Onderkaak in braakbal ransuil Leeuwarden

Gestart door Merel, januari 25, 2014, 18:08:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Merel

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Het betreft deze waarneming:
http://waarneming.nl/waarneming/view/81391912
Knaagdier onbekend - Rodentia spec. gezien op 2014-01-25 Leeuwarden - Bilgaard
Foto's:






Toelichting: In ransuilbraakbal. Onderkaak ongeveer 18 mm lang.

Alvast bedankt voor jullie reacties,
Merel
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Merel

Ik heb zojuist gekeken via deze site http://www.uilenballenpluizen.nl/NH/tabel.php?d=3b en kom nu uit op een woelmuis, vanwege het zigzagpatroon op de kiezen. Echter bij vraag 2 van de gegeven link kom ik niet verder want ik heb nu geen vergrotingsmogelijkheid. Dus ik zal binnenkort nog even met een loepje ernaar kijken, dan hoop ik dat ik het tot op soort kan determineren.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Rob Koelman

In ieder geval een soort van het genus Microtus (veldmuis, aardmuis en noordse woelmuis; ondergrondse woelmuis is ook een Microtus-soort, maar komt niet voor bij Leeuwarden). Ik meen op de tweede foto de kenmerkende vorm van de eerste kies van een noordse woelmuis te herkennen. Daarom graag een goede detailfoto van het bovenaanzicht van de eerste kies.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Merel

Hoi Rob,
Ik heb een foto gemaakt. Nu maar hopen dat deze scherp genoeg is.

Overigens, weet je hoe ver een ransuil ongeveer vliegt voor zn prooien? Een paar honderd meter of ook wel enkele kilometers? Leuk om te weten waar zn prooien vandaan zouden kunnen komen, zeker bij zo'n roestplaats aan de rand van de stad..
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Yeronimo

Ter kennisgeving, de locaties waar de Noordse Woelmuis in Leeuwarden is vastgesteld ooit in de bijlage toegevoegd (Bullepolder en Groote Wielen, bron= Ecologische basiskaart gemeente Leeuwarden, 2011).
De ransuilen roestplaats, waar Merel de braakbal vond, bestaat uit maximaal 17 ransuilen. Drie kilometer verwijderd van dichtstbijzijnde (bekende) Noordse woelmuis plek.

Verspreiding roestplaatsen Ransuilen in omgeving dit jaar in Friesland:
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Rob Koelman

#5
Dag Merel,

Probleem bij ransuilen is dat ze rustig een tot een kilometer of vijf (of zelfs meer) van de roestplaats kunnen jagen. Dat betekent dat prooidieren in de braakballen van ransuilen uit een behoorlijk groot gebied afkomstig kunnen zijn. Bij kerkuilen wordt - in de broedtijd - het grootste deel van de prooien geslagen binnen een kilometer afstand van de broedplek...

Met betrekking tot de nieuwe foto:
Deze is helaas niet echt scherp. Er is zelfs minder op te zien dan op de eerder geplaatste foto's. Graag proberen om van het gebiedje op onderstaande bewerkte foto een zo scherp mogelijke foto te maken. Stel daarbij scherp op de BOVENKANT (= snijvlak) van de tand. Ik denk overigens nog steeds aan noordse woelmuis, maar zie dat graag bevestigd door een duidelijke foto...


Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Merel

In dat geval zal ik het even moeten uitbesteden aan mijn vriendje, die heeft een veel betere camera dan ik. Hopelijk kan ik dan morgen een betere foto toevoegen. ;)
Bedankt voor de info over de jachtplaatsen van ransuil.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Yeronimo

Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

DKoppenol

Even tussendoor,
Jeroen, ik zie een acht bij Drachten als ransuilenroestplaats. Heb je ook een link naar een waarneming of een duidelijkere locatie iig? Ik was zelf niet op de hoogte van deze roestplaats en het lijkt me erg leuk om een bezoekje te brengen aan de ransuilen.

Alvast bedankt!
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

Yeronimo

Hoi Diedert. Ikzelf weet de locatie niet van de Ransuilen, maar Harry Wijnandts coördineert het project. Je kan hem bereiken via hwijnandts@gmail.com of per telefoon: 0512-370177.  ;)
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Henri25

Misschien moet je dat nummer niet openbaar op het internet plaatsen Jeroen  :rolleye:
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Yeronimo

Citaat van: Henri25 op januari 27, 2014, 23:44:37 PM
Misschien moet je dat nummer niet openbaar op het internet plaatsen Jeroen  :rolleye:

Het staat ook openbaar op het internet Henri op de site van het Natuurmuseum Fryslân onder de ransuilentelling ;)
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Rob Koelman

Oké, nu weer on topic (het kaakje dus):

De nieuwe foto's laten zien dat het toch geen noordse woelmuis is, maar een andere Microtus-soort (veld- of aardmuis). Onderscheid tussen deze twee soorten aan de hand van onderkaak is lastig, maar eerste indruk is aardmuis (vanwege het 'forse karakter' van het kaakje).

Voor een nadere determinatie is een foto nodig van de binnenkant van de achterkant van de kaak. Daar zit een gaatje (foramen) waarvan de plek ten opzichte van de achterrand uitsluitsel geeft of het veld- of aardmuis is...

Er worden overigens met enige regelmaat braakbal-pluisavonden georganiseerd in de Fûgelhelling in Ureterp.
Dus als je echt wat wilt leren over het pluizen van braakballen van uilen en de herkenning van de (schedel)resten van muizen daarin, dan kun je het beste een keer op zo'n avond meedoen.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

Dit gaatje dus ;) Waarbij ik trouwens naar veld neig, maar kan het net niet helemaal goed zien.. Keertje met een oude tandenborstel eroverheen doet wonderen :)
Douwe van der Ploeg

DKoppenol

Citaat van: Yeronimo op januari 27, 2014, 23:21:48 PM
Hoi Diedert. Ikzelf weet de locatie niet van de Ransuilen, maar Harry Wijnandts coördineert het project. Je kan hem bereiken via hwijnandts@gmail.com of per telefoon: 0512-370177.  ;)

Okee, bedankt!

ps doe de groetjes aan Andries, die nooit meer op de helling verschijnt, maar verder mag ik hem nog wel hoor. ;)
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

Merijn van den Hoogenhoff

Op basis van al deze foto's, is het voor mij een veldmuis (microtus arvalis) Bij aardmuids ligt het gaatje duidelijk zichtbaar op de zijkant van de onderkaak. Dat is hier niet.
Goed determineren is, proberen te ontkennen wat je ziet, niet te bevestigen wat je denkt.

Merijn van den Hoogenhoff

Merel

Zo'n braakballen-dag lijkt me best leuk. Goede tip! :duim:
Aangezien er nu twee mensen zijn die ieder naar een andere soort neigen (veldmuis of aardmuis), zal er binnenkort nog een laatste update komen aangaande een foto van dat gaatje. ;)
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Rob Koelman

Nieuwe foto's hoeven niet. Het is een veldmuis!

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Merel

Super! Dan voer ik de definitieve soortnaam in. :) Was toch een leuke puzzel. En wist niet dat een 'gewone' veldmuis zulke grote kaken kon hebben.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer