RAW fotobewerkingsprogramma

Gestart door Joostlaan, februari 01, 2014, 19:59:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Joostlaan

Ik heb tot nu toe altijd in jpeg foto's gemaakt, maar ik wil nu toch ook RAW gaan fotograferen. Eventueel gewoon beiden omdat ik niet elk vakantiekiekje wil bewerken, hoewel 't dan wel ervoor zorgt dat m'n geheugenkaart sneller vol zit. Nu vroeg ik me af welk fotobewerkingsprogramma jullie gebruiken, het liefst gratis.

Alvast bedankt!
Groeten,

Joost van der Laan

Gerrit_Jansen

Het beste programma wat ik heb gebruikt is DXO-pro. Is niet gratis, maar geeft zeer goede resultaten. Raw files van mijn Canon G10 komen eruit met een kwaliteit die nauwelijks slechter is dan foto's gemaakt met mijn Canon 6D. Het programma corrigeert voor alle lensfouten van een groot aantal camera-lenscombinaties. Het is wel belangrijk dat je camera/lens wordt ondersteund. Op hun website http://www.dxo.com/intl kan je dat checken.

Groet, Gerrit

Wim Bakker

Wel gratis: RawTherapee

Ik moet wel zeggen dat ik het programma niet erg intuitief vind. Maar dat is waarschijnlijk omdat ik het maar af en toe gebruik...
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Joostlaan

Nu waarschijnlijk voor mijn verjaardag Adobe Lightroom 5, een geweldig programma volgensmij. Bedankt iedereen toch!
Groeten,

Joost van der Laan