Jaar van de eekhoorn - Verdwijnt de eekhoorn?

Gestart door Botervlieg, januari 29, 2014, 08:49:30 AM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Hallo allemaal,

Met mijn "Natuur in Haarlem" project, kijk ik regelmatig naar waarnemingen van één soort en maak ik verspreidingskaartjes.

Gisteren was ik in de Haarlemmerhout. Het bos in Haarlem waar altijd eekhoorns zaten. Maar ik had ze er al lang niet gezien. En ook gisteren zag ik ze niet. Daardoor nog eens naar de waarnemingen gekeken en ik vind het wel erg triest met ze gesteld. Oke, we hebben in Haarlem niet enorm veel waarnemers, dus mogelijk zijn ze er nog maar worden ze gewoon niet gezien. Maar ik heb er geen goed gevoel over.

De laatste (levende!) waarneming was van 12 maart 2013. Er zijn in 2013 maar twee keer één levende eekhoorn gezien (overigens waren de waarnemingen 3 minuten na elkaar, dus mogelijk zelfs dezelfde eekhoorn).

Ook heb ik even naar de waarnemingen in Heemstede gekeken, omdat ik hoorde dat er eekhoorns door tuinen richting het Groenendaalse bos gingen.
Maar in Heemstede ook slechts 3 waarnemingen in heel 2013.

Waarnemingen Haarlem
Waarnemingen Heemstede.

Gaat het echt zó slecht met de eekhoorn? Is er iets aan te doen om te zorgen dat de eekhoorns hier blijven (of terugkeren) en weer toenemen?

Oh, ik weet trouwens wel dat er wat exoten zijn in Nederland en dat dat concurrentie geeft. Maar die heb ik in onze omgeving eerlijk gezegd ook nog niet gezien.

Groetjes, Marleen

HPM

Wat jij of anderen niet zien (en melden) zegt niet zoveel. Ik kom talloze malen in gebieden met eekhoorns zonder er een te zien.
Als je dennen in je gebied hebt is onder de dennen zoeken naar de karakteristiek afgevreten dennenappels een goede en snelle methode om de aanwezigheid van eekhoorns vast te stellen. Op die manier heb ik eens in vrij korte tijd een heel groot gebied op eekhoorns geinventariseerd met een nauwkeurigheid van een hectare.
Als je een goede plek hebt gevonden kan je de afgeknaagde dennenappels verwijderen. Als je dan na een tijdje teruggaat kun je vaststellen of daar nog steeds eekhoorns actief zijn of niet. Je kan ook telkens de dennenappels tellen die je weghaalt, waardoor je een indicatie krijgt van de activiteit. Dat heb ik eens een winter lang vrijwel dagelijks in de middagpauze gedaan.

Herman van der Meer

Botervlieg

Hallo Herman,

Ik weet hoe waarneming en waarnemers werken en ik weet dat de gegevens een ander beeld kunnen geven dan de werkelijke situatie.

Maar vanwege het jaar van de eekhoorn én omdat er zo weinig meldingen zijn, vraag ik er (in elk geval in Haarlem) wel extra aandacht voor.

Goede tip om bij de dennenbomen te zoeken naar afgevreten dennenappels. Dat zal ik gaan doen!

Groetjes, Marleen

HPM

Ik zal nog een voorbeeld geven. Uit de ophef over die Haagse eekhoornbrug weten we dat SBB denkt dat er ongeveer 20 eekhoorns in het Haagse Bos zitten maar in de afgelopen twee jaar zijn daar slechts 8 waarnemingen ingevoerd. Ik ben er vanmorgen nog doorheengereden en ik heb geen eekhoorn gezien. Wel een eekhoornnest.

Herman van der Meer