welke soort paddenstoel kan dit zijn

Gestart door A Kreffer, januari 29, 2014, 17:21:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

A Kreffer


Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Het is een soort korstzwam met aan de randen de hoedjes, die zijn erg klein. De hoedjes die ik mee had en waarvan de close ups zijn van een paar mm tot max 1 cm
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/81458359
onzeker Paddenstoel onbekend - Fungi indet. gezien op 2014-01-28 Wassenaar - Raaphorst
Foto's:










bij voorbaat dank Anja Kreffer

ratje

Ik denk aan de roze raspzwam. Er is echter ook een grootsporige raspzwam die er veel op lijkt. Ik ben niet zeker of deze onder de  :micro: moet

A Kreffer

Dank je Hannie
Wat ik nu gezien en gelezen heb over die soort, het lijkt er erg op!
Wist eerst niet waar te zoeken. Mvrgr Anja


JW_2all

Het verschil tussen 2 soorten raspzwam is macroscopisch vast te stellen:

Geveerde raspzwam (S. fimbriatum) heeft aan de rand van het vruchtlichaam een soort vogelveer achtige franje. Roze raspzwam (S. ochraceum) heeft geen franje langs de rand van het vruchtlichaam.

Grootsporige raspzwam (S. bourdotii) moet microscopisch worden onderzocht.

Er staat bij verspreidings atlas:
Verschilt van S. robustius (sensu J. Erikss.) door kleinere, vaak hoedvormige vruchtlichamen, de pseudocystiden met een lang (-70 μm) geïncrusteerd gedeelte en grotere sporen (4-5x3-4 μm).

En er staat bij dat er een verzamelsoort is:
opgeven als Steccherinum ochraceum sl, incl. bourdotii, robustius, als deze soorten niet kunnen worden onderscheiden de verzamelsoort omvat Steccherinum bourdotii, Steccherinum ochraceum, Steccherinum robustius ss. J. Erikss.

Grote raspzwam (S. robustius) is zo zeldzaam dat je hem uit kunt sluiten
Volgens de verspreidingsatlas zijn er nog meer soorten in dit geslacht.
Groet,
Jan

A Kreffer

Dank voor je extra info Jan!

Ik kan me het veerachtige niet herinneren gezien te hebben heb ook meer op de hoedjes gelet. Mijn fotoos zijn te slecht om er verder nog wat van te zeggen. Voortaan nog beter opletten en meer fotoos maken!

mvrgr Anja

ratje

Citeer
[/i]Grote raspzwam (S. robustius) is zo zeldzaam dat je hem uit kunt sluiten
Ik vind dat een beetje erg makkelijk. Bij mij in de opmgeving is deze soort welk gevonden, dus vind ik dat je dit niet zomaar kunt uitsluiten.