Nieuwe rivierdolfijn in Brazilie

Gestart door ejslootweg, januari 23, 2014, 10:44:17 AM

Vorige topic - Volgende topic

ejslootweg

http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0083623

A New Species of River Dolphin from Brazil or: How Little Do We Know Our Biodiversity
Tomas Hrbek, Vera Maria Ferreira da Silva, Nicole Dutra, Waleska Gravena, Anthony R. Martin, Izeni Pires Farias
Published: January 22, 2014, DOI: 10.1371/journal.pone.0083623

The discovery of a new species of a river dolphin from the Araguaia River basin of Brazil, the first such discovery in nearly 100 years.


groeten, Erik
groeten, Erik

Datura

Zond er het artikel te lezen moet ik meteen aan Marc van Roosmalen denken die in zijn boek 'blootsvoets door de Amazone' ook over (o.a.) een nieuwe soort rivierdolfijn schrijft, en ook ongeveer dezelfde vraag stdlt over hoeveel we van de biodiversiteit afweten als we nog zulke diersoorten nieuw ontdekken.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

grunsven

#2
"Discovery of a new species" is nogal overdreven. Het is niet zo dat ze ineens ergens een onbekende dolfijn die duidelijk anders was hebben gevonden. De dolfijnen in die rivier zijn al lang bekend maar ze blijken iets langer geisoleerd te zijn van de andere populaties, dat een nieuwe soort noemen klinkt spannender.
"Another split of Boto on DNA evidence" was een betere kop geweest.


In hoeverre dat iets zegt over onze kennis van het systeem ontgaat me.
Daarnaast is er een paar jaar geleden nog zo'n split van Boto geweest, waar die 100 jaar vandaan komt snap ik dus ook niet.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)