Gewone dwergvleermuis?

Gestart door xJochemx, januari 13, 2014, 14:22:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

xJochemx

Deze vleermuis, ongeveer duimgroot, hangt boven in een kerktoren in het centrum van Nijmegen. Op enkele tientallen meters hoogte, wellicht ergens lager de toren in gekomen en eenmaal binnen hogerop terecht gekomen? Lijkt me namelijk nogal hoog voor zo'n vleermuisje.


Is er op basis van de foto's en grootte-aanduiding iets te zeggen over de soort?


Alvast bedankt!


Groeten, Jochem.
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

xJochemx

Ik was ze bij het posten vergeten, maar heb ze er direct bij gezet. Ik zie ze zelf wel staan, dus hopelijk zijn ze nu gewoon zichtbaar.
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl

Rob Koelman

Gewone dwergvleermuis lijkt mij correct.

Wel is bij vleermuizen juist de vorm van de oren en de tragus (lobje in oor) en bij de dwergvleermuizen de kleur van de snuit van belang (donker -> gewone dwergvleermuis; niet zo donker -> ruige dwergvleermuis). Deze kenmerken zijn op de foto's niet heel goed zichtbaar (want net in de schaduw van de flits).

Gewone dwergvleermuizen (en andere soorten, bijvoorbeeld laatvlieger, rosse vleermuis en ruige dwergvleermuis) kunnen zonder problemen erg hoog vliegen en dus ook hoger in de toren naar binnen zijn gegaan.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

xJochemx

Dankjewel voor je reactie Rob. Helaas inderdaad van de slechte belichting. Ik durfde geen flits te gebruiken omdat ik bang was het diertje te verstoren, dus het licht komt van de karige verlichting in de toren. Ik heb maar een paar foto's gemaakt en er zitten geen betere bij dan deze. Tijdens het maken van die paar foto's maakte de vleermuis al enkele geluidjes, dus hebben we 'm maar snel met rust gelaten. Ik vraag me wel af hoe het diertje t.z.t. weer naar buiten gaat komen, want op de hoogte waar 'ie nu zit is geen weg naar buiten. Dan moet hij naar beneden via de wenteltrap. Zou dat gewoon goed gaan? Of zouden er toch maatregelen nodig zijn?
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl

Rob Koelman

Citaat van: xJochemx op januari 13, 2014, 21:37:37 PMZou dat gewoon goed gaan? Of zouden er toch maatregelen nodig zijn?

Vleermuizen weten in dit soort gebouwen, en ook in kilometers lange ondergrondse gangen, perfect de weg te vinden. Daarom dit beestje gewoon met rust laten...

Daarnaast zijn gebouwen bijna nooit 'dicht' voor vleermuizen. De gewone dwergvleermuis heeft maar een zeer klein spleetje nodig om in en uit te kunnen vliegen.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

xJochemx

Wederom dank voor je reactie. Ik zal het ook doorgeven aan degene die de sleutels van de toren heeft. Ik ga er ongeveer elke twee weken omhoog om mijn cameraval te controleren die er hangt in de hoop de aanwezige Slechtvalk te filmen. De vleermuis was een leuke verrassing die er de vorige keer nog niet zat.
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

xJochemx

Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

Rene Janssen

Rob en Douwe,
hebben jullie met de optie ruige dwerg rekening gehouden?
- Buikvacht zeer licht itt donkere rugvacht
- grijzige ipv zwarte vleugels
- weinig contract met kop lijkt er te zijn
- lange beharing op de rug en staart (maar dat is bij sommige gewone dwergen ook wel eens het geval)
Volgens mij is het een ruige dwerg.


René
René Janssen

Douwe van der Ploeg

Hey René,

Ik heb er zeker rekening mee gehouden, maar heb er toch een gewone van gemaakt. Die buikvacht zat me ook even dwars, maar het geheel lijkt me sowieso een beetje raar belicht (zie knalgele schaduw), dat het naar mijn mening daardoor kwam. De kop leek me (voor zover te zien) toch wel duidelijk donkerder, alsook de snoet die me meer aan gewone deed denken (niet zo breed, maargoed, zacht kenmerk). Die staartbeharing let ik al niet meer op..

Mijn conclusie: waarschijnlijke gewone, maar kan ruige niet uitsluiten. Ik hoor graag Rob z'n argumenten ook :)
Douwe van der Ploeg

Rob Koelman

#12
Ik heb - voordat ik tot een determinatie kwam - eerst de onderste foto m.b.v. Photoshop opgelicht, en daar was te zien dat de de snuit ook echt donker is. Snuit is ook niet echt 'breed'. Vandaar dat ik aan gewone dwergvleermuis denk. Maar ik laat mij graag van het tegendeel overtuigen!

Hieronder de bewerkte foto.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

xJochemx

Hier nog een andere foto met andere belichting (door andere camera-instellingen). Zoals ik al zei, weinig licht daar boven in de toren, vandaar moeilijk mooi op de foto te zetten...
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl

Rob Koelman

#14
Ook deze foto even opgelicht (zie hieronder).

Minder overtuigend voor gewone dwergvleermuis dan de andere bewerkte foto, hoewel ik nog steeds een small, donker snoetje zie...

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob