Piepend kastje vanuit de tuin (kattenverjager)

Gestart door anne2, januari 26, 2014, 03:21:38 AM

Vorige topic - Volgende topic

Hinko

#30
Een tijdje terug was er bij de VPRO een Britse docu waarbij een aantal katten in een klein dorpje mbv GPS en halsbandcamera's gevolgd werden voor wetenschappelijk onderzoek. Bijna alle katten hadden een verrassend klein territorium en het jagen beperkte zich vnl tot de voerbak van de buurkat. Evolutie noemde de uitvoerende professor dat. Verhalen over moordlustige katten konden op basis van dit best uitgebreide onderzoek beslist niet bevestigd worden.

Verder is het in NL wettelijk verboden om huisdieren iets aan te doen. Ook als je ze in contact brengt met iets relatief onschuldigs als zonnebloem olie ben je gewoon strafbaar, nog even los van het feit dat je dan een dierenbeul bent. Katten mogen in NL gewoon los rondlopen,  itt honden. Ik zou ook niet weten hoe je als baasje je kat aan kunt leren waar ie wel of niet mag komen. Ik heb in mijn tuin wel eens last van pissende honden en schijtende katten. Ecostyle heeft korrels met iets van knoflook in de verkoop. Werkt heel goed tegen katten. Voor de honden die tegen mijn tuinhekje pissen zoek ik nog een goede op lossing. Baasjes schoppen? ;)
mvgr, Hinko

Marcel van kammen

haha....je bent een dierenbeul als je een kat met zonnebloem olie in aanraking brengt?  :rolleye: ;D  Mooi begin van de dag dit.
Goeie tip van Jeroen,als je dit een tijdje volhoudt dan blijft die kat echt wel binnen voortaan.

joostheeremans

Ik paste ooit op een stel honden (type pitbull, maar zo noem ik ze allemaal met een brede bek) in een grote tuin ergens in Groningen. De eigenaars vertelden me een voorval van een aantal weken ervoor. Er waren in de buurt net nieuwe bewoners die hun katten naar buiten lieten. Eén van die katten kwam in de tuin met de pitbulls en kon er niet op tijd uitkomen, waarna de pitbulls de kat letterlijk verscheurd schijnen te hebben. De eigenaars van de kat waren uiteraard zeer droevig, maar konden niets beginnen tegen de eigenaars van de pitbulls; die liepen los op eigen terrein. Hoe het precies juridisch zit weet ik niet, maar blijkbaar zijn huisdieren van buren in jouw tuin vogelvrij voor jouw eigen huisdieren. Ik weet niet zeker of katteneigenaren zich dit altijd wel goed realiseren, ook wat betreft aanrijdingen, wanneer jouw huisdier wordt aangereden ben jij als eigenaar aansprakelijk voor eventuele schade.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Stan.

Je moet wel een enorm gevoelloze klootzak zijn wil je na het aanrijden van iemands huisdier ook nog eens bij diegene om geld komt vragen..
Groeten,
Stan van Remmerden

joostheeremans

Citaat van: Stan. op februari 11, 2014, 12:32:26 PM
Je moet wel een enorm gevoelloze klootzak zijn wil je na het aanrijden van iemands huisdier ook nog eens bij diegene om geld komt vragen..

Ja je zal inderdaad niet op al te veel sympathie kunnen rekenen als je vraagt of de eigenaar even je grill wilt schoonmaken nadat je zijn kat hebt geraakt, maar toch is de eigenaar aansprakelijk. Bedenk ook dat er ongelukken ontstaan omdat mensen uitwijken voor een overstekende kat en deze ongelukken kunnen ook tot letsel leiden, bij de bestuurder of bij omstanders (al zal je de eigenaar waarschijnlijk niet vinden als je de kat inderdaad ontwijkt). Ik denk dat je als katteneigenaar goed moet beseffen dat de verantwoordelijkheid voor de kat (en zijn daden) niet stopt bij het kattenluikje en dat het loslopen van jouw kat zeer verstrekkende gevolgen kan hebben. Ik heb het idee dat dit nogal eens wordt onderschat.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

jeroenroelofsen

Het verhaal van mijn voorganger over honderd die katten verjagen kan ik een bevestiging geven. Heb zelf een herder en 2 binnen katten.  Zowel in de voor- als achtertuin zelden katten te zien. Waarschijnlijk puur doordat ze door hebben dat het potentieel gevaarlijk voor ze is. En ja de herder heeft wel eens een kat op gejaagd.
Of ik daar moeite mee heb? Gedeeltelijk. De kat kan er vaak niets aan doen dat ie naar buiten wordt gestuurd. De baasjes wel.  Maar aan de andere kant weet ik dat mijn herder die kat niet dood zal bijten, die heeft ontzag voor katten omdat ie thuis door schade en schande wijzer is geworden.

Ik ben dan ook van mening dat een kat binnen hoort. Vind je dat zielig, moet je niet aan katten beginnen. Een kat kan zoveel schade aan de natuur te weeg brengen......
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)