Luizen met jongen

Gestart door glhnijhof, juni 06, 2007, 21:40:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

glhnijhof

Een luis. maar wat zijn die kleintjes dan?
Gr.

Gerard Nijhof

glhnijhof

Gr.

Gerard Nijhof

spinnenvrouw

De grote luizen met vleugels zijn volwassen wijfjes. Ze zijn kennelijk kort geleden op deze plant gearriveerd, het kleine grut zijn de jonkies. Luizen zijn levendbarend, het eivlies breekt bij de geboorte.
Er bestaan ook ongevleugelde volwassen bladluiswijfjes, maar die staan hier niet op de foto.
Welke plant is dit?
De luizen lijken op Uroleucon of Macrosiphum, maar eigenlijk kan het niet van de foto.
Geintje met bladluis: als je één exemplaar voorzichtig plaagt komt er een druppel uit de siphonen, dat zijn de buisjes op de rug. Dat is alarmferomoon. De andere exemplaren uit de kolonie worden onrustig als ze dat ruiken.

Bladluizen horen eigenlijk bij de wantsen enzo.
Jacomijn Prinsen

glhnijhof

Jacomijn, dank voor je reactie. Is een interessant verhaal.
Nog een vraagje. Als ze leverdbarend zijn, hoe en waar overwinteren ze dan? En die plant, dan zal ik eerst weer terug moeten naar de plek waar ik ze gefotografeerd heb.

Gr.

Gerard Nijhof

spinnenvrouw

Bladluizen hebben vele generaties per jaar. Die zijn allemaal levendbarend en parthenogenetisch. Pas in de herfst komen er mannetjes die ovipare wijfjes bevruchten. Die ovipare wijfjes leggen eieren die overwinteren.

Maar er zijn ook bladluissoorten waarbij een deel van de populatie de winter doorbrengt in de zomervorm. Ze zijn dan wel aangepast: in plaats van vol met embryo's zitten ze vol vet en antivries.

Bij bladluizen kun je tot 7 verschillende vormen aantreffen bij één soort, de kasten van mieren zijn er niets bij! Dat komt onder andere doordat veel soorten de winter doorbrengen op een andere plant dan de zomer, en dus voor elke verhuizing een gevleugelde generatie moeten vormen.

We hebben in Nederland ca 600 soorten.

Jacomijn Prinsen

glhnijhof



Ik heb nog even nagekeken op welke plant de beestjes zaten. Het was Knoopkruid (Centaurea nigra)
Ik zal dat van het alarmferomoon even uitproberen.
Gr.

Gerard Nijhof

spinnenvrouw

Als de plant Centaurea is, is de luis waarschijnlijk Uroleucon jaceae.
Jacomijn Prinsen