Citroenkorst spec - Ternaard - 6 maart '14

Gestart door Merel, maart 07, 2014, 18:55:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

Merel

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Het betreft deze waarneming:
http://waarneming.nl/waarneming/view/82186037
Citroenkorst onbekend - Caloplaca spec. gezien op 2014-03-06 Ternaard - 't Schoor
Foto's:






Niet het dooiermos, maar de gele korst met apotheciën. Op basalt.

Groet, Merel
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

henkjanvdkolk

Ik denk Caloplaca flavovirescens, al durf ik C. dalmatica niet uit te sluiten.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Merel

Is gezien de ondergrond en locatie, los nog van het uiterlijk, oranje citroenkorst dan niet veel logischer? Ik weet dat betoncitroenkorst vrijwel overal op groeit, maar als ik tussen deze twee moet kiezen, ga ik voor C. dalmatica.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

henkjanvdkolk

C. flavovirescens kan ook wel op basalt groeien, en heeft dan vaak een opvallend duidelijk thallus. Het probleem zit hem een beetje in het grijze thallus, dat op foto 2 duidelijk te zien is, wat een aanwijzing is voor een afwijkende C. flavovirescens. Op foto 3 lijkt het thallus juist weer duidelijk oranje, waardoor C. dalmatica weer meer voor de hand ligt.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Merel

En als je de overzichtsfoto bekijkt, geeft dat geen uitsluitsel? Ik kan daar nog een nadere crop van maken, indien nodig.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

alegro

Je zit hier vlak bij zout water en dan is Caloplaca maritima zo ongeveer de meest voorkomende soort.
De donkere apotheciën zijn hoogstwaarschijnlijk van Lecanora helicopis, ook een heel gewone soort in
dit milieu.

De laatste foto is wat lastiger te beoordelen. Omdat het thallus wat grover en meer samenhangend lijkt
zou dat eventueel Caloplaca marina kunnen zijn. Zoals ik die ken heeft die een nogal opvallend schel
oranje kleur. Op een foto is dat niet altijd goed over te brengen, dus kun je dit het beste in het veld
beoordelen.
Grüezi mitenand,
Arjan

henkjanvdkolk

#6
Citaat van: rinodina op maart 11, 2014, 00:29:39 AM
Je zit hier vlak bij zout water en dan is Caloplaca maritima zo ongeveer de meest voorkomende soort.

Je hebt helemaal gelijk  :) , ik had even geen rekening met de groeiplaats gehouden!

Zou voor de donkere apotheciën Rinodina oleae nog een optie zijn? Ik zie geen duidelijk thallus, maar misschien hoeft dat ook niet voor L. helicopis.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Merel

Oké, dank voor de extra input. Ik kan dus zonder gevaar de citroenkorst spec veranderen naar Gewone zeecitroenkorst? Ik had niet eens aan die soort gedacht, klinkt wel logisch eigenlijk.
Indien jullie die korstmos met zwarte apothecien ook op naam weten te krijgen, dan is dat mooi meegenomen, maar ik ben al blij met deze determinatie!
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

alegro

Citaat van: henkjanvdkolk op maart 11, 2014, 10:59:25 AMZou voor de donkere apotheciën Rinodina oleae nog een optie zijn? Ik zie geen duidelijk thallus, maar misschien hoeft dat ook niet voor L. helicopis.

Het zou kunnen, maar C maritima en L helicopis is welhaast een vast combo op dergelijke plekken. Verder lijkt de kleur van het thallus (een beetje blauwig/grijzig ook wel te kloppen.
Maar eigenlijk moet je, om helemaal zeker te zijn, nog controleren op pycnidiën.
Ik kan mij trouwens wel herinneren dat R oleae ook op zulke plaatsen voorkomt, maar dan moet je daar toch echt naar zoeken met de loep, omdat de thalli zo onopvallend zijn.
Grüezi mitenand,
Arjan