Gewone Tjiftjaf, of meer?

Gestart door Stefan van Ettinger, januari 21, 2014, 16:06:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

Stefan van Ettinger

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/81315253
onzeker Tjiftjaf - Phylloscopus collybita gezien op 2014-01-21 Noordwijk - Coepelduynen
Geluiden:
http://waarneming.nl/sound/6/24736.mp3
Toelichting:
Mijn aandacht werd getrokken naar een Den, waar een vrijwel continu en redelijk luidroepend vogeltje in zat. Had meteen een opname gemaakt met mijn smartphone, van een meter of 30. Bleek later om een schuwe, behoorlijk actieve phylo te gaan. Gedrag was bijna winterkoning-achtig, telkens van tak naar tak hyperactief. Daarna tussen dennen vliegend. Daar, in de volgende den, kon ik de vogel kort zien. Eerst indruk: Tjiftjaf (zeer zeker Phylo) vrij duidelijke wenkbrauwstreep, groen/grijzig verenkleed. Veelste kort gezien. Spannend beest...
bij voorbaat dank Stefan van Ettinger
Met vriendelijke groet,
Stefan van Ettinger

Stefan van Ettinger

#1
Kan me haast niet indenken dat de "experts" hier moeite mee hebben  :rolleye:

Edit:
Heeft veel meer weg van contactroep van een Blako, maar kan helaas niet zeker voor me halen of hij wel of geen vleugelstrepen had. Ook niet echt de tijd.. Humes misschien?..
Met vriendelijke groet,
Stefan van Ettinger

frankneijts

Volgende keer toch maar goed op die (eventuele) vleugelstrepen letten Stefan maar gelukkig heb je nog wat geluidjes kunnen opnemen: lijkt mij een prima Humes..  8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Stefan van Ettinger

#3
Super tof :)

Zoals ik bij de waarneming al stelde, dacht een streep te zien, maar moet daarbij reeel zijn en feite en fictie even scheiden in zo'n situatie. Kortom, ging gewoon veelste snel.
Ben wel blij dat ik het geluid meteen op heb genomen toen ik een hyperactief Phylo'tje zag.
Na het zien van wat meer Humes foto's ben ik ook zekerder dat de al dan niet waargenomen vogelstreep meer feit dan fictie was
Dankje Frank!
Met vriendelijke groet,
Stefan van Ettinger

frankneijts

Citaat van: Stefan van Ettinger op januari 21, 2014, 18:44:37 PM
Super tof :)

Zoals ik bij de waarneming al stelde, dacht een streep te zien, maar moet daarbij reeel zijn en feite en fictie even scheiden in zo'n situatie. Kortom, ging gewoon veelste snel.
Ben wel blij dat ik het geluid meteen op heb genomen toen ik een hyperactief Phylo'tje zag.
Na het zien van wat meer Humes foto's ben ik ook zekerder dat de al dan niet waargenomen vogelstreep meer feit dan fictie was
Dankje Frank!

Niet té enthousiast nu Stefan: die vleugelstreep kun je er nu niet meer 'aan breien'....! Vooralsnog zul je het moeten doen met een behoorlijk onvolledige beschrijving van het uiterlijk maar met een (waarschijnlijk: probeer er een sonagram van te laten maken, is nog duidelijker) diagnostische geluidsopname. Laten we hopen dat de CDNA er ook zo over denkt.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Stefan van Ettinger

#5
Heb je helemaal gelijk in Frank.
Heb inmiddels via de mail ook van een viertal vogelaars een bevestiging gekregen op basis van het geluid.
Sam Gobin mailde mij: "Klinkt goed voor een humes (zelfs mooi gescheiden in het sonogram)". Dus dat sonogram lijkt al gemaakt  B)
Zal dat even aan hem navragen.

Morgen wordt er in ieder geval gezocht, zou super zijn als hij teruggevonden wordt.
Met vriendelijke groet,
Stefan van Ettinger

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Stefan van Ettinger

Vandaag mooi kunnen zien en kunnen horen. Het tweetal vliegt wat rond tussen de verschillende naaldbomen.
Inmiddels zijn er verschillende foto's en geluidsopname.
Iedereen bedankt voor het zoeken, top!
Met vriendelijke groet,
Stefan van Ettinger