Glanstroepiaal?

Gestart door jleermakers, januari 16, 2014, 17:57:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

jleermakers

Vandaag zag ik een rare vogel zitten.
Groter dan een merel. En maakte een soort van 'Spreeuw-achtig' geluid.
Hij leek met het blote oog een blauwe gloed te hebben.
Ik heb foto's gemaakt met m'n Iphone. Wat denken jullie?

Oja ik heb ook nog een filmpje maar dat kan ik hier niet plaatsen.
Ik heb hem op youtube gezet zodat jullie hem toch kunnen zien.
http://www.youtube.com/watch?v=cEvSNRb1QeE&feature=youtu.be

Vincent Hart

Wellicht kun je het filmpje op YouTube plaatsen?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

jleermakers

Goed idee!
Ik heb hem meteen op youtube gezet en de link in m'n bericht geplaatst.

Gert Ottens

Dit is zeker een 'New World blackbird' (troepiaal), maar welke?
Klinkt als een een Glanstroepiaal, maar het blauwe lichaam en de bronskleurige kop kloppen ook weer niet helemaal voor deze soort...

jleermakers

Misschien is het een Bootstaarttroepiaal?
http://www.youtube.com/watch?v=0ksPOTB-XWc hij klonk namelijk net als in dit filmpje.

Joostlaan

Ik dacht ook meteen aan glans/bootstaart-troepiaal bij het zien van filmpje, ervaring met beide soorten in Florida. Maar aan de hand van het filmpje zou ik er niet een naam aan kunnen geven, behalve dat het een troepiaal is.

Worden deze vogels in Nederland gehouden door mensen? Kan het me opzich voorstellen aangezien het mooie vogels zijn.
Groeten,

Joost van der Laan

frankcoenjaerts

#6
Lijkt mij Carib Grackle - (te lui om Nl-naam op te zoeken).

edit: is idd Bootstaart
Met vriendelijke groeten,

Frank

oceanodroma

okee, waarom is het dan geen common? In mijn hoofd hadden de boat-tailed die ik heb gezien een langere staart dan deze...
ben inderdaad ook benieuwd in hoeverre deze soorten als kooitjes worden gehouden...
Dimitri Mulder
oceanodroma

Roland_Wantia

Bron Wikipedia: "These birds forage on the ground, in shallow water, or in shrubs; they will steal food from other birds. They are omnivorous, eating insects, minnows, frogs, eggs, berries, seeds, and grain, even small birds. Boat-tailed Grackles have established significant populations in several United States Gulf Coast cities and towns where they can be found foraging in trash bins, dumpsters, and parking lots."
Bovenstaande tekst zou, afgezien van het geografisch aspect (althans voorlopig), zomaar passen op huiskraaien. Wie weet eveneens een wild en in dat geval hoogstwaarschijnlijk ship-assisted exemplaar.
Groet, Roland

frankcoenjaerts

Citaat van: oceanodroma op januari 16, 2014, 23:26:34 PM
okee, waarom is het dan geen common? In mijn hoofd hadden de boat-tailed die ik heb gezien een langere staart dan deze...
ben inderdaad ook benieuwd in hoeverre deze soorten als kooitjes worden gehouden...

Wat mij betreft vanwege de vorm vd staart en de blauwe schijn die op deze beelden juist op de vleugels zit ipv kop/hals streek.
Maar uiteraard maar een wild guess hoor!
Met vriendelijke groeten,

Frank

Joostlaan

Ja, in Florida vindt je ze inderdaad zoals je bijvoorbeeld groepjes kauwtjes hier ziet. Ik denk toch eigenlijk meteen aan een kooivogel maar zie graag het tegendeel bewezen worden!
Groeten,

Joost van der Laan

frankcoenjaerts

Helemaal eens, dus bij passieve werkwoordsvorm sluit ik me graag aan  ;)
Met vriendelijke groeten,

Frank

oceanodroma

Bij de commentaren van het artikel over de Grackle van Kamperhoek lijkt te zijn uitgezocht of die beestje als kooivogel worden gehouden... August van Rijn geeft daar aan dat ze bijna niet worden gehouden in volieres.

http://www.dutchbirding.nl/news.php?id=819&showall=true
Dimitri Mulder
oceanodroma

Certhia

Boat-tailed lijkt me juist op staart uitgesloten. Er is niks tot weinig "boat-shaped" aan te zien, slechts een flauwe buiging met een beetje fantasie. Zou common grackle nog niet zo snel weten uit te sluiten.
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

Yeronimo

Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

jleermakers

Vandaag een paar uur gezocht, maar de vogel helaas niet gevonden. Morgen weer zoeken want de kans bestaat dat hij nog aanwezig is. Ik hoop dat er morgen ook nog anderen vogelaars meehelpen bij het zoeken dan hebben we een grotere kans om hem te vinden.