Byssonectria aggregata??

Gestart door Gerrit_Jansen, januari 19, 2014, 16:29:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gerrit_Jansen

Gisteren vond ik een oranje schijfje op zand in het Deelerwoud. Het lijkt mij een klein oranje zandschijfje, waar ik geen uitvoerige beschrijving van heb. Sporen 25 x 10 um. Inhoud van de parafysen kleurt zwart met jodium. Er zitten geen haren aan, maar ik zie sporadisch dikwandige haren (tot 2 um wanddikte) met een lengte tot 85 um. Kan iemand zeggen of deze haren bij Byssonectria aggregata worden gevonden?

Gulistan

In de Pilze der Schweiz schrijven en tekenen ze geen haren. Ook in de Nordic niet.
Groeten van Christiane

Gerrit_Jansen

Inmiddels uitgezocht. Het moet zijn Byssonectria fusispora. Dat is bevestigd door Ibai Olariaga.
B. fusispora onderscheidt zich door de sporenvorm, en inhoud en vorm van de parafysen. De gregarious ascomata zonder subiculum en de groei op zandige bodem.
Olariaga & Hansen (2011). New and noteworthy records of Pezizomycetes in Sweden and the Nordic countries?. Karstenia 51:1-16.

Gulistan

Wat een bijzondere waarneming! En heel goed dat je het hebt laten uitzoeken! Geef je de vondst ook door aan de NMV? Ik wil hem ook wel graag publiceren op de website van de NMV als bijzondere waarneming, als je ermee akkoord gaat.
Groeten van Christiane

Gerrit_Jansen

btw zelf uitgezocht  ;D
Ibai heeft alleen mijn determinatie bevestigd.

wimperzwam

Het is maar de vraag of dit een bijzondere waarneming is, ik denk dat het meeste wat in Nederland gevonden wordt B. fusispora genoemd moet worden, deze wordt in ons land meestal B. aggregata genoemd omdat men denkt (Standaardlijst) dat dat de juiste naam is voor dit soort vondsten. Volgt men het arikel van Hansen e.a. dan worden twee soorten onderscheiden n.l. B. fusispora met grotere sporen en B. terrestris met kleinere sporen, dicht groeiend op een wit matje van hyfen (subiculum). Deze laatste is vermoedelijk een meer noordelijke soort. Ben benieuwd wat er op dit punt in de nieuwe standaard lijst staat want die heb ik nog niet kunnen raadplegen. Ik heb ze niet meer precies in het hoofd maar ook met Pfister en Kullman sleutel ik mijn vondsten steeds uit op B. fusispora.

Mvgr.,
Henk Huijser.

Gulistan

Hoi Henk,
In de definitief als goedgekeurde nieuwe soortenlijsten van 2010, 2011, 2012 en de nog in behandeling zijnde soortenlijst staat B. fusispora niet bij. Wellicht ben je vergeten de soort als nieuwe soort te melden?
Groeten van Christiane

ratje

Citaat van: Gulistan op februari 14, 2014, 21:51:00 PM
Ik wil hem ook wel graag publiceren op de website van de NMV .
He wat leuk, worden we nu benaderd om vondsten op de Bijzondere Waarnemingen te zetten? Is dit selectief  :huh:

wimperzwam

#8
Hallo Christiane,

Het is geen nieuwe soort voor Nederland het gaat erom welke volgens de nomenclatuurregels de geldige naam is voor deze soort. Ik reken alles wat ik de laatste paar jaar gevonden en beken heb met de genoemde werken vanwege de sporenmaten enz. steeds tot B. fusispora. Ik denk dat in Nederland de meeste vondsten daartoe behoren. Het is mij nog niet gelukt B. terrestris te vinden want ik denk dat dat eerder een bijzonderheid zou zijn. Ik moet maar weer eens mijn literatuur over dit geslacht goed nakijken, want heb zeker wat de nomenclatuur betreft misschien ook alles niet meer op een rij. Als ik goed geinformeerd ben, is in Duitsland iemand bezig ook moleculair naar de verschillen tussen de diverse soorten in Byssonectria te kijken.

Mvgr.,
Henk Huijser.

Gulistan

Citaat van: ratje op februari 15, 2014, 11:25:26 AM
Citaat van: Gulistan op februari 14, 2014, 21:51:00 PM
Ik wil hem ook wel graag publiceren op de website van de NMV .
He wat leuk, worden we nu benaderd om vondsten op de Bijzondere Waarnemingen te zetten? Is dit selectief  ???
Dat doe ik inderdaad selectief, namelijk als ik een soort heel leuk vind en zin heb om hem op de site te zetten. En als er een tijd geen nieuwe bijzondere waarneming gepubliceerd is. Maar ik vind het natuurlijk altijd leuk als iemand een bijzondere waarneming aanbied ter publicatie. Had je iets in gedachten?
Groeten van Christiane

Gulistan

Citaat van: wimperzwam op februari 15, 2014, 11:47:47 AM

Het is geen nieuwe soort voor Nederland het gaat erom welke volgens de nomenclatuurregels de geldige naam is voor deze soort. Ik reken alles wat ik de laatste paar jaar gevonden en beken heb met de genoemde werken vanwege de sporenmaten enz. steeds tot B. fusispora. Ik denk dat in Nederland de meeste vondsten daartoe behoren. Het is mij nog niet gelukt B. terrestris te vinden want ik denk dat dat eerder een bijzonderheid zou zijn. Ik moet maar weer eens mijn literatuur over dit geslacht goed nakijken, want heb zeker wat de nomenclatuur betreft misschien ook alles niet meer op een rij. Als ik goed geinformeerd ben, is in Duitsland iemand bezig ook moleculair naar de verschillen tussen de diverse soorten in Byssonectria te kijken.

Mvgr.,
Henk Huijser.

Hallo Henk,
Ik denk dat ik je punt nu pas goed begrijp, namelijk dat B. fusiform en B. aggregata geen twee verschillende soorten zijn, maar verschillende namen voor dezelfde soort. Ik wacht de ontwikkelingen rustig af, maar het blijft sowieso een leuke soort en wat mij betreft bijzonder.
Groeten van Christiane

Gerrit_Jansen

#11
Bedankt voor al jullie bijdragen.
Afgelopen week wandelde ik weer op de plaats waar ik eerder in januari de B. fusispora had gevonden. Op twee andere plaatsen zo ongeveer 20 en de andere op zo'n 60 m vond ik weer hetzelfde zwammetje.  Echter niet op de kale grond maar op plantenresten en misschien wel oude vergane mest. Microscopisch alles gelijk aan de vondst uit januari. Zover niets bijzonders behalve dan dat ze niet op plantenresten zouden moeten groeien, totdat ik op een halve kilometer ervandaan in een dennenbos oranje schijfjes op een op de grond liggende dennentak vond. Microscopisch met kleinere sporen, meer gebogen parafysen, maar zonder subiculum. Wel zag ik een operculum, het dekseltje op de ascus (wat ik ook na goed zoeken nog niet heb kunnen vinden in de collecties van B fusispora). Het leek mij op grond van de sporenmaten het meest op B. terrestris (=B. aggregata) maar die zou dan weer op mest moeten groeien en niet op hout. 
Bijgaand twee plaatjes, meer foto's en sporenmaten op onedrive. Bijgaand nog de tabel van Ibai Olariaga & Hansen met verschillen tussen de twee soorten.

Met vriendelijke groet,
Gerrit Jansen

B fusispora uit januari   https://onedrive.live.com/view.aspx?cid=7B3FC1765E96F00F&resid=7B3FC1765E96F00F!6971&app=WordPdf&wdo=1
B fusispora uit februari  https://onedrive.live.com/view.aspx?cid=7B3FC1765E96F00F&resid=7B3FC1765E96F00F!7326&app=WordPdf&wdo=1
B terrestris                   https://onedrive.live.com/view.aspx?cid=7B3FC1765E96F00F&resid=7B3FC1765E96F00F!7327&app=WordPdf&wdo=1
Om de bestanden goed te zien kunnen het best worden gedownload en in Adobe reader worden bekeken tot 800%.
Het hele artikel van Olariaga & Hansen is hier: https://onedrive.live.com/view.aspx?cid=7B3FC1765E96F00F&resid=7B3FC1765E96F00F!7076&app=WordPdf&wdo=1

ratje

Hallo Gerrit, ik heb de info van je gedownload, bedankt hiervoor.

Gerrit_Jansen

Hannie als je eens zo'n oranje zandschijfje tegenkomt, ze zouden er nu moeten staan, wil je dan voor mij de sporenmaat eens opnemen?

Alvast bedankt, Gerrit

ratje

Citaat van: Gerrit_Jansen op maart 04, 2014, 17:58:58 PM
Hannie als je eens zo'n oranje zandschijfje tegenkomt, ze zouden er nu moeten staan, wil je dan voor mij de sporenmaat eens opnemen?

Alvast bedankt, Gerrit
Hoi Gerrit, ik zal mij best doen. Ik ben al een aantal keren naar oa mosschijfjes aan het speuren geweest, nada. :rolleyes:

wimperzwam

Hallo Gerrit, toevallig heb ik een maand geleden met tussenpozen van drie dagen drie keer met een dekglasje een sporee opgevangen van een groepje Byssonectria. Steeds werd 2x een steekproef van 20 sporen aselect gemeten dus in totaal 120 sporen. Jammer dat het weer in die periode weinig wisselvallig was. Gemiddelde lengte in deze zes steekproeven lagen tussen 25,66 en 25,87, gemiddelde breedte tussen 7,70 en 8,31 mu, gemiddelde Q(= L/B) tussen 3,11 en 3,36. Het totale bereik 21--30 x 6,4--9,2; gem. 25,8 x 7,9 mu, Q = 3,26. Het zal je niet verbazen dat met deze maten voor mij met genoemde literatuur alleen B. fusispora in aanmerking kwam.

Mvgr.,
Henk Huijser.

Gerrit_Jansen

Hi Henk, Op 4 maart ben ik nog een keer in het Deelerwoud geweest. Op een gebied van zo.n 800 x 200 meter heb ik op ongeveer tien plaatsen B. fusispora gevonden. Op kaal zand, tussen mos, op planten/heideresten. Ik heb drie collecties meegenomen en vers bekeken in demi water de gem uit 15 sporen: 24.6 x 8.1, 26.3 x 9.0, 25.1 x 8.9 um. Q = 3.05, 2.91, 2.82 resp. Volgens mij is het inderdaad allemaal B fusispora. Ik heb nog even met Ibai Olariaga gecommuniceerd en hij is dezelfde mening toegedaan.
Blijft over het verschil tussen B fusispora en B terrestris. Ik heb nog in Genbank gekeken, maar alleen uit China vond ik S18 sequenties en daar staan ze dicht bijelkaar. Helaas kon ik niet nagaan hoe ze die gedetermineerd hadden. . Hansen heeft ook genetisch onderzoek gedaan naar de verbanden in Pezizales. (A phylogeny of the highly diverse cup-fungus family Pyronemataceae (Pezizomycetes, Ascomycota) clarifies relationships and evolution of selected life history traits). Ik haar net een mail gestuurd om dat artikel naar mij op te sturen.
Groet, Gerrit

karinarie

Hallo Gerrit,
Op de site mushroomobserver.org staat een tekening van B.fusispora met
alle microscopische kenmerken waarbij ook haren van de buitenlaag.
Deze lijken dus wel bij deze soort te horen.

groetjes Arie Benschop