Met zulke scapulars... micha?

Gestart door ZLHaberham, januari 29, 2014, 01:32:24 AM

Vorige topic - Volgende topic

ZLHaberham

Hoi,
Deze kleine (vrouw?) 2kj kwam ik zondag jl. tegen in het Oosterpark te A'dam. Anders dan de anderen, maar als lastige beesten hun vleugels en staart niet willen laten zien heb ik nogal eens de neiging om ze maar te laten voor wat ze zijn. Dit leek me aanvankelijk een wat afwijkende zilver, maar na weer eens een hoop plaatjes te hebben gekeken begin ik dat toch te betwijfelen. Zit ik hier naar gemengde tweede- en derde-generatie scaps te kijken bij een beest dat verder ook nog eens tertials heeft waarvan de gave zijranden suggereren dat die nooit zwaar gekarteld zijn geweest, maar wel een lichte eindrand hadden? En wat is er nou precies aan de hand met de binnenste middelste dekveren...zijn die tweede-generatie, maar al behoorlijk versleten? Zo ja, is die combinatie genoeg om buiten de variatie van zilvers te vallen, en is dit een michahellis?
Ook iets van een maskertje en een leuke punt aan die relatief zware snavel voor zo'n kleine vogel. Wel al verdacht ver omgekleurd, die snavel, en met die tekening op de vleugeldekveren kan ik ook meer dan één kant op, hoewel dat donkere centrum op de binnenste grote dekveren suggestief is. De buitenste grote dekveren verschenen helaas niet vanonder de buikveren.

Zoals altijd zijn suggesties zeer welkom.



Martijn Bot

Is de leeftijdsbepaling wellicht nog een overweging waard?

ZLHaberham

#2
Kan die tekening op de grote dekveren en tertials voor een 3kj, dan? Hmm.. ja, dan ligt alles anders.

(Oh jee, humor op GRO tegenwoordig ;D)

ruud_altenburg

Het is natuurlijk wel degelijk een 2kj.

Bij sommige vogels is het erg lastig te zeggen als je niet alle kenmerken kunt zien. Deze tekening van schouderveren zou inderdaad afwijkend zijn voor Geelpoot. Bovendien zijn de onderste nog erg vers en zitten er ook nog een paar juveniele veren tussen. De middelste dekveren zijn beschadigd/gesleten en geen tweede generatie veren. In combinatie met kop- en snavelvorm (en uitgebreide lichte basis): Zilver.

Ik kwam afgelopen zondag ook een vogel (op het water) tegen die ik niet echt goed kon plaatsen. Zal ik vanavond eens posten.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Martijn Bot

Citaat van: ruud_altenburg op januari 29, 2014, 13:54:55 PM
Het is natuurlijk wel degelijk een 2kj.
Idd, niet reageren vanaf een telefoonscherm is het devies. Interpreteerde de gesleten middelste dekveren en ook de paar wat merkwaardig getekende tweede generatie scaps vanaf het kabouterscherm verkeerd, excuses voor de verwarring. Maar ik zag wel dat het geen Geelpoot was/is ;-)

ZLHaberham

#5
Citaat van: ruud_altenburg op januari 29, 2014, 13:54:55 PM
Deze tekening van schouderveren zou inderdaad afwijkend zijn voor Geelpoot.

Eigenlijk zelfs zo'n beetje afwijkend voor alles, toch? Ze lijken wel uniform grijs, met alleen een zwarte schacht. Op sommige zie je iets van een heel bleek ankertje doorschijnen, maar veel is het niet. Zie je dit vaker? Of worden die ankers duidelijker als de grondkleur van die veren wegbleekt?

Dit is dan weer wel waarom ik zilvers tegenwoordig eigenlijk leuker vind dan alle andere soorten, moet ik zeggen.

Overigens, net als vorig jaar begint intussen wel het nadeel te blijken van de vele brood-voerende mensen in Oost. Kok-en stormmeeuwen duiken er in groten getale op, maar veel van die zilvers zijn zo volgevreten dat ze alleen nog maar in actie lijken te komen als het voedsel er wat spannender uitziet. Ik ga maar weer de restjes die mijn kat laat staan verzamelen...

ruud_altenburg

Deze vind ik persoonlijk wat lastiger. Ik neig naar Zwitserse Geelpoot...
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

ZLHaberham

Ongetwijfeld kan ik dit ergens opzoeken, maar ik vraag het toch maar...wat maakt de Zwitserse anders? Ruien die later? Ik neem aan dat het met name die vrijwel complete rij bruine onderste scaps is (en die snavelkleur) die deze ingewikkeld maakt?

theomuusse

Inderdaad een rare micha. Zal wel een donkere zilver worden denk ik.
Ik zie toch niet graag/ niet dat er juv scaps in de winter te zien zijn op micha.

Theo

Martijn Bot

Ik zou de herkomst persoonlijk, zonder er ook maar een druppel gif op in te durven nemen, ook eerder ten noordoosten dan ten zuidoosten van ons zoeken. Naarmate de winter vordert, en zeker nu met de intredende kou, zie ik hier in Grunnen steeds meer van dit soort markant getekende maar niet zo gevorderde beesten, waartussen het verrekte lastig micha's zoeken is.

maartenwielstra

Die grijze mantel, is dat niet een soort twee-en-een-halfste generatie?


De meeuw van Ruud; wat pleit hier wél voor Geelpoot?

theomuusse

Bouw, kop, tertials...

Theo

Citaat van: maartenwielstra op januari 30, 2014, 23:36:15 PM
Die grijze mantel, is dat niet een soort twee-en-een-halfste generatie?


De meeuw van Ruud; wat pleit hier wél voor Geelpoot?

maartenwielstra

kan ik inkomen, maar moeilijk wel vind ik. Handpenprojectie lijkt wel erg kort, maar schuin aanzicht...

ZLHaberham

Citaat van: maartenwielstra op januari 30, 2014, 23:36:15 PM
Die grijze mantel, is dat niet een soort twee-en-een-halfste generatie?

Ja, precies. Dat (let ook op die lange grijze onderste scaps, zo mooi op de tertials) was wat mij uiteindelijk toch deze thread deed starten, omdat ik dat eerder met geelpoot associeer dan met zilver, terwijl het beest verder toch een zilver-indruk maakte. Tekening deed me erg denken aan deze; vooral die eerste foto, van 8 februari. Dat beest heeft dan natuurlijk wel een gewone geelpoot-kop.

Raar beest, in elk geval, en doet mij nog meer duizelen over de zilvervariatie. Ze zat vandaag helaas niet op die plek.


ruud_altenburg

Citaat van: theomuusse op januari 31, 2014, 00:04:45 AM
Bouw, kop, tertials...

Theo

... basiskleur, en snavelvorm een beetje. Maar eens dat waarschijnlijk een Finse Zilver is, ook gezien de korte vleugels. Doorgaans levert een blik op de binnenhand trouwens meer op dan 1000 woorden.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam