welke pissebed??

Gestart door vanmiddelkoop, januari 27, 2014, 13:22:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

vanmiddelkoop

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://observation.org/waarneming/view/81423984
Pissebed onbekend - Isopoda indet. gezien op 2011-05-02 Switzerland - Graubünden
Foto's:


bij voorbaat dank Betty van Middelkoop


harry60

Misschien wel de gewone oprolpissebed (Armadillidium vulgare) ???
M.Vr.Gr. Harry de Koning

vanmiddelkoop

Hallo Harry,

Die heb ik alleen maar zwart gezien , hebben ze dus weleens zo'n mooi kleurtje?

Groetjes Betty

mberg

Dag Betty / Harry,

Zou kunnen. Armadillidium vulgare heeft soms gele vlekken op de bovenkant. Echter, die zijn nauwelijks regelmatig gerangschikt zoals bij deze soort. Er zijn teveel mogelijke alternatieven om er iets zinnigs over te zeggen.

Met groet,
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

vanmiddelkoop

Moeilijk geval dus.
Maal ik er wel onzekere van.
Hartelijk dank beiden!

Vr groeten Betty

Arp

Hallo samen,

Lastig. Als je puur kijkt naar wat er van Zwitsers grondgebied tot nu toe aan soorten zeker bekend is dan zou het toch vulgare moeten zijn denk ik. Van de "bekende" Zwitserse soorten zou eigenlijk alleen opacum nog in de buurt komen en die zou ik op habitus willen laten afvallen. Het kleurpatroon zie ik grofweg zo wel vaker bij A. vulgare. Alleen op basis van kleurpatroon zou ik die niet uit willen sluiten (maar zie hieronder) - misschien kan ik er straks nog eentje opgraven, maar ik beloof niks.

Probleem:
(1) Het telson zit me niet helemaal lekker - lijkt erg smal toegespitst, maar kan kijkhoek zijn(?)
(2) De vindplaats zit naar dicht tegen Noord-Italië aan. Ten zuiden van de Alpen, vooral langs de Middellandse Zeekust, neemt de soortenrijkdom binnen Armadillidium meteen schrikbarend toe. Dus als je rekening wilt houden met de mogelijkheid dat er een tot nu toe niet in CH waargenomen soort uit NW-Italië meedoet, of misschien iets oostelijker bekende (sub)alpine soorten als zenkeri of versicolor, dan moet ik Matty helemaal gelijk geven en is het niet te doen van deze foto.

Wil je een betere kans hebben om Armadillidiidae op naam te brengen, dan moet je minimaal goede foto's hebben van de kopstructuur en van het telson (kont zegmaar). Dit geldt voor pissepedden in het algemeen, maar voor de oprollers in het bijzonder:

  • 1x Vol dorsaal
  • 1x Vol lateraal
  • 1x op de kont, zeker bij oprollers zoveel mogelijk recht van achteren, bij vlakke soorten is schuin van boven/achter het beest beter.
  • Een aantal foto's van de kop. Schuin van boven voren/opzij is een goede start, maar neem er altijd meer: hoger, lager, frontaler, lateraler ...
Dit plaatje laat wat typische "handige" aanzichten zien voor diverse pissebedvormen. Zijn er meer van zulke foto's beschikbaar?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

vanmiddelkoop

Ha Arp,

Nee, helaas maar 1 foto .
Je verhaal is heel duidelijk, zal de volgende keer er op letten wat ik precies moet fotograferen.
Mooie foto's bij -dit plaatje-.
Inmiddels bewaar ik alle foto's tot ik alles ingevoerd heb, maar dit is nog van 2011.
Had geen idee dat ik dat allemaal in zou gaan voeren dus heb veel weggegooid.
Bedankt!!

Vr. groeten Betty