Steen- of boommarter? -> Boommarter

Gestart door BJWolfs, januari 23, 2014, 12:29:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

BJWolfs

Hallo,


Een tijdje geleden heb ik de volgende foto gemaakt, ik dacht eerst een boommarter maar nu ik wat foto's zie van steenmarters twijfel ik.
Kan iemand bevestigen dat het een boommarter is?

maurice.lahaye

Hallo BJ Wolfs (ondertekenen van forum-bijdragen met naam vinden we leuk!),


Op je foto staat 100% een boommarter: grote oren, roomkleurige keelvlek, donkere volle staart, hoog op de poten. Perfect (voor de kenner) als boommarter te identificeren. Echter, verschil met steenmarter is altijd lastig, maar die heeft kleinere oren, staat lager op de poten, witte keelvlek, etc. Voer je de waarneming ook nog in?


Groet en gefeliciteerd,
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Remon

Prachtige waarneming zo vol in het open!!  :duim:

BJWolfs

Bedankt voor je antwoord. Toch een boommarter dus!
En wat betreft de waarneming heeft niet veel zin meer denk ik, dat ik hem gezien heb is meer dan 3 maand geleden.


Bert Jan Wolfs

maurice.lahaye

Hallo Bert Jan,


Jawel hoor, ook oude(re) waarnemingen zijn de moeite waard om in te voeren!


Groeten,
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

BJWolfs

Hallo,


Ik heb hem ingevoerd, hoe kan ik zien dat anderen deze waarneming niet kunnen zien vanwege deze gevoelige soort?


Bert Jan Wolfs

maurice.lahaye

Hallo Bert Jan,


Door zelf even uit te loggen en daarna de waarneming op te zoeken. Dan zie je wat anderen ook zien. Overigens is deze soort niet zo gevoelig als gedacht. Zeker niet waar het een waarneming van een lopend dier is van 3 maanden geleden. Een boom met jongen akkoord, maar zo'n losse waarneming als die van jou kwalificeer ik niet als gevoelig. Desondanks, via vervagen of embargo is de waarneming af te schermen.


Leuk dat je 'm ingevoerd hebt!


Groet,
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

maurice.lahaye


Hallo Bert Jan,

Ik zag dat je de waarneming op gebiedsniveau hebt ingevoerd, maar daardoor is de waarneming minder goed bruikbaar (wordt bijvoorbeeld niet meegenomen in allerlei statistieken en dat is zonde). Een actieve waarnemer (Herman van de Meer) kwam recent met het volgende alternatief, dat inderdaad goed werkt:
"Met de grootste nauwkeurigheid invoeren en voor vervaging kiezen.  Als het gebied je te groot is ga je na het opslaan terug naar de waarneming en kiest in het rechter menu voor 'Wijzig Gebied'. Je krijgt dan de keuze uit alle gebieden die op dat punt beschikbaar zijn. Daar kies je dan gewoon het grootste van. De nauwkeurigheid verandert daar niet mee.  Als je de pijl in gebied 'Mijn Platje' hebt gezet blijft hij daar gewoon staan, ongeacht het gekozen gebied."
Het lijkt bewerkelijk, maar dat valt in de praktijk reuze mee. Resultaat: een zeer nauwkeurig opgeslagen waarneming, maar voor anderen (buiten de admins) niet zichtbaar door de vervaging.

Succes met proberen!
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl