Hoofdmenu

pontische meeuw?

Gestart door b.lucas, januari 31, 2014, 14:52:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

b.lucas

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/81479838
onzeker Pontische Meeuw - Larus cachinnans gezien op 2014-01-30 IJmuiden - Zuidpier
Foto's:




Toelichting:
Hij had een veel kleinere kop en die gekke lange snavel. Maar ik zie te wienig wit op zijn op. Misschien een kruising?
helaas niet goed op zijn poeten gelet.bij voorbaat dank bernard lucas


Yeronimo

Hoi Bernard,

Het is 'helaas' een zilvermeeuw. Kijk maar naar de tekening op de grote dekveren (die is gekarteld bij jouw meeuw, bij pontische meeuw is die donker met witte randen), schouderdekveren (Pontische meeuw heeft meer veren die op een adult veren lijken daar) en tertails (gekarteld bij zilvermeeuw, bij pontische meeuw meer een 'kwast'). Ook is bij de snavel de gonys hoek aanwezig, wat bij een klassieke pont amper tot niet aanwezig is. De kopvorm van een pontische meeuw is ook anders, met een platgeslagen voorhoofd. Ook moet die bijna spierwit zijn op zijn kop.
Voor de volgende keer is het trouwens ook makkelijk om vluchtfoto's te maken van de meeuw. Met name de staarttekening en de binnenhand geven dan de doorslag voor determinatie en maakt het een stuk makkelijker :-)

In de bijlage heb ik een afbeelding toegevoegd waarbij ik de twee lastige meeuwensoorten in eerste winter kleed naast elkaar heb gezet (Pont-Geelpoot). Foto's heb ik een halve maand geleden gemaakt in Leeuwarden.

Meeuwen herkennen is erg moeilijk vergeleken met andere soortgroepen! Toch hoop ik dat het je niet tegenhoudt om door te blijven zoeken. Wellicht kom je hiermee verder als je een eerste winter meeuw tegen komt: http://daarruud.home.xs4all.nl/special.pdf

Hoor graag als je verdere vragen hebt :)
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

b.lucas

Erg bedankt voor deze reactie. Ik ga je informatie doornemen en wie weet de volgende keer. Het is inderdaad lastig maar ik geef niet op.

met vr groet
Bernard