Hoofdmenu

op quercus

Gestart door Ria en Sjaak, januari 27, 2014, 21:23:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ria en Sjaak

Forum,
gisteren in Meijendel zagen we maar weinig gallen. Wat we wel zagen staat op bijgaande foto.
De verdikte knoppen vielen op. We weten niet of dit wel een gal of andere aantasting van de eik is.
Wie kan ons helpen?
vr. grt, Sjaak

fluitenier

Dag Sjaak,

dit lijkt me geen gal, maar een grote eindknop.
Groeten,
Bart - validator gallen

Familieoverzicht galwespen NL - galwespen BE
Familieoverzicht galmuggen NL - galmuggen BE
Familieoverzicht galmijten NL - galmijten BE

Gebruik de Gallenzoeker!

JW_2all

Ik heb ooit gehoord dat vanaf maart de kans op gallen sterk toeneemt, vooral op eik, wilg en populier.
Over het algemeen zijn dat piepkleine galletjes, en vooral in (slapende en in eind-)knoppen.

Rond mei vliegen er andricusjes en cynipsjes rond en die leggen eitjes in hulpknoppen en op beginnende bladeren. Die wespjes zullen dan wel uit die winterknoppen komen, denk je dan.

Op m'n eikje met ramshoorngallen zag ik jaren terug op een warme, windstille dag begin juni hele wolken andricusjes vliegen rond de boom. Dat heb ik jaren achtereen zien gebeuren tot vanwege een baggerklus alle struiken achter het eikje werden gerooid, waardoor het geen windluw stovend warm plekje meer was.
In een keer was het over met de pret. De wespjes verspreidden zich over het terrein; op allerlei eikjes zaten er een of twee of drie, en de jaren daarna niets meer. En nog steeds, nu 7 jaar later, niets meer.
Groet,
Jan