Bruine Klauwier Azewijn

Gestart door ArjenDrost †, januari 18, 2014, 15:22:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

HansP

Citaat van: HPM op januari 22, 2014, 09:42:49 AM
Dit is toch wel een opmerkelijke mededeling:
  "Slaat turkse tortel"
https://waarneming.nl/waarneming/view/81276673
Dat was een opmerking die bij een Havik-waarneming stond en is blijven hangen bij meerdere waarnemingen....inmiddels gewijzigd.
Groet,
Hans Pohlmann

C.Dekker

Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock


Jacob Molenaar

Kan die bruine klauwier tegen -2 graden? Of is hij dan al dood?
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

j.steenbergen

Treurig, dat veld in lopen: het was toch voldoende bekend dat de eigenaar dit niet op prijs stelt (om over je mede-vogelaars maar te zwijgen). Eerder vanochtend liet een fotograaf zich weerhouden, later kennelijk niet.
Jeroen Steenbergen

Ed van Hecke

Citaat van: HPM op januari 21, 2014, 21:41:54 PM
Citaat van: jeroenroelofsen op januari 21, 2014, 21:37:57 PM
Citaat van: HPM op januari 21, 2014, 21:31:47 PM
Citaat van: Ben Wielstra op januari 21, 2014, 20:47:04 PM

Als ik de vogel zelf zou ontdekt hebben ofzo zou ik de moeite nemen om er wat details bij te zetten. Anders zou ik dat absoluut niet doen, daar heb ik m'n eigen dagboekje voor. Zo zullen de meeste mensen er over denken want laten we eerlijk zijn, je hebt bar weinig aan 100 beschrijvingen van dezelfde reeds uitvoerig beschreven en afgeplate vogel.

Als we eerlijk zijn hebben we ook bar weinig aan honderden of zelfs duizenden foto's van dezelfde vogel, zeker als het zoals in dit geval voornamelijk slechjte foto's zijn, dus daar hoef je het beschrijven niet om te laten. En strikt genomen is één waarneming per dag ook wel ge
noeg als het om ducumenteren van het verblijf van een geval gaat.

Dat laatste dan wel het liefst met (goede) foto's natuurlijk  :P

Of goede beschrijvingen.
Tot nu toe zijn denk ik bij dit beest de beschrijvingen beter dan de foto's.
Citaat van: Ben Wielstra op januari 21, 2014, 21:52:09 PM
Nu nog een manier waarop een waarneming van je wordt meegeteld zonder dat je 'm daadwerkelijk invoert.

Is dat de onderliggende  gedachte of zijn dit de  onderbuikgevoelens tav ingevoerde  'waarneming' bruine  klauwier.
Ipv dat bijv. Herman de soort betwijfwelt terwijl deze  vrij zeker valt te determineren zelfs  met de foto's op afstand.
Maak dat dan gelijk diudelijk zonder teveel omhaal van woorden.

Door de electronische berichtgeving door iedereen  gemakkelijk te bereiken en ook  vanachter  scherm en vanaf  zijlijn te be- of veroordelen.
Maar als een vage foto desnoods omgevingssfoto al  dan niet met een aaantal vogelaars/twichters verlevendigd  inclusief  een vrij snel te copieren/ fabriceren  kenmerkverhaaltje voldoende is voor een streepje doe ik  hierbij  direct een gooi  voor de Hume's bladkoning te Noordwijk.
Tijdens  lunchbreak  snel wezen kijken, had noppes, bij  terugkomst thuis om apparatuur  weg te leggen zag ik dit ( zie bijlages) door raam.
Da's weer een rooie soort op mijn sloffen binnen.

j.steenbergen

Wie wil je hiermee en waarmee overtuigen? En waarom, uiteraard. Mij bekruipt vooral een gevoel van: wat moet ik hier nou weer mee...
Jeroen Steenbergen

Edwin Schuller

Als Ed die Humes (zonder apostrof!) wilt tellen moet 'ie dat vooral doen. Ik slaap er niet minder om :). Ook voor mij geldt: wat moet ik hier nou weer mee...

Weer ontopic?
Edwin Schuller

Roel Schwartz

Dag allen,

Vandaag om 14:30 nog even wezen kijken. Iedereen stond toen keurig vanaf de wegkant het beest te bewonderen. Aan die mensen zou ik willen zeggen, keurig gedaan :duim:. In al die dagen dat ik het beest nu heb gezien heeft de Bruine Klauwier zelf de waarneemafstand bepaalt. Mijn broer had vandaag nog een vogelaar gesproken uit Finland, die ook stond te kijken. De inzameling van gelden viel mij wel een beetje tegen met zoveel bezoekers, maar ik denk dat er heel veel mensen waren die van het bestaan van de collectebus niets wisten. Er is € 137,50 ingezameld. Van de schade weet ik eigenlijk niets. Ik heb geen contact met de eigenaar gehad. Het geld heeft hij ontvangen. Mijn vriendin kent zijn vrouw en heeft haar ook een bos bloemen t.w.v. € 15 geschonken. Weet iemand of er ook DNA-materiaal te verkrijgen is uit een braakbal?
M.v.g.,

Roel Schwartz.

KorHaan

Citaat van: r.schwartz2 op januari 22, 2014, 19:39:13 PM
Dag allen,

Vandaag om 14:30 nog even wezen kijken. Iedereen stond toen keurig vanaf de wegkant het beest te bewonderen. Aan die mensen zou ik willen zeggen, keurig gedaan :duim:. In al die dagen dat ik het beest nu heb gezien heeft de Bruine Klauwier zelf de waarneemafstand bepaalt. Mijn broer had vandaag nog een vogelaar gesproken uit Finland, die ook stond te kijken. De inzameling van gelden viel mij wel een beetje tegen met zoveel bezoekers, maar ik denk dat er heel veel mensen waren die van het bestaan van de collectebus niets wisten. Er is € 137,50 ingezameld. Van de schade weet ik eigenlijk niets. Ik heb geen contact met de eigenaar gehad. Het geld heeft hij ontvangen. Mijn vriendin kent zijn vrouw en heeft haar ook een bos bloemen t.w.v. € 15 geschonken. Weet iemand of er ook DNA-materiaal te verkrijgen is uit een braakbal?


Als ik die boer was, had ik het omgedraaid en € 20 toegang tot het weiland geëist.
Dan loop je lekker binnen met al die bedevaartgangers.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Botervlieg

Citaat van: r.schwartz2 op januari 22, 2014, 19:39:13 PM
In al die dagen dat ik het beest nu heb gezien heeft de Bruine Klauwier zelf de waarneemafstand bepaalt.

;D

peter van santbrink

Citaat van: r.schwartz2 op januari 22, 2014, 19:39:13 PM
Dag allen,

Vandaag om 14:30 nog even wezen kijken. Iedereen stond toen keurig vanaf de wegkant het beest te bewonderen. Aan die mensen zou ik willen zeggen, keurig gedaan :duim:. In al die dagen dat ik het beest nu heb gezien heeft de Bruine Klauwier zelf de waarneemafstand bepaalt. Mijn broer had vandaag nog een vogelaar gesproken uit Finland, die ook stond te kijken. De inzameling van gelden viel mij wel een beetje tegen met zoveel bezoekers, maar ik denk dat er heel veel mensen waren die van het bestaan van de collectebus niets wisten. Er is € 137,50 ingezameld. Van de schade weet ik eigenlijk niets. Ik heb geen contact met de eigenaar gehad. Het geld heeft hij ontvangen. Mijn vriendin kent zijn vrouw en heeft haar ook een bos bloemen t.w.v. € 15 geschonken. Weet iemand of er ook DNA-materiaal te verkrijgen is uit een braakbal?

DNA kun je altijd wel isoleren, de vraag is of de kwaliteit goed genoeg is (weet niet precies waar die braakbal vandaan komt, neem aan uit de maag dus behoorlijk DNA onvriendelijke omgeving) en er zit natuurlijk ook DNA van de prooi tussen: op zich geen probleem als je iets weet van de specifieke DNA sequentie van de Bruine Klauwier


ArjenDrost †

Volgende vraag: wat zou je met het DNA willen? Wat zou je willen analyseren?


Groeten, Arjen

Leo Heemskerk

Citaat van: r.schwartz2 op januari 22, 2014, 19:39:13 PM
Weet iemand of er ook DNA-materiaal te verkrijgen is uit een braakbal?
De braak bal bevat waarschijnlijk veel meer DNA van prooidieren/voedsel.
Groet,

Leo Heemskerk

Ben Wielstra

Op zich zou een DNA studie van de grauwe, bruine, izabelklauwieren heel niet verkeerd zijn. Er zal toch nog best wat slijm meekomen met zo'n braakbal?

ArjenDrost †

Citaat van: Ben Wielstra op januari 22, 2014, 22:42:25 PM
Op zich zou een DNA studie van de grauwe, bruine, izabelklauwieren heel niet verkeerd zijn. Er zal toch nog best wat slijm meekomen met zo'n braakbal?
Dat zou vast best interessant zijn. Maar dan beginnen we met alleen het DNA van deze ene (verdwaalde) vogel waarvan we niet eens precies de herkomst weten nogal weinig...


Groeten, Arjen

peter van santbrink

Citaat van: Ben Wielstra op januari 22, 2014, 22:42:25 PM
Op zich zou een DNA studie van de grauwe, bruine, izabelklauwieren heel niet verkeerd zijn. Er zal toch nog best wat slijm meekomen met zo'n braakbal?

er zal zeker DNA van de Bruine Klauwier tussen zitten maar je achtergrondsignaal (lees: vreemd DNA) is erg hoog in een braakbal; beste is zuiver DNA bv uit bloedsample of "stukje" Klauwier (bv veer mits dit cellen bevat: bij mensen moet je ook haarzakje hebben, niet een afgeknipte haarlok !)

Ben Wielstra

Tja met zo'n instelling komt er nooit een studie van de grond  ;) . Met specifieke primers moet je al een heel eind komen. Maar als dat beest een veer laat vallen is dat natuurlijk ook goed.

petermeer

Hersteld. Iets te enthousiaste admin of whishful thinking.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

dupont

Citaat van: KorHaan op januari 22, 2014, 19:53:53 PM
Citaat van: r.schwartz2 op januari 22, 2014, 19:39:13 PM
Dag allen,

Vandaag om 14:30 nog even wezen kijken. Iedereen stond toen keurig vanaf de wegkant het beest te bewonderen. Aan die mensen zou ik willen zeggen, keurig gedaan :duim: . In al die dagen dat ik het beest nu heb gezien heeft de Bruine Klauwier zelf de waarneemafstand bepaalt. Mijn broer had vandaag nog een vogelaar gesproken uit Finland, die ook stond te kijken. De inzameling van gelden viel mij wel een beetje tegen met zoveel bezoekers, maar ik denk dat er heel veel mensen waren die van het bestaan van de collectebus niets wisten. Er is € 137,50 ingezameld. Van de schade weet ik eigenlijk niets. Ik heb geen contact met de eigenaar gehad. Het geld heeft hij ontvangen. Mijn vriendin kent zijn vrouw en heeft haar ook een bos bloemen t.w.v. € 15 geschonken. Weet iemand of er ook DNA-materiaal te verkrijgen is uit een braakbal?


Als ik die boer was, had ik het omgedraaid en € 20 toegang tot het weiland geëist.
Dan loop je lekker binnen met al die bedevaartgangers.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo


Beste Ronald,
Wat een flauwe en sneue reactie. Het is mij/ons prima bekend dat jij (redelijk) anti-twitchen bent. Van mij hoef je dat niet nogmaals te tonen. Als je daar zo tegen bent, blijf dan weg van forumtopics rondom zeldzame vogels in Nederland. Je verpest het voor een ander.
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

JohanvantBosch

Citaat van: dupont op januari 23, 2014, 12:04:11 PM
Citaat van: KorHaan op januari 22, 2014, 19:53:53 PM
Citaat van: r.schwartz2 op januari 22, 2014, 19:39:13 PM
Dag allen,

Vandaag om 14:30 nog even wezen kijken. Iedereen stond toen keurig vanaf de wegkant het beest te bewonderen. Aan die mensen zou ik willen zeggen, keurig gedaan :duim: . In al die dagen dat ik het beest nu heb gezien heeft de Bruine Klauwier zelf de waarneemafstand bepaalt. Mijn broer had vandaag nog een vogelaar gesproken uit Finland, die ook stond te kijken. De inzameling van gelden viel mij wel een beetje tegen met zoveel bezoekers, maar ik denk dat er heel veel mensen waren die van het bestaan van de collectebus niets wisten. Er is € 137,50 ingezameld. Van de schade weet ik eigenlijk niets. Ik heb geen contact met de eigenaar gehad. Het geld heeft hij ontvangen. Mijn vriendin kent zijn vrouw en heeft haar ook een bos bloemen t.w.v. € 15 geschonken. Weet iemand of er ook DNA-materiaal te verkrijgen is uit een braakbal?


Als ik die boer was, had ik het omgedraaid en € 20 toegang tot het weiland geëist.
Dan loop je lekker binnen met al die bedevaartgangers.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo


Beste Ronald,
Wat een flauwe en sneue reactie. Het is mij/ons prima bekend dat jij (redelijk) anti-twitchen bent. Van mij hoef je dat niet nogmaals te tonen. Als je daar zo tegen bent, blijf dan weg van forumtopics rondom zeldzame vogels in Nederland. Je verpest het voor een ander.
Beetje flauw, ja. Sneu of anti-twitchen.... wat mij betreft niet. Als de boer door had gehad hoe nat zijn land was en de effecten van deze twitch had voorzien, zou ik dit een prima gedachte hebben gevonden. Misschien geen 20 maar 1-5 euro. Als er 1000 twitchers zijn land op willen, heeft hij 1000-5000 euro. Als hij daar zijn land niet opnieuw mee zo kunnen inzaaien....
Een twitcher heeft bovendien nog de keuze om wat verder weg te blijven of het geld te betalen om iets dichterbij te gaan.
Persoonlijk was ik ook wat teleurgesteld over de 137 euro in de pot. Zeker als je bovenstaand rekensommetje maakt, zou ik toch meer verwacht hebben. Nu waren vast veel twitchers niet op de hoogte van de pot, maar dan zou je ook nog achteraf een donatie kunnen regelen. Van mij mogen we als twitchers best wat vaker met zo'n systeem werken en een vrijwillige inzamelingsactie houden waarbij iedereen wat in de pot stopt.

dupont

#141
Zaterdag stond er nog geen pot, maar ik had graag gedoneerd. Op deze wijze kunnen 'wij' twitchers (en natuurlijk zijn wij vogel-/natuurliefhebbers in het algemeen) een positieve bijdrage leveren aan het rechtlijnige denken van derden over soorten 'jagen'. Dat zal niet iedereen hier overtuigen, dat hoeft ook niet. Zij hebben vermoedelijk te lang met de voetjes in het azijn gestaan.  :)
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

HPM

Citaat van: dupont op januari 23, 2014, 12:04:11 PM

Beste Ronald,
Wat een flauwe en sneue reactie. Het is mij/ons prima bekend dat jij (redelijk) anti-twitchen bent. Van mij hoef je dat niet nogmaals te tonen. Als je daar zo tegen bent, blijf dan weg van forumtopics rondom zeldzame vogels in Nederland. Je verpest het voor een ander.

Twitchers hebben niet het alleenrecht op zeldzame vogels, laat staan dat zij de enige zouden zijn die er over zouden mogen praten.
Grote aantallen twitchers zijn tegenwoordig wel onlosmakelijk verbonden met waarnemingen van zeldzame vogels dus het is onvermijdelijk dat ook die ter sprake komen. De kranten, tv-journaals en talkshows staan er zelfs vol mee en die hebben het dan meer over de gekte dan over het onderwerp van belangstelling. Je zal ermee  moeten leren leven.

Herman van der Meer

dupont

Citaat van: HPM op januari 23, 2014, 12:22:17 PM
Citaat van: dupont op januari 23, 2014, 12:04:11 PM

Beste Ronald,
Wat een flauwe en sneue reactie. Het is mij/ons prima bekend dat jij (redelijk) anti-twitchen bent. Van mij hoef je dat niet nogmaals te tonen. Als je daar zo tegen bent, blijf dan weg van forumtopics rondom zeldzame vogels in Nederland. Je verpest het voor een ander.

Twitchers hebben niet het alleenrecht op zeldzame vogels, laat staan dat zij de enige zouden zijn die er over zouden mogen praten.
Grote aantallen twitchers zijn tegenwoordig wel onlosmakelijk verbonden met waarnemingen van zeldzame vogels dus het is onvermijdelijk dat ook die ter sprake komen. De kranten, tv-journaals en talkshows staan er zelfs vol mee en die hebben het dan meer over de gekte dan over het onderwerp van belangstelling. Je zal ermee  moeten leren leven.


Zie mijn aangepaste reactie hierboven.
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

HPM

Citaat van: dupont op januari 23, 2014, 12:26:08 PM
Citaat van: HPM op januari 23, 2014, 12:22:17 PM
Citaat van: dupont op januari 23, 2014, 12:04:11 PM

Beste Ronald,
Wat een flauwe en sneue reactie. Het is mij/ons prima bekend dat jij (redelijk) anti-twitchen bent. Van mij hoef je dat niet nogmaals te tonen. Als je daar zo tegen bent, blijf dan weg van forumtopics rondom zeldzame vogels in Nederland. Je verpest het voor een ander.

Twitchers hebben niet het alleenrecht op zeldzame vogels, laat staan dat zij de enige zouden zijn die er over zouden mogen praten.
Grote aantallen twitchers zijn tegenwoordig wel onlosmakelijk verbonden met waarnemingen van zeldzame vogels dus het is onvermijdelijk dat ook die ter sprake komen. De kranten, tv-journaals en talkshows staan er zelfs vol mee en die hebben het dan meer over de gekte dan over het onderwerp van belangstelling. Je zal ermee  moeten leren leven.


Zie mijn aangepaste reactie hierboven.

Tja, "rechtlijnig denken" en "met de voetjes in het azijn" zijn ook al geen exclusieve rechten van twitchers.

Herman van der Meer

Roel Schwartz

Dag David,

Wat mij betreft kun je altijd nog doneren, dit heeft Johan van 't Bosch ook gedaan. Waarvoor nog mijn hartelijke dank en ook namens de terreineigenaar. Ook de DBA wil de terreineigenaar nog tegemoet komen in een schappelijke schadevergoeding heb ik begrepen. Dit geld ook voor alle andere twitchers die er zijn geweest en de collectebus op zaterdag nog gemist hebben. Deze is ook pas vanaf zondagmorgen gestationeerd.
M.v.g.,

Roel Schwartz.

UtrechtsVogelNet

Als de bus er 2 feb nog staat en de vogel er dan wellicht ook nog zit, ben ik ook van harte bereid een donatie te doen. Bijzonder vriendelijk dat de boer zo meewerkend is. Hulde.

Nu nog de vogel ... ik hoop dat-ie zolang nog blijft. Tot dan moet ik me maar zien te vermaken in de weekenden met Reuzenzwartkopmeeuwen, Krabplevieren, Socorta Aalscholvers ... zucht  8)

Overigens, van de week is de eerste Intermediate Egret voor Qatar ontdekt (de 4e in de regio). Die hoop ik morgen of overmorgen te zien, insjallah.

Grt Phil

Vincent Hart

Misschien kun je hier nog even aangeven hoe mensen iets kunnen bijdragen Roel?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Rob Gordijn

Citaat van: r.schwartz2 op januari 23, 2014, 12:46:16 PM
Dag David,

Wat mij betreft kun je altijd nog doneren, dit heeft Johan van 't Bosch ook gedaan. Waarvoor nog mijn hartelijke dank en ook namens de terreineigenaar. Ook de DBA wil de terreineigenaar nog tegemoet komen in een schappelijke schadevergoeding heb ik begrepen. Dit geld ook voor alle andere twitchers die er zijn geweest en de collectebus op zaterdag nog gemist hebben. Deze is ook pas vanaf zondagmorgen gestationeerd.


Voor de mensen die de collectebus hebben gemist bij de Bruine Klauwier: op de Vogeldag (http://www.dutchbirding.nl/news.php?id=900) zullen we een collectebus plaatsen voor de mensen die nog willen bijdragen.

JohanvantBosch

Citaat van: Rob Gordijn op januari 23, 2014, 13:00:43 PM

Voor de mensen die de collectebus hebben gemist bij de Bruine Klauwier: op de Vogeldag (http://www.dutchbirding.nl/news.php?id=900) zullen we een collectebus plaatsen voor de mensen die nog willen bijdragen.
Goede actie!