Graag aandacht voor het invoeren van dassen-burchten!

Gestart door maurice.lahaye, januari 16, 2014, 10:04:37 AM

Vorige topic - Volgende topic

maurice.lahaye

Zie het 'sticky onderwerpen' bovenaan het forum. Dassenburcht kunnen nu als zodanig en herkenbaar worden vastgelegd in de database van waarneming.nl!


Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Johan Helmus

Is het niet handig om waarnemingen van dit type automatisch te laten vervagen door het systeem?
Groeten, Johan Helmus

HPM

Citaat van: Johan Helmus op januari 16, 2014, 10:50:15 AM

Is het niet handig om waarnemingen van dit type automatisch te laten vervagen door het systeem?

Dat wordt op deze manier wel eenvoudiger.
Herman van der Meer

maurice.lahaye

Hallo,


Interessante suggestie die ik eens zal meenemen en bespreken met diverse personen. Het automatisch vervagen vind ik wel een erg zwaar middel, zie bijvoorbeeld de amfibieƫn en reptielen, waar zo ongeveer alle soorten worden vervaagd. Dan gaat de lol er wel snel af. Tegelijkertijd ken ik ook alle argumenten voor vervagen (verstoring, etc.). Bij deze het verzoek om de discussie over wel of niet vervagen niet opnieuw te gaan voeren via dit forum. Misschien is er een soort van gulden middenweg, bijvoorbeeld alleen burchten vervagen (zoals gesuggereerd) en de andere waarnemingen niet. Ik ga er serieus mee aan de slag en kom er op terug.

Bedankt,
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

HPM

Ik dacht eigenlijk dat dassenburchten al werden vervaagd/verborgen en dat deze optie juist was toegevoegd om dat te vergemakkelijken.

Herman van der Meer

Johan Helmus

Citaat van: HPM op januari 16, 2014, 12:38:07 PM
Ik dacht eigenlijk dat dassenburchten al werden vervaagd/verborgen en dat deze optie juist was toegevoegd om dat te vergemakkelijken.
Je hebt inderdaad gelijk. Ik heb als test zojuist even een waarneming opgevoerd, en die staat automatisch onder embargo.  :duim:
Groeten, Johan Helmus

hiskodevries

ik wilde niet inbreken, maar als aktiviteit burcht gekozen wordt zal de waarneming automatisch verborgen worden voor 90 maanden
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

maurice.lahaye

Handig. Dat geldt dan alleen als bij gedrag '(nabij) nest / burcht' wordt ingevoerd? Dat is dan des te meer reden om die codering aan te houden!


Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

jva

#8
Citaat van: hiskodevries op januari 16, 2014, 16:34:27 PM
ik wilde niet inbreken, maar als aktiviteit burcht gekozen wordt zal de waarneming automatisch verborgen worden voor 90 maanden
Net een dassenburcht ingevoerd (nabij nest/burcht), staat automatisch onder embargo tot 18 april 2022, dus kennelijk 99 maanden.

Edit: sorry voor de vraag (wellicht heb ik iets gemist), maar waarom overigens onder embargo en niet 'gewoon' vervaagd? Dan is enkel het gedrag zichtbaar. Ik vind dit persoonlijk van meerwaarde dan helemaal niet zichtbaar zoals onder embargo. Adviesbureaus gebruiken wrn.nl nogal eens voor bronnenonderzoek en raadplegen helaas nog niet allen de NDFF...Ze kunnen dan contact opnemen met de waarnemer voor meer info indien gewenst.
Jelle

HPM

Bij een vervaagde waarneming wordt ook een gebiedsnaam getoond. Bij embargo niet.

Herman van der Meer

jva

Citaat van: HPM op januari 18, 2014, 12:24:18 PM
Bij een vervaagde waarneming wordt ook een gebiedsnaam getoond. Bij embargo niet.

Je hebt gelijk Herman, via een omweg via zoeken op de soort kennelijk wel zichtbaar.
Jelle

HPM

Citaat van: jva op januari 18, 2014, 17:55:48 PM
Citaat van: HPM op januari 18, 2014, 12:24:18 PM

Bij een vervaagde waarneming wordt ook een gebiedsnaam getoond. Bij embargo niet.

Je hebt gelijk Herman, via een omweg via zoeken op de soort kennelijk wel zichtbaar.

Omdat het 'slechts'  om vervaging gaat hoeft dat geen probleem te zijn maar sommige gebieden zijn zo klein dat terugvinden wel heel erg gemakkelijk is. Zo ken ik in mijn omgeving een gebied wat maar net iets meer dan een halve hectare groot is.
In zulke gevallen kan vervagen beter gepaard gaan met kiezen voor het grootste onderliggende gebied, wat meestal de gemeente zal zijn. Dat kan met behoud van nauwkeurigheid.


Herman van der Meer

maurice.lahaye

Vind je de (automatische) km-hok vervaging niet voldoende, zet een waarneming dan zelf onder embargo. Dan is de waarneming voor anderen niet meer zichtbaar.

Het grote nadeel van niet nauwkeurig invoeren is dat waarnemingen niet meer door gaan naar de NDFF, omdat ze dan niet meer te koppelen zijn aan een (redelijk) exacte locatie.

Succes,
Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

HPM

#13
Onnauwkeurig invoeren is ook helemaal niet nodig.
Met de grootste nauwkeurigheid invoeren en voor vervaging kiezen.  Als het gebied je te groot is ga je na het opslaan terug naar de waarneming en kiest in het rechter menu voor 'Wijzig Gebied'. Je krijgt dan de keuze uit alle gebieden die op dat punt beschikbaar zijn. Daar kies je dan gewoon het grootste van. De nauwkeurigheid verandert daar niet mee.  Als je de pijl in gebied 'Mijn Platje' hebt gezet blijft hij daar gewoon staan, ongeacht het gekozen gebied.

Herman van der Meer

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Freek Verkerk

Zonder de discussie over vervagen weer op te voeren, wil ik opmerken dat ook andere soorten woonplekken / nesten hebben, plaatsen waar jongen worden bewaard, die in aanmerking komen voor (automatische) vervaging. Ik denk aan soorten als bevers, otters, maar misschien ook wilde katten, wolven, lynxen; misschien alle soorten die zeldzaam zijn. 
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk