Wijzigingen in nomenclatuur Nederlandse spinnen

Gestart door jvogels, februari 02, 2014, 21:40:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

jvogels

Na ijverig split werk van Prószyński en daaropvolgende pogingen weer kaas te maken van de indeling in de zgn 'Sitticines' is er nu een rigoreuze lump publicatie van Maddison verschenen op basis van moleculair werk.

Daarmee zijn  we nagenoeg terug bij af voor de Sitticus soorten, zij het dat ze nu nagenoeg allemaal onder Attulus zijn geplaatst, om redenen van prioriteit voor dit genus:

Calositticus Lohmander, 1944 => Attulus Simon, 1889 (Maddison et al., 2020: 12)
Hypositticus Lohmander, 1944 => Attulus Simon, 1889 (Maddison et al., 2020: 12)
Sitticulus Dahl, 1926 => Attulus Simon, 1889 (Maddison et al., 2020: 12, S of Sitticulus with Sitticus by Prószyński, 1973a: 72)
Sitticus Simon, 1901 => Attulus Simon, 1889 (Maddison et al., 2020: 11, respect the priority of Attulus)
Sittiflor Prószyński, 2017 => Attulus Simon, 1889 (Maddison et al., 2020: 12, S of Sittiflor with Calositticus by Blick & Marusik, 2018: 237)
Sittilong Prószyński, 2017 => Attulus Simon, 1889 (Maddison et al., 2020: 12)
Sittipub Prószyński, 2016 => Attulus Simon, 1889 (Maddison et al., 2020: 12, S of Sittipub with Hypositticus by Blick & Marusik, 2018: 237)

voor 'onze' Nederlandse soorten betekent dit:
Calositticus caricis (Westring, 1861) => Attulus caricis (Westring, 1861)
Calositticus floricola (C.L. Koch, 1837) => Attulus floricola (C.L. Koch, 1837)
Calositticus inexpectus (Logunov & Kronestedt, 1997) => Attulus inexpectus (Logunov & Kronestedt, 1997)
Hypositticus pubescens (Fabricius, 1775) => Attulus pubescens (Fabricius, 1775)

Ik heb de Nederlandse soorten aangepast, al het buitenlandse spul echter niet, dat laat ik graag aan een observation taxo admin over.

Frank van de Putte

Ik mag toch hopen dat ze die springspinnen voorlopig laten wat voor het is, die veranderden zowat elk jaar van naam..
Groetjes,

Frank van de Putte

jvogels

Dat is een gevolg van een (volgens mij nogal eenzijdige) vete van een bejaarde poolse taxonoom die meent te mogen klassificeren op basis van authoriteit versus een canadese taxonoom die heel veel weet heeft van genetische stamboomanalyse, maar dan weer weinig rekenschap houdt met somatische kenmerken. Overigens vond ik de splitsing in meerdere genera behoorlijk overdreven en de generieke genus namen ronduit bespottelijk, dus wat mij betreft is deze lump wel gerechtvaardigd. Ik vrees echter dat het laatste er nog niet over geschreven is...

Weia

Citaat van: jvogels op april 15, 2020, 10:30:31 AM
Overigens vond ik de splitsing in meerdere genera behoorlijk overdreven en de generieke genus namen ronduit bespottelijk, dus wat mij betreft is deze lump wel gerechtvaardigd.
Ik ben erg voor lumpen. Tenzij er echt harde en door iedereen aanvaarde redenen voor splitsen zijn. Bij de motmuggen is er ook een bejaarde splitter (Ik ben 70 dus mag dat zeggen.) Eén genus waar op het oog alles op elkaar lijkt splitsen in 11 genera met ononthoudbare namen met vaak maar heel weinig soorten per nieuw genus. Op subgenusniveau mogen ze zich heerlijk uitleven, maar niet op genusniveau!
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

siestheday

Hallo, even een vraag. Volgens WBC valt Cicurina cicur inmiddels onder de Hahniidae. Vroeg me af waarom hier nog onder de Dictynidae? Alvast bedankt!
David Sies

jvogels

Cryphoeca sylvicola naar Cybaeidae verplaatst
Argyroneta aquatica naar Dictynidae verplaatst

jvogels

Alopecosa accentuata wordt weer Alopecosa barbipes, en A. accentuata wordt een junior synoniem van Alopecosa trabalis (!).

De auteurs vatten het in hun discussie goed samen:
CiteerIt was also apparent right away that this proposal had the potential to create a major headache, e.g., for the managers of biological record databases and country checklists, conservationists working with distribution data and newcomers to the field of arachnology, who were just becoming acquainted with the European arachnofauna.

Breitling, R. & Bauer, T. (2022). What, if anything, is Lycosa accentuata Latreille, 1817? – Review of a nomenclatural conundrum (Araneae: Lycosidae). Zoosystema 44( 8 ): 197-207. doi:10.5252/zoosystema2022v44a8

Ik ga eens goed nadenken hoe we dit in de database recht gebreid krijgen... vrees dat ik hulp van team waarneming nodig heb.

jvogels

Intussen is het voor elkaar:

Alopecosa accentuata (Latreille, 1817) = junior synoniem van Alopecosa trabalis (Clerck, 1757) volgens Breitling & Bauer, 2022.
Alopecosa accentuata (Latreille, 1817) = misid. van Alopecosa barbipes (Sundevall, 1833) (volgens Canard & Cruveillier, 2019) én van Alopecosa farinosa (Herman, 1879) volgens vele auteurs voor hen.

voor NL betekent dit:
Paaspanterspin Alopecosa accentuata => Paaspanterspin Alopecosa barbipes. Alle records zijn fysiek overgezet met een bericht naar de waarnemers.

voor buitenland:
Pinksterpanterspin Alopecosa farinosa aangemaakt
verkeerde soort "Pinksterpanterspin Alopecosa accentuata" gewijzigd naar Alopecosa barbipes/farinosa.
Alle buitenlandse (óók de Belgische!) records van Alopecosa accentuata zijn nu dus overgezet naar de verzamelsoort Alopecosa barbipes/farinosa (omdat het beide soorten kunnen zijn).





jvogels

Twee nieuwe soorten voor Nederland toegevoegd:

Porrhoclubiona leucaspis (Simon, 1932)
https://waarneming.nl/soort/view/563712

Tuberta Maerens
https://waarneming.nl/species/838250/

Zie: Noordijk, J. 2022. Twee voor Nederland nieuwe spinnensoorten, Porrhoclubiona leucaspis en Tuberta maerens, gevangen in boomkronen (Araneae: Clubionidae, Cybaeidae). Nederlandse Faunistische Mededelingen 59:49-56

Steven IJland

Erigone arctica blijkt in Europa Erigone maritima te zijn, E. arctica komt in Nederland niet voor. Kan dit omgezet worden?
Bedankt, en groet,
Steven IJland

Frank van de Putte

Citaat van: Steven IJland op juli 21, 2023, 18:41:31 PMErigone arctica blijkt in Europa Erigone maritima te zijn, E. arctica komt in Nederland niet voor. Kan dit omgezet worden?
Bedankt, en groet,
Steven IJland

Ik heb E.maritima alvast toegevoegd, we moeten later eens kijken wat met die E.arctica waarnemingen doen, dat zijn er niet zoveel gelukkig.
Groetjes,

Frank van de Putte

Steven IJland

Bedankt Frank, ik heb mijn waarneming omgezet naar E. maritima.
(terzijde, ik heb Nigma puella gevonden in Oostkapelle, zo ver ik weet de tweede waarneming, en niet zo ver van jouw eerste waarneming)

jvogels

#72
Citaat van: Steven IJland op juli 21, 2023, 18:41:31 PMErigone arctica blijkt in Europa Erigone maritima te zijn, E. arctica komt in Nederland niet voor. Kan dit omgezet worden?
Bedankt, en groet,
Steven IJland

Die heb ik in Nederland meermaals gevonden, ook in binnenland overigens. Heb je een publicatie (of link er naar) die dit heeft uitgezocht?

Edit: laat maar, al gevonden. Wel jammer dat de split enkel op DNA is gebaseerd en niet vergezeld van een vergelijkende beschrijving van morfologische kenmerken...