Hoofdmenu

lichtval

Gestart door Ria en Sjaak, januari 24, 2014, 09:41:03 AM

Vorige topic - Volgende topic

Ria en Sjaak

Forum,
kan iemand mij vertellen over zijn/haar ervaring met lichtvallen.
vr. grt, Sjaak

maartenimmerzeel

Dat is wel een heel algemene vraag. Ben je van plan er een aan te schaffen? Zelf in elkaar timmeren? Wil je hem in het veld gebruiken en de hele nacht laten staan? Of in de tuin?

Ik gebruik zelf alleen vallen met actinic blacklight met armatuur om de lamp. Die geven geen overlast voor de buren, kosten minder stroom dan HPL of ML lampen en zijn niet gevoelig voor water.

In de tuin vang ik daar op goede avonden enkele tientallen soorten mee (in de stad, met veel lichtvervuiling) en in het veld kan een bak behoorlijk vol zitten.
Groet Maarten Immerzeel


Ria en Sjaak

#2
Iets exacter dan. Ik ben helemaal niet technisch, dus moet ik er een kopen.
Mijn vraag is dan ook: kan ik er beter een met accu kopen of een zonder. Met accu is veel duurder. Is dat het waard?
En wie is er tevreden over een bepaalde val en, belangrijk, wie is er ontevreden over een val? En waarom?
En weet iemand misschien iemand die ze zelf maakt ( en aanbiedt)?
groet, Sjaak

hoven

Zelf maken is super simpel! Ik ben ook niet heel handig, maar dit is mij zelf gelukt en een stuk goedkoper dan in de winkel!!

Zie http://wnafoort.blogspot.nl/2013/08/diy-en-met-een-accountant.html

Mocht je hulp nodig hebben dan verneem ik graag van je!

Mvg,
Alrik
Mvg,
Alrik

maartenimmerzeel

#4
Hoi Sjaak,

Zonder accu kan prima, maar dan heb je natuurlijk stroom nodig  8) Dus dat is prima voor in de tuin of elders met stroomvoorziening, maar niet handig is de natuur of op sommige campings.

Ik heb ook wel eens zelf wat gemaakt. De grootste kosten zijn van de accu (plus oplader) en de lamp. Ik heb mijn val bij Stichting Koekeloere gekocht. De winst van het zelf maken vond ik het uiteindelijk de moeite niet waard (behalve dat je een goed gevoel hebt over je prestatie  :angel: ) Ding kost 157 euro en zelf maken kost ruim 100 euro (zonder lamp, accu en oplader waarschijnlijk tussen de 30 en 40 euro, net als bij Alrik)

Het soort val maakt niet zoveel uit denk ik, het soort lamp ook niet. Waar ik op zou letten is of het ding tilbaar en hanteerbaar is. Formaat en handvaten zijn dingen om op te letten als je hem in het veld gebruikt. Dat is natuurlijk bij tuingebruik minder belangrijk.

http://www.stichtingkoekeloere.nl/Vlindervallen_SK.php Daar staat de val die ik heb (sk004) Werkt prima, is makkelijk in gebruik en makkelijk te tillen.

Verder is er nog Vlinderlamp.nl en Vermandel.com
Groet Maarten Immerzeel


Ria en Sjaak

Ha Maarten,
bedankt.
Ik ben eens gaan kijken bij koekeloere. Ziet er veelbelovend uit.
vr. grt, Sjaak

Ria en Sjaak

Ha Alrik,
bedankt voor je reactie. Ik heb de bouw van je val bekeken en misschien met de hulp van een handige buurman.........
Maar waar haalde je dat frame waar de lamp aan hangt?
vr. grt, Sjaak

hoven

Dat frame heb ik zelf gemaakt:
- 2 stukken draadstaal van 50 cm
- 4 moeren
- 4 bouten
- plat stukje metaal van 75 cm

Het is een eenvoudige maar zeer effectieve val. Ik heb er in 2 maanden tijd 107 soorten nachtvlinders mee gevangen!

Ik gebruik een ML 160 lamp.
Mvg,
Alrik

grunsven

De kwikdamplampen (ml en hpl) worden op korte termijn verboden voor gebruik als openbare verlichting omdat er kwik in zit en ze inefficiƫnt zijn.
Die lampen blijven maken voor die paar vlinderaars is vast niet rendabel. Als je ze wil gebruiken is het verstandig alvast een paar reserve lampen te kopen.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

hoven

Dank voor de tip Roy!
Mvg,
Alrik