insectje met dikke femora voorste poten en harige, veervormige vleugels

Gestart door margriet, januari 30, 2014, 18:55:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

margriet

Hoi,

Ik wist eigenlijk echt niet waar te beginnen met zoeken... hier bij "overig" lijkt me een goed begin; dit intrigerend gevormd klein insect liep binnen op de muur.
Ik woon in Noord Limburg, het beestje is 3mm lang en 1mm breed (ongeveer). Vooral de dikke voorste poten vielen mij op en later met een loep ook de aparte vleugels.

Hopelijk weet iemand hier me de goede richting op te wijzen..


groetjes,

Margriet


margriet

Ah, bedankt  :duim:   familie naam ben ik al erg blij mee,

groetjes, Margriet
groetjes,

Margriet

John Bouwmans

Leuke foto Margriet. Heb zelf nog nooit een trips gezien. Voer je 'm nog in als waarneming, bijvoorbeeld als Trips onbekend?
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

margriet

#4
Hoi John,

Dank je, ik zal hem nog invoeren inderdaad. Ik heb nog even zitten kijken of ik er meer van kon maken dan "Trips onbekend" maar dat lukt niet.

groetjes, Margriet

Edit: Heb hem ingevoerd en de foto bijlage vervangen door een foto link van de waarneming.
groetjes,

Margriet

jeeweevz

Overigens wordt met "trips" niet de familie, maar de orde (Thysanoptera) aangegeven.
Groeten,

Jan Willem van Zuijlen
Coordinator EIS-werkgroep Opomyzoidea

John Bouwmans

Bedankt voor de specificatie. Kan me van de colleges Landbouwkunde nog de vaste trist "trips, emelten en ritnaalden" van schadelijke bodeminsecten herinneren (maar kan me ook vergissen, want is al weer enkele decennia geleden).
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

Arp

Ik ben wel literatuur aan het verzamelen en heb al wel eens wat doorgebladerd, maar dat was ene oog in andere oog uit ofzo - ze zijn niet triviaal. Categorie onder de dekglaasje platdrukken en microscoop erop zegmaar.

Met zo'n foto als van Margriet kun je misschien desondanks nog een eind komen. Als er liefhebbers voor zijn kan ik wel wat scans maken of boeken uitlenen, maar ik ga er zelf nu niet induiken - teveel dingen door elkaar anders. Laat maar weten of je interesse hebt voor een "beginnerssetje" ofzo.

P.S. Oh ja, deze is alvast gewoon online:
Mound, L.A.; Morison, G.D.; Pitkin, B.R.; Palmer,  J.M. (1976) Thysanoptera - Handbooks for the Identification of British Insects, Vol.1, Pt.11 - PDF

De rest van de links is verhuisd naar het boven het forum vastgeprikte draadje Virtuele determinatie informatie
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

margriet

Wauw  :rolleye:   bedankt voor de links  :duim:

Ik was zelf met googlen tot de conclusie gekomen dat deze misschien nog wel te doen was aangezien het één van de wat grotere betreft maar zelf heb ik op het moment niet genoeg tijd en ik ontbeer dan de kennis om uiteindelijk zeker van mijn determinatie te zijn. In dit geval heb ik het beestje ook al weer vrij gelaten... maar ik ga de links zeker opslaan!

groetjes, Margriet
groetjes,

Margriet

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

John Bouwmans

 :duim: :duim:  Je kan het niet laten Arp. Zou me niks verbazen als er in een van de komende nachten toch opeens een soortnaam opduikt.  ;D ;)
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

Arp

Nee, nee ... ik mag niet van mezelf ...  :rolleyes:  :-X

Maar er zijn ondertussen wel een paar links bijgekomen in het overzichtje die bij een vorige zoeksessie nog niet online waren - o.a. een Noorse tabel uit 2013!
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)