Gebit van welk diertje?

Gestart door arnoniehof, januari 25, 2014, 15:41:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

arnoniehof

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/81385812
Knaagdier onbekend - Rodentia spec. gezien op 2014-01-25 Grutte Wielen (natuurgebied)
Foto's:




bij voorbaat dank Arno Niehof
vriendelijke groet,
Arno uit Feanwalden

Levenslijst 319
Nieuwe soorten 2020: Kwartelkoning, Ross gans, Oosterse tortel, Terekruiter, Kuifleeuwerik, Roodkeelpieper

HPM

Dat lijkt me geen knaagdier maar een roofdier.

Herman van der Meer

Botervlieg

Het gebit van mijn katten lijkt er behoorlijk op.

arnoniehof

Een huiskat dus?
Dit lag naast 2 uilenballen midden in een rietgebied
vriendelijke groet,
Arno uit Feanwalden

Levenslijst 319
Nieuwe soorten 2020: Kwartelkoning, Ross gans, Oosterse tortel, Terekruiter, Kuifleeuwerik, Roodkeelpieper

Botervlieg

Zie bijv google "gebit huiskat"

Ik denk dat je het in die richting moet zoeken. Maar of het dan huiskat is, wilde kat of een andere katachtige, dat kan ik hier niet aan zien.
Al is huiskat - als het inderdaad van een kat is - wel het meest voorkomend en het meest waarschijnlijk.

arnoniehof

prima, zet ik deze om in huiskat onzeker
vriendelijke groet,
Arno uit Feanwalden

Levenslijst 319
Nieuwe soorten 2020: Kwartelkoning, Ross gans, Oosterse tortel, Terekruiter, Kuifleeuwerik, Roodkeelpieper

Rob Koelman

Denk toch eerder aan een of andere marterachtige (wezel, hermelijn, bunzing). Daarom graag dezelfde foto's nogmaals maken, maar dan met een meetlatje er bij. Ook graag een foto van 'onderaf' gemaakt.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

arnoniehof

vriendelijke groet,
Arno uit Feanwalden

Levenslijst 319
Nieuwe soorten 2020: Kwartelkoning, Ross gans, Oosterse tortel, Terekruiter, Kuifleeuwerik, Roodkeelpieper

arnoniehof

#8
Ik heb 2 nieuwe foto's toegevoegd met een meetlat.
Ook 1 foto van de onderzijde.

Kan je hier wat uit opmaken Rob?

vr gr Arno
vriendelijke groet,
Arno uit Feanwalden

Levenslijst 319
Nieuwe soorten 2020: Kwartelkoning, Ross gans, Oosterse tortel, Terekruiter, Kuifleeuwerik, Roodkeelpieper

Rob Koelman

#9
Wat mij betreft definitief geen kat. Heb zelf mijn vergelijkingsmateriaal (schedeltjes kleine marterachtigen) niet bij de hand (zit nog ingepakt na verhuizing), maar denk vooral aan bunzing.


Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

arnoniehof

Geen idee of het wat is maar ik kan het wel opsturen, ik ben geen verzamelaar maar vond
het wel interessant om mee te nemen en te laten checken
vriendelijke groet,
Arno uit Feanwalden

Levenslijst 319
Nieuwe soorten 2020: Kwartelkoning, Ross gans, Oosterse tortel, Terekruiter, Kuifleeuwerik, Roodkeelpieper

Douwe van der Ploeg

Ik zou hier voor bunzing gaan, via de veldgids Europese zoogdieren.
Douwe van der Ploeg

arnoniehof

oke ik zat nog net even te zoeken en kwam inderdaad wat foto's tegen via google
waarbij ik alleen maar overeenkomsten zie, bedankt Rob en Douwe
vriendelijke groet,
Arno uit Feanwalden

Levenslijst 319
Nieuwe soorten 2020: Kwartelkoning, Ross gans, Oosterse tortel, Terekruiter, Kuifleeuwerik, Roodkeelpieper

Douwe van der Ploeg

Fret valt uiteraard niet uit te sluiten.
Douwe van der Ploeg

Rob Koelman

Citaat van: Douwe van der Ploeg op januari 25, 2014, 21:08:57 PMFret valt uiteraard niet uit te sluiten.

Geldt ook voor Amerikaanse nerts. Zowel fret als Amerikaanse nerts hebben schedeltjes die erg lijken op die van de bunzing. Beide soorten (fret en nerts) zijn echter puur statistisch niet erg waarschijnlijk, want komen slechts sporadisch voor.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

arnoniehof

Dan zou het de 3de fret van Friesland zijn volgens waarneming (vanaf 1900) en een nerts is nog nooit zeker
gezien hier in de provincie, dus zeer onwaarschijnlijk, maar ja je weet het nooit....
vriendelijke groet,
Arno uit Feanwalden

Levenslijst 319
Nieuwe soorten 2020: Kwartelkoning, Ross gans, Oosterse tortel, Terekruiter, Kuifleeuwerik, Roodkeelpieper

martenboonstra

Dan doe ik er graag nog een fret bij welke geprepareerd op mijn kast staat. Ca. 20 jaar geleden in Friesland aangereden. Alhoewel over de vaststelling van de soort nog steeds vragen rijzen.