mooi uitziet. Hooguit een beetje jammer dat er onderweg een kreukel in mijn exemplaar gekomen is, maar een tabel blijft toch niet netjes als je hem intensief gebruikt.


Ik had hem al wel op de site van de NEV zien staan, dus ik keek er al naar uit. Mooi op tijd om me nog even te kunnen voorbereiden, voordat de lente begint.

jan cuppen

Een mooi boekwerkje van Jaap, gefeliciteerd! Na de boktorren en de prachtkevers al weer de derde tabel in de reeks.

Een hint voor alle fotografen: kijk vooral naar de platen en probeer de kevers ook op deze manier te fotograferen.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Douwe van der Ploeg

Eindelijk! Nu maar hopen dat ik het binnenkort kan bestellen :P

Voor de mensen die m via natuurenboek willen bestellen: http://www.natuurenboek.nl/details.aspx?lnPKID=22434 dus
Douwe van der Ploeg

Yeronimo

Shit ik had het vakje uitgevinkt staan bij de optie of ik Entomologische Tabellen wilde ontvangen bij de NEV. Dat is zuur! Uiteraard nu gelijk aangevinkt.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden


Arp

Ha Marcel,

Ja er is hier en daar wel wat te vinden, maar dus niet op "de" pagina voor de Entomologische Tabellen ;)

@Jeroen: Mailtje naar secretariaat? Nee heb je ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

kreeg vandaag de Nederlandse goudhaantjes binnen, mooi stukje werk zal ik veel plezier aan beleven.
M.Vr.Gr. Harry de Koning