welk mos op onze esdoorn?

Gestart door agnes, januari 28, 2014, 15:21:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

agnes

Beste forumleden
Welk groen mos is dit?
En horen de "steeltjes" erin bij dezelfde mos?
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/81441872
onzeker Mos onbekend - Bryophyta gezien op 2014-01-28 Almere - Muziekwijk
Foto's:



bedankt
agnes


agnes


vdvaart

Ik zou deze waarschijnlijk mee naar huis nemen en onder de microscoop leggen. De kapsels lopen naar de top mooi wijd uit, model champagneglas. Zou de slanke haarmuts kunnen zijn denk ik dan.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

agnes

hoi Koos
Nou dat bekijken kan goed ,want de boom waar de mos op zit staat onze tuin.
Ik heb geen microscoop, maar zal een vergrootglas proberen.
Je hoort het nog
gr agnes

vdvaart

Met een loep kom je er meestal niet....bij twijfel gaat het kapsel doormidden onder de microscoop 600x om te controleren dat de huidmondjes onderin zitten en overdekt zijn. Maar op een foto heb je snel vertekening dus de vorm van de kapsels controleren is zeker nuttig. Bij de slanke haarmuts zie je (droog) dat het kapsel van onder naar boven gelijkmatig wijder wordt. Niet bij elk kapsel maar altijd wel bij een paar. En als je geluk hebt kun je met een loep wel soms broedlichamen op de blaadjes zien. Dan weet je ook dat het de slanke wel zal zijn bij dit soort kapsels. Maar aangezien Ben dacht aan affine zou mijn controle thuis dat ook wel opleveren!
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Ben Kruijsen

als Koos aan de slanke haarmuts denkt dan is er voor hem aanleiding voor twijfel. Bij twijfel checken zeg ik altijd dus misschien een goed idee een klein beetje te verzamelen en dat Koos dit keer de controle uitvoert?

agnes

hoi Ben
Hoe zie je die controle voor je?
Ik zie inderdaad bijna niks met mijn vergrootglas......
gr agnes

vdvaart

Als ik Ben goed begrijp stelt hij voor dat je wat materiaal aan mij stuurt. Het gaat dan bij mij onder de microscoop. Ik zal je mijn adres via een persoonlijk bericht sturen. Ik heb aan twee plantjes voldoende (blaadjes en kapseltje).
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

vdvaart

Het materiaal vandaag ontvangen. Alle polletjes met kapsels Agnes! Ik heb er een paar bekeken, die met de meest "slanke" kapsels, maar het is toch allemaal Orthotrichum affine, de gewone haarmuts, zoals Ben al dacht. Ik weet niet of je wat hebt achtergelaten op de boom na de verzameling, in de polletjes die je mij stuurde zaten ook onrijpe kapsels met mutsjes.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

agnes

 er zit nog wel genoeg  op de boom.
Ik hou het in de gaten
bedankt voor de hulp he!
gr agnes