Zwetende kaaszwam, Oligoporus guttulatus

Gestart door Marian en Bert, juni 06, 2007, 12:31:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marian en Bert

Eind juni 2006 vonden Bert en ik een vreemd gevormde zwam vol guttatiedruppels op een (douglass)sparrenstronk. André Houter (toen nog voor het forum actief) kwam al direct met de suggestie dat het weleens een Zwetende kaaszwam zou kunnen zijn. Nieuwsgierig geworden, heb ik toen gedurende twee en halve maand de groei van de zwam gevolgd. Begin september kon Wim Ligterink, vertegenwoordiger voor het NMV in Overijssel inderdaad bevestigen dat het een Zwetende Kaaszwam was.

http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...wtopic=8786&hl=

"Kaasje" zal vast wel een van de weinige zwammen zijn met een bijnaam maar als je gedurende langere tijd het wel en wee in de gaten houdt, ontstaat zoiets vanzelf. Wat me vorig jaar nog het meest verraste, was dat het zwammige stompje uiteindelijk de steel van de kaaszwam bleek te zijn. De hoedvorm ontstond pas begin augustus. En dan die aldoor aanwezige guttatiedruppels .... Wonderlijk niet waar.

Ook dit jaar wil ik de groei van "Kaasje" volgen en op deze topic kunnen jullie aan de hand van diverse foto´s en begeleidende teksten zien hoe de ontwikkeling verloopt. Of hij wederom de eindstreep haalt, is natuurlijk de vraag.

Ter informatie:
De Zwetende kaaszwam is in oktober 1998 pas voor het eerst in Nederland (Paleispark Het Loo) ontdekt en wordt daar sindsdien vaker gezien. Buiten Het Loo zijn slechts een gering aantal vondsten bekend. De zwam vormt vrij forse vruchtlichamen (ca. 5 – 15 cm) die vrij dun blijven (max. 2 cm). Het oppervlak is witachtig en vertoont soms een lichtbruine zonering. De hoed is soms duidelijk gesteeld maar ook wel ongesteeld aan het hout gehecht. In een heel jong stadium is het oppervlak sponsachtig en zitten er grote guttatiedruppels op. Het gehele groeistadium blijven de druppels zichtbaar (ook aan de onderkant van de hoed). De poriën zijn heel klein (5 – 8 per mm). De Zwetende kaaszwam komt vooral voor op (douglass)spar en met hoge uitzondering ook op den.
In het buitenland komt de zwam voor in diverse ten noorden en ten oosten van Nederland gelegen landen en ook in Noord-Oost Frankrijk. (bron: L. Bos 2001 Coolia 44(4): 223-226)

Groeten van Marian

Marian en Bert


Marian en Bert

Foto 3: 1 juni; Detailfoto van de guttatiedruppels.

Marian en Bert

Foto4:  5 juni; Kaasje is inmiddels 4,5 cm breed en .... krijgt er een broertje of zusje bij (dichtbij het groeipunt van vorig jaar). Ik denk zelfs dat er nog een derde vruchtlichaam bij gaat komen.

J&L

Hoi Marian en Bert,

Ik vind ze erg mooi.
Ik hoop ze ook eens te zien. :duim:

Gr.tjes Jacob

Ismael

volgens mij istie gefocust op de baby  :P  
Groeten Ismaël Wind