Nog meer leuk otter-nieuws: nu ook otter in de Ooijpolder!

Gestart door maurice.lahaye, januari 24, 2014, 10:41:14 AM

Vorige topic - Volgende topic

jva

Goed nieuws idd!
Nu hopen dat de ontsnipperende maatregelen ook echt helpen, gezien ook al het autoverkeer wat op het filmpje op de achtergrond mede is vastgelegd.. :duim:
Jelle


maurice.lahaye

2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

egilio

Ben benieuwd of ze kunnen achterhalen waar hij vandaan komt!
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

xJochemx

Echt heel gaaf... Op enkele honderden meters van huis! :D
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl

maurice.lahaye

2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

maurice.lahaye

Nu ook met (vage) foto's en geen otter gezien natuurlijk  ;) , maar het idee dat er een dier rond zwemt is geweldig.
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Maarte5n

Citaat van: maurice.lahaye op januari 25, 2014, 19:58:14 PM
Nu ook met (vage) foto's en geen otter gezien natuurlijk  ;) , maar het idee dat er een dier rond zwemt is geweldig.
Maurice
admin

:duim: :duim: das mazzel Maurice ;)
Groet Maarten
Maarten vd Berg

maurice.lahaye

Van het weekeind zijn op nog veel meer locaties in de Ooijpolder spraints gevonden: http://waarneming.nl/soort/view/417?from=2014-01-26&to=2014-01-26


Woon je in een waterrijke omgeving, dan zou ik zeggen 'hup, het veld in!'. Denk aan de Vechtplassen, andere delen van Noord-Holland en Zuid-Holland, Limburg langs de Maas. Zoeken die spraints! Volgens mij kan je nu echt overal in NL otter tegen komen. Het hek is van de dam!


Wat een fantastische ontwikkeling!
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

maurice.lahaye

Het lijkt erop dat overal (!) in de Ooijpolder/Duffelt spraints zijn te vinden, inclusief onder elke brug in het Duitse deel van de Duffelt. Echt totaal bizar...
Maurice




2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

martenboonstra

Wat mooi dat de otter op steeds meer plaatsen komt. Super! In de kop van overijssel zijn er inmiddels zoveel routes, sporen en spraints te vinden dat je het idee hebt dat het gebied bomvol met otters zit.

Vincent Sanders

Citaat van: maurice.lahaye op januari 26, 2014, 20:22:16 PM
Het lijkt erop dat overal (!) in de Ooijpolder/Duffelt spraints zijn te vinden, inclusief onder elke brug in het Duitse deel van de Duffelt. Echt totaal bizar...
Maurice

Volgende week maar eens bij Millingen een poging wagen om 'm op mijn gemeentelijst te krijgen
Gr,
Vincent Sanders

maurice.lahaye

Is er al iemand aan de overkant gaan kijken?  ;)
Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Maarte5n

Citaat van: maurice.lahaye op januari 26, 2014, 21:31:46 PM
Is er al iemand aan de overkant gaan kijken?  ;)
Maurice

Maar zijn het Nederlandse otters of komen ze uit Duitsland, als het Duitse zijn is het geweldig dat is goed voor de bloedverversing.
als het vanuit de bekende uitzet populatie komt vind ik het beetje ver als hier om een groep of enkeling gaat die afstammeling is van de uitzet groep in Nederland?

Groet Maarten
Maarten vd Berg

Rene Janssen

#15
Citaat van: maurice.lahaye op januari 26, 2014, 20:22:16 PM
Het lijkt erop dat overal (!) in de Ooijpolder/Duffelt spraints zijn te vinden, inclusief onder elke brug in het Duitse deel van de Duffelt. Echt totaal bizar...
Heeft iedereen dan zitten slapen het afgelopen jaar/ de afgelopen jaren? Ik kan me bijna niet aan de indruk onttrekken dat dit beest/ die beesten er al langer zou/zouden moeten kunnen zitten...

René
René Janssen

maurice.lahaye

Mannen (en vrouwen),


Geen idee of iedereen heeft zitten slapen. Uiteindelijk was Bart Beekers van Ark in ieder geval wel wakker  :duim: . Spraints zijn verzameld en worden geanalyseerd bij Alterra. Dat zal ons op termijn leren waar dit dier of deze dieren vandaan komen en of het blijvers zijn. Nog even geduld.


Waarnemingen hoeven overigens niet vervaagd of onder embargo ingevoerd te worden. Otters hebben een groot gebied en er zijn veel mogelijkheden om te schuilen. Voer je waarnemingen uit de Ooij/Duffelt dus 'gewoon' in. Hoe meer mensen kunnen genieten van de aanwezigheid, des te beter en het leert ook anderen hoe je spraints kan herkennen en wat logische plekken zijn.


Of volg de cursus otter-sporen herkennen bij de Zoogdiervereniging! http://www.zoogdiervereniging.nl/node/1276 (komt vast en zeker een nieuwe kans).


Groeten,
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl


Johan Helmus

Jammer inderdaad!

Weet iemand hoe het eigenlijk zit met fuiken en dergelijke? Moeten beroepsvissers ook aanpassingen in hun vistuig doorvoeren zodat deze ottervriendelijk zijn? Ik kan me voorstellen dat er anders nogal wat otters zullen verdrinken in de vele netten die ons land rijk is.
Groeten, Johan Helmus

maurice.lahaye

#19
Hallo Johan,


De wet- en regelgeving is op papier duidelijk: de otter is een beschermde diersoort en alle mogelijke maatregelen moeten genomen worden om sterfte te voorkomen. Echter, de overheid heeft daarin een brede bevoegdheid om te bepalen wat 'haalbaar en redelijk' is. Je zal begrijpen dat iedereen 'haalbaar en redelijk' anders uitlegt.
Desalniettemin worden en zijn in de belangrijkste ottergebieden goede afspraken en prima samenwerking met de beroepsvissers en de muskusrattenbestrijders. Zie ook bijvoorbeeld het laatste bericht over Nieuwkoop: http://www.omroepwest.nl/nieuws/27-01-2014/palingvissers-nieuwkoopse-plassen-sparen-otters
Veel lastiger zijn de stoperij en de illegale fuiken die geplaatst worden. Daar is geen controle op en dode otters zullen niet snel gemeld worden. Naast verkeer zullen daar naar verwachting de grootste gevaren zitten.

Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl


egilio

Hopelijk verschijnt de otter in de Nieuwkoopse Plassen weer voor de cameravallen!
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]


Maarte5n

#23
Citaat van: maurice.lahaye op februari 24, 2014, 20:27:18 PM
Egil, je bent op je wenken bediend: https://www.natuurmonumenten.nl/nieuws/otter-in-nieuwkoopse-plassen-nog-in-leven
Top nieuws!


Maurice
admin


Goed nieuws, jammer dat de dode otter niet anders gezwommen is en bij nieuwkoop is uitgekomen dan had hij/zij mischien nog geleefd.

Groet Maarten
Maarten vd Berg

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

Maarte5n

Maarten vd Berg

martenboonstra

 Zit even naar de formulering van de zin te kijken. Eigenlijk staat er dat dode otters kunnen zwemmen, tenzij ze bij Nieuwkoop uitkomen.   ;)

egilio

Er zaten er dus meer! Hopelijk meer dan 2, maar wel goed nieuws. Ze duiken verder en verder op van de plaatsen waar men weet dat ze zitten en dat is toch wel erg leuk!
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

Maarte5n

Citaat van: martenboonstra op februari 24, 2014, 22:13:23 PM
Zit even naar de formulering van de zin te kijken. Eigenlijk staat er dat dode otters kunnen zwemmen, tenzij ze bij Nieuwkoop uitkomen.   ;)


pfff eerst een dode zwemmende oehoe, en nu idd verkeerde zinskeuze ben lekker bezig de zin moest idd andersom :)
Maarten vd Berg

martenboonstra

#29
@Maarten. Mooi dat je er de humor van kunt inzien.

Zo maakte ik eens de fout door snel een mailtje te sturen naar een natuurorganisatie waarin stond te lezen dat:" de vergunninghoudende otter...." Je kunt de reacties wel raden, denk ik. :blink: