Waarnemingen, wat gebeurt daar nu mee?

Gestart door hiskodevries, september 22, 2005, 11:44:58 AM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Wat gebeurt met de door mij ingevoerde waarneming ?
In principe niets. Alleen doet u daar anderen en u zelf veel plezier mee. Hoe meer waarnemingen van een soort ingevoerd worden des te beter het inzicht in de verspreiding, van de betreffende soort, wordt.
Anderen die de site raadplegen kunnen zelf inschatten hoe groot de kans is dat ze een soort in een bepaald gebied te zien kunnen krijgen.

Uw waarneming(en) kunnen wel in de database van andere instanties terecht komen.
1. in het archief van een (vogel) werkgroep
2. in het archief van een particuliere gegevensverzamelende organisatie (PGO)

ad 1. De werkgroepen die Waarneming.nl gebruiken als hun archief kunnen een export maken van alle waarnemingen die un hun werkgebied zijn gedaan.

ad 2. De PGO`s waarmee wij afspraken hebbn gemaakt kunnen een export maken van alle waarnemingen van een soortgroep (vlinders & libellen door de Vlinderstichting) of een deelverzameling van een soortgroep (SOVON met het BSP-nb project)

Als iemand die zijn waarnemingen in Waarneming.nl heeft opgeslagen, bezwaar heeft dat zijn waarnemingen uit de Waarneming.nl database geexporteerd worden naar een andere partij handelt hij/zij als volgt :
Ga naar mijn waarneming.nl -> mijn waarneming.nl in het menu links
kies voor "Persoonlijke gegevens aanpassen"
Beantwoord de vraag
CiteerMijn waarnemingen mogen geexporteerd worden naar werkgroepen en P.G.O`s?
met Nee

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

marcel123

#1
-Worden er ook persoonsgegevens meegeleverd aan de PGO's?
Alleen een id.
-De ingevoerde waarneming wordt getoond op de website van waarneming.nl en de gekoppelde websites van werkgroepen. Dus niet alleen op de website van waarneming.nl en niet alleen in het archief van de werkgroep.

Mark van Veen

Citeer-Worden er ook persoonsgegevens meegeleverd aan de PGO's?
Alleen een id.
De identiteit van de waarnemer is een element in de beoordeling van de waarneming. Zeker bij zeldzaamheden speelt de ervaring van de waarnemer een rol. Is het handig om ook aan te kunnen geven dat je naam aan de waarneming gekoppeld mag worden? Bv. in het persoonlijk profiel?
groet,

Mark van Veen

hiskodevries

#3
CiteerIs het handig om ook aan te kunnen geven dat je naam aan de waarneming gekoppeld mag worden
Nee dat is niet handig, want namen zijn niet altijd eenduidig. Elke PGO heeft natuurlijk zijn eigen waarnemerscoderingen maar die gaan wij niet allemaal vastleggen.

Binnen waarneming.nl wordt ook "gecontroleerd" de PGO`s ( althans degene waarmee we (gaan) samenwerken) zijn daarvan op de hoogte.

De id van de waarneming wordt meegegeven. De PGO`s zijn alleen geinteresseerd in persoonsgegevens als ze navraag willen doen.

Met de id kunnen ze de volgende link opstarten ( waarvan ze op de hoogte zijn)
http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=369183
vandaar uit kunnen ze de waarnemer emailen.

CiteerDe ingevoerde waarneming wordt getoond op de website van waarneming.nl en de gekoppelde websites van werkgroepen. Dus niet alleen op de website van waarneming.nl en niet alleen in het archief van de werkgroep.
nee dat is niet zo. alle links op die websites zijn van Waarneming.nl. De getoonde data staat dan nog steeds in de Waarneming.nl database. Idem voor www.vogelkijkhut.nl en voor alle project pagina`s.

Data die buiten de deur gaat geldt alleen voor punt 1 en 2 uit het eerste topic. Daar moeten door de "importeur" ook akties voor gedaan worden. Op een zelfde wijze als een gebruiker zijn eigen export verricht.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

magnolia

Ik heb wel eens gehoord dat waarnemingen verkocht worden, bijvoorbeeld voor een Milieu Effect Rapportage.
Wordt voor de waarnemingen uit waarneming.nl ergens betaald?
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

matthijsbroere

CiteerKrijgen de PGO ook waarnemingen die onder embargo staan
Ja.
Matthijs Broere

bertusb

Ik gebruik waarneming.nl om gegevens te registreren.

Wat moet ik waar en hoe aanzetten om mijn registraties door te sturen naar SOVON?

Is het mogelijk de gegevens ook gelijk te koppelen aan de waarnemerscode van SOVON ?

Ik ben benieuwd.

Ik heb op SOVON op mijn waarnemerscode gekeken en vindt daar geen registraties.

Mvg Bert


marcel123

CiteerWat moet ik waar en hoe aanzetten om mijn registraties door te sturen naar SOVON?

Is het mogelijk de gegevens ook gelijk te koppelen aan de waarnemerscode van SOVON ?
Zie de helpfile:
http://waarneming.nl/help_popup.php?id=6

en de 'lidmaatschappenoverzicht' in je profiel
http://waarneming.nl/gebruiker_werkgroepen.php

JohnvR

Worden alle waarnemingen doorgegeven of alleen de goedgekeurde? Wordt er bij het doorgeven van waarnemingen onderscheid gemaakt tussen goedgekeurde en niet-goedgekeurde waarnemingen? Wat is de waarde van een niet-goedgekeurde waarneming?

hiskodevries

een niet goed gekeurde is alleen van waarde voor de waarnemer zelf, want die ziet hem nog.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

JohnvR

Ik bedoel eigenlijk de waarnemingen waar überhaupt nog geen uitspraak over is gedaan, die zijn nog niet goedgekeurd, maar ook niet afgekeurd, niet onderzocht dus.

Vincent

Citaat van: JohnvR op oktober 24, 2009, 11:19:53 AM
Worden alle waarnemingen doorgegeven of alleen de goedgekeurde? Wordt er bij het doorgeven van waarnemingen onderscheid gemaakt tussen goedgekeurde en niet-goedgekeurde waarnemingen? Wat is de waarde van een niet-goedgekeurde waarneming?

Niet onderzochte waarnemingen moeten of nog langsgelopen worden (zeldzaam, fenologie, locatie, etc.) of worden niet beoordeeld als het om algemene soorten gaat en ze niet bij de verschillende controlemogelijkheden tevoorschijn komen (bijv. fenologiecontrole).
Vincent

JohnvR

En wat gebeurt er vervolgens met de waarnemingen die niet beoordeeld worden, bijv. de algemene soorten, maar ook de minder algemene? Worden die waarnemingen wel of niet getoond in de verspreidingskaartjes en worden die waarnemingen wel of niet doorgegeven naar de PGO's?

marcel123

#15
Citaat van: JohnvR op oktober 24, 2009, 20:29:57 PM
En wat gebeurt er vervolgens met de waarnemingen die niet beoordeeld worden, bijv. de algemene soorten, maar ook de minder algemene? Worden die waarnemingen wel of niet getoond in de verspreidingskaartjes en worden die waarnemingen wel of niet doorgegeven naar de PGO's?
Niet beoordeelde waarnemingen worden - dacht ik - net zo behandeld als goed gekeurde waarnemingen. Alleen van goed gekeurde waarnemingen worden de foto's op de voorpagina gezet en in het soortoverzicht en familieoverzicht gezet, van niet gekeurde niet. Maar ik kan het hier fout hebben.

JohnvR

Ha Marcel,

Hartelijk dank. Ik zou het toch echter wel graag zeker willen weten. Ook hoor ik graag of nog niet beoordeelde waarnemingen wel of niet naar PGO's etc. worden doorgegeven of bijv. alleen de goedgekeurde.

Groeten,
John

hiskodevries

onzekere en afgekeurde waarnemingen worden niet doorgegeven de rest wel ( dus ook waarnemingen die op status 'onbekend' staan)
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

JohnvR


wouterbosgra

Kunnen de beheerders van de gebieden verborgen en/of vervaagde waarnemingen zien?

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

wouterbosgra


hiskodevries

Wouter, dat is tegen de gebruiksvoorwaarden.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

wouterbosgra

Snap ik. Aan de andee kant denk ik dat het in veel gevallen wel wenselijk zou zijn, zo kunnen terreinbeheerders bijv extra aandacht geven aan ingevoerde zeldzame soorten ed. Ik snap dat je dit niet even 1-2-3 aanpast, maar eigenlijk zou je dit bij 'waar gaan mijn waarnemingen heen?' moeten kunnen aanvinken. Ik denk dat 99% van de gebruikers er geen bezwaar tegen zou hebben, ik iig niet.

Kan me voorstellen dat het nuttig is als de gemeente weet dat er in een bepaalde berm een zeldzaam plantje groeit, zodat ze daar wat later in het jaar maaien. Ook lijkt me dat bijv SBB een pad zou kunnen afsluiten indien er een boommarternest is gevonden etc. Enige nadeel is natuurlijk dat die instanties dan niet meer de NDFF gaan betalen voor de gegevens en daar zal de schoen wel wringen?

Nadeel van de NDFF lijkt me dat de gegevens eenmalig geleverd worden, en dat gebruikers geen realtime-inzage krijgen in de waarnemingen?

hiskodevries

dat gaat straks inderdaad via de NDFF .
organisaties met een abonnement kunnen ten alle tijde voor hun relevante data ophalen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

danieq

Ik ben het met wouter eens, dit zou alles dynamiser maken

Denro

Ik heb een vraagje:

Puur speculatief:

Stel, ik heb een zeldzame soort bij me in de tuin (artikel 3 f&f-wet) en ik wil gaan verbouwen op een plek in de tuin waarvan ik weet dat dit geen schade toebrengt aan de populatie.

Als ik besluit de waarneming in te voeren en onder embargo zet, kan de gemeente hier dan toch achter komen en daardoor de verbouwing dwarsbomen?

Alvast bedankt!
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Thijs Fijen

Citaat van: denro op september 21, 2010, 19:17:11 PM
Ik heb een vraagje:

Puur speculatief:

Stel, ik heb een zeldzame soort bij me in de tuin (artikel 3 f&f-wet) en ik wil gaan verbouwen op een plek in de tuin waarvan ik weet dat dit geen schade toebrengt aan de populatie.

Als ik besluit de waarneming in te voeren en onder embargo zet, kan de gemeente hier dan toch achter komen en daardoor de verbouwing dwarsbomen?

Alvast bedankt!

Als de gemeente het netjes doet, vinden ze dat je ook ecologisch onderzoek moet doen. Dus komen ze ook wel achter die FF3-soort. Bijvoorbeeld kunnen er vleermuizen in je gevel zitten waar je geen weet van hebt!
Thijs Fijen

Denro

Er is al onderzoek gedaan, en er is niks gevonden!

Maar ik gaf aan dat het erom gaat dat de populatie er geen schade aan ondervind en wanneer er vleermuizen in de gevel zitten gaat dit moeilijk worden  ;) Maar jij zegt trouwens bijvoorbeeld, dus ok.

Het gaat er mij om dat, wanneer je zeker weet de je een zeldzame diersoort niet hindert tijdens de verbouwing, je toch problemen kan krijgen met de gemeente wanneer je een waarneming zou invoeren. Als mij dit overkomt ga ik dit dan ook maar niet doen, denk ik nu! B)
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Thijs Fijen

Maar als er onderzoek is gedaan en de soort is vermeld in het onderzoek + dat het niet schadelijk is voor de populatie, dan heeft de gemeente toch geen poot om op te staan. Wanneer niet gevonden is het maar een slecht onderzoek geweest!
Naar ik weet kan een gemeente geen waarnemingen opvragen (wel bij het GAN) en zeker embargo waarnemingen zijn niet zomaar te vinden..
Thijs Fijen