nieuwe beslissing Nederlandse ranking, flinke gevolgen

Gestart door laatvlieger, januari 16, 2014, 07:48:09 AM

Vorige topic - Volgende topic

Martijn Bot

Citaat van: Max Berlijn op januari 16, 2014, 13:54:31 PM
He Martijn, hoe zeker ben je van je Engelse Gele, Lutea (Kaspische) uitgesloten??.... en zo kan ik nog wel even doorgaan. Wil je een regel, geen probleem. Specje treedt op als kan worden aangetoond dat het niet te onderscheiden (in het veld) andere taxon in dit gebied is vastgesteld.
Max, ik heb geen NL-lijst, dus ook geen Engelse gele.
Als ik je goed begrijp, geef jij (of wie, eigenlijk?) het spel een extra regel: "wat wij niet kunnen zien, bestaat niet". Dat heet volgens mij 'de struisvogel spec. uithangen'. Wel makkelijk...

Steven Wytema

Stormvogeltje is sowieso telbaar want het is geen indiensoort (meer).
Dat stond overigens ook bijna op het punt te gebeuren met Baardgrasmus (>2 gevallen/jaar gedurende 30 jaar; 58 gevallen sinds 1983), maar die is dus net gesplit.
Steven Wytema


cursorius

Waar maak jij je druk om Martijn. Je noemt jezelf n buitenstaander en je houd geen lijst bij. Een soort is n soort, een specje is dat niet. Klaar als n klontje. En dat muggenziften over stofjes. Kom op zeg. Bij heel veel mensen zou dan ook de Grauwe Pijl eraf moeten. Ik denk maar zo, als je het spel niet meespeelt waarom zou je je dan met de regels bemoeien of je er uberhaupt druk om maken.

En overigens lijkt t mij dat de mensen die aan zee zitten dat niet doen voor hun lijst maar om het plezier die ze erin hebben. Zij liever dan mij. Ik doe die Kuhls wel als ie op n akker ligt.... Weet je tenminste welke vd twee (drie) t is.

Martijn Bot

Leo, rustig. Ik maak me niet druk, ik discussieer. Ik begrijp dat het onderscheid op dit forum soms moeilijk te maken is...

Yeronimo

Wat zijn eigenlijk de consequenties voor waarneming.nl? Blijft hier Siberische Tjiftjaf een ondersoort? Ik dacht dat ze namelijk het CSNA niet volgden maar de internationale lijst.

Excuus als dit al ergens anders stond...
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Max Berlijn

@Martijn, Grauwe Pijl versus Short-tailed..dat is er ook een..ik denk dat als we jou regels gaan volgen, je 100 zekere soorten op je lijst over gaat houden...lekker makkelijk..groet van Stuisvogel Max  ;D
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

hiskodevries

Citaat van: Yeronimo op januari 16, 2014, 14:30:16 PM
Wat zijn eigenlijk de consequenties voor waarneming.nl? Blijft hier Siberische Tjiftjaf een ondersoort? Ik dacht dat ze namelijk het CSNA niet volgden maar de internationale lijst.

Excuus als dit al ergens anders stond...
kijk eens in je levenslijst
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Martijn Bot

#37
Je denkt goed mee, Max! En even voor alle duidelijkheid: het zijn toch vooral NIET mijn regels, ik zat alleen even na te denken over de consequenties als je de regels die nu blijkbaar gaan gelden consequent zou doorvoeren (zoals dat volgens puristen als ik zou moeten).
Ik ben dus meer van de regel "wat we niet zien, dat zou er wel kunnen zijn, maar daar hoeven we niet persé iets mee te doen" :rolleye: . Net zo makkelijk als mijn eerder aangehaalde regel, maar tegelijk wel een stuk aantrekkelijker. Als je het mij dus vraagt, en zo ben ik ook begonnen, is het spel het leukst en het eerlijkst wanneer je, als je kunt aantonen dat je een soort meer hebt gezien dan "de rest", je die ook mag tellen, en dat de "spec-regel" zoals die nu geldt, blijft bestaan.
Iedereen zal het er toch mee eens zijn dat wanneer je in, bijvoorbeeld, Lauwersoog een overduidelijke pterodroma of calonectris fotografeert, je een +1 verdient (én ook hebt, dat is zeker!) ten opzichte van alle andere mensen die op dat moment op een berenvelletje voor de open haard lagen te wachten totdat iemand anders een uitgeputte vogel op een akker meldt? Dat is dan ondanks dat er misschien een zeer gelijkende zustersoort bestaat die in het veld nauwelijks te onderscheiden is en die het daarnaast ook nog eens  met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet is. In die zin verschilt Stovje niet significant van bijvoorbeeld Kuhls. Aanvallen moet worden beloond, en dat doet deze maatregel in veel gevallen niet. En dat er dan in de toekomst wellicht een troostkolommetje komt waarin je dan een kruisje mag zetten...
En laat ik dan mijn bijdrage in deze discussie afsluiten (hoor ik daar een zucht van verlichting??) met te zeggen dat als je ook maar een beetje vogelaar bent je inderdaad NOOIT aan zee zit voor het lijstje. Sterker nog, eigenlijk zou je nooit buiten moeten zijn voor een lijstje, maar dat is ieders eigen keuze.

Edit: kleine aanvullingen/aanpassingen

Cygnus

Bij alle waarnemingen van Grote Jager verschijnt binnenkort een opmerking van een admin: Weet je zeker dat het een Grote Jager was? Hoe heb je Zuidpooljager kunnen uitsluiten?
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

redmar_woudstra

Citaat van: Cygnus op januari 16, 2014, 15:29:03 PM
Bij alle waarnemingen van Grote Jager verschijnt binnenkort een opmerking van een admin: Weet je zeker dat het een Grote Jager was? Hoe heb je Zuidpooljager kunnen uitsluiten?
:duim:
groet,
Redmar

frankneijts

Citaat van: Martijn Bot op januari 16, 2014, 15:00:44 PM
Je denkt goed mee, Max! En even voor alle duidelijkheid: het zijn toch vooral NIET mijn regels, ik zat alleen even na te denken over de consequenties als je de regels die nu blijkbaar gaan gelden consequent zou doorvoeren (zoals dat volgens puristen als ik zou moeten).
Ik ben dus meer van de regel "wat we niet zien, dat zou er wel kunnen zijn, maar daar hoeven we niet persé iets mee te doen" :rolleye: . Net zo makkelijk als mijn eerder aangehaalde regel, maar tegelijk wel een stuk aantrekkelijker. Als je het mij dus vraagt, en zo ben ik ook begonnen, is het spel het leukst en het eerlijkst wanneer je, als je kunt aantonen dat je een soort meer hebt gezien dan "de rest", je die ook mag tellen, en dat de "spec-regel" zoals die nu geldt, blijft bestaan.
Iedereen zal het er toch mee eens zijn dat wanneer je in, bijvoorbeeld, Lauwersoog een overduidelijke pterodroma of calonectris fotografeert, je een +1 verdient (én ook hebt, dat is zeker!) ten opzichte van alle andere mensen die op dat moment op een berenvelletje voor de open haard lagen te wachten totdat iemand anders een uitgeputte vogel op een akker meldt? Dat is dan ondanks dat er misschien een zeer gelijkende zustersoort bestaat die in het veld nauwelijks te onderscheiden is en die het daarnaast ook nog eens  met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet is. In die zin verschilt Stovje niet significant van bijvoorbeeld Kuhls. Aanvallen moet worden beloond, en dat doet deze maatregel in veel gevallen niet. En dat er dan in de toekomst wellicht een troostkolommetje komt waarin je dan een kruisje mag zetten...
En laat ik dan mijn bijdrage in deze discussie afsluiten (hoor ik daar een zucht van verlichting??) met te zeggen dat als je ook maar een beetje vogelaar bent je inderdaad NOOIT aan zee zit voor het lijstje. Sterker nog, eigenlijk zou je nooit buiten moeten zijn voor een lijstje, maar dat is ieders eigen keuze.

Edit: kleine aanvullingen/aanpassingen


Wat jammer nou Martijn dat je er mee ophoudt:  "troostkolommetje", dat zijn de woorden waarom ik dit soort 'minder relevante' discussies volg..... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Yeronimo

Citaat van: hiskodevries op januari 16, 2014, 14:42:24 PM
Citaat van: Yeronimo op januari 16, 2014, 14:30:16 PM
Wat zijn eigenlijk de consequenties voor waarneming.nl? Blijft hier Siberische Tjiftjaf een ondersoort? Ik dacht dat ze namelijk het CSNA niet volgden maar de internationale lijst.

Excuus als dit al ergens anders stond...
kijk eens in je levenslijst

Duidelijk, dank Hisko
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Steven Wytema

Citaat van: Martijn Bot op januari 16, 2014, 15:00:44 PM
Je denkt goed mee, Max! En even voor alle duidelijkheid: het zijn toch vooral NIET mijn regels, ik zat alleen even na te denken over de consequenties als je de regels die nu blijkbaar gaan gelden consequent zou doorvoeren (zoals dat volgens puristen als ik zou moeten).
Ik ben dus meer van de regel "wat we niet zien, dat zou er wel kunnen zijn, maar daar hoeven we niet persé iets mee te doen" :rolleye: . Net zo makkelijk als mijn eerder aangehaalde regel, maar tegelijk wel een stuk aantrekkelijker. Als je het mij dus vraagt, en zo ben ik ook begonnen, is het spel het leukst en het eerlijkst wanneer je, als je kunt aantonen dat je een soort meer hebt gezien dan "de rest", je die ook mag tellen, en dat de "spec-regel" zoals die nu geldt, blijft bestaan.
Iedereen zal het er toch mee eens zijn dat wanneer je in, bijvoorbeeld, Lauwersoog een overduidelijke pterodroma of calonectris fotografeert, je een +1 verdient (én ook hebt, dat is zeker!) ten opzichte van alle andere mensen die op dat moment op een berenvelletje voor de open haard lagen te wachten totdat iemand anders een uitgeputte vogel op een akker meldt? Dat is dan ondanks dat er misschien een zeer gelijkende zustersoort bestaat die in het veld nauwelijks te onderscheiden is en die het daarnaast ook nog eens  met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet is. In die zin verschilt Stovje niet significant van bijvoorbeeld Kuhls. Aanvallen moet worden beloond, en dat doet deze maatregel in veel gevallen niet. En dat er dan in de toekomst wellicht een troostkolommetje komt waarin je dan een kruisje mag zetten...
En laat ik dan mijn bijdrage in deze discussie afsluiten (hoor ik daar een zucht van verlichting??) met te zeggen dat als je ook maar een beetje vogelaar bent je inderdaad NOOIT aan zee zit voor het lijstje. Sterker nog, eigenlijk zou je nooit buiten moeten zijn voor een lijstje, maar dat is ieders eigen keuze.

Edit: kleine aanvullingen/aanpassingen

Hoi Martijn,

ik ben het nagenoeg eens met je betoog. Het enige waar t hem aan schort mijns inziens is het 'verdienen'.
Een lijstjes-jager (pur sang) zal zeer weinig buiten willen/moeten zijn, maar altijd centraal in NL, tank vol en wachten maar.
De mensen die niet/minder om lijstjes geven maar gewoon naar buiten gaan heerlijk om te vogelen die zullen inderdaad soms wat missen. De DT-gangers hebben (met name in de beginjaren) hun nek uitgestokendoor gewoon te gaan vogelen ipv met een autootje een eiland rondtuffen langs de Blako's, Dwerggorzen en Kleine Vliegen.

Ik denk dat de meesten met lijstbelang hun leven lang een balans proberen te vinden tussen deze twee krachtvelden (lekker zelf vogelen en soorten ontdekken, en/of zoveel mogelijk soorten/gevallen zien door ze te twitchen)
Steven Wytema


Leo Heemskerk

#43
Citaat van: laatvlieger op januari 16, 2014, 07:48:09 AM
Deze beslissing van de CSNA is wel merkwaardig overigens
"Geen soortgroepen meer op de Ranking Nederlandse vogelaars te tellen. Alle ingevoerde soortgroepen (specjes) worden verwijderd nadat de Baardgrasmussen uitgerouleerd zijn."

Dat betekent volgens mij dat bijvoorbeeld Nick van der Ham, twee blockers op zijn lijst verliest! (Kuhls/ scopoli's en die donsstormvogel)

zie ook http://www.dutchbirdalerts.nl/news.action?id=80

niets persoonlijk maar wordt moe van dit soort discussie waar je niet om vraagt maar wel bij betrokken raak.

Besluit over soortgroepen heb ik genomen.

Maar vooruit

De Ranking Nederlandse vogelaars ben ik ooit begonnen om zo een overzicht te krijgen wie welke soorten heeft gezien.  Vroeger wel bekend als de Claim maar raak lijtst. (eigenlijk de beste naam vooral na een pak Melk ;-)

Probleem alleen is wat doe je bijvoorbeeld met de onderstaande door CDNA aanvaarden gevallen


Hutchins' Canadese GansHutchins's Cackling Goose B h hutchinsii
Ross' Gans x BrandgansRoss's x Barnacle Goose Anser rossii x Branta leucopsis
Groenlandse KolgansGreenland White-fronted Goose A a flavirostris
Kuif- x RingsnaveleendTufted Duck x Ring-necked Duck Aythya fuligula x collaris
MeenatortelRufous Turtle Dove S o meena 
donsstormvogelsoft-plumaged petrel Pterodroma mollis | feae | madeira
Kuhls | Scopoli's PijlstormvogelCory's | Scopoli's Shearwater Calonectris borealis | diomedea
Grote AalscholverAtlantic Great Cormorant P c carbo (2008)
Amerikaanse | Aziatische GoudplevierAmerican / Pacific Golden Plover Pluvialis dominica / fulva
Grote | Kleine GeelpootruiterGreater / Lesser Yellowlegs Tringa melanoleuca / flavipes
Grote | Kleine Grijze Snipdowitcher Limnodromus griseus/scolopaceus
Oosterse | Steppe- | VorkstaartplevierOriental | Black-winged | Collared Pratincole Glareola maldivarum | nordmanni | pratincola
Baltische MantelmeeuwBaltic Gull L f fuscus
Kumliens MeeuwKumlien's Gull L g kumlieni
Bastaardarend | SchreeuwarendGreater / Lesser Spotted Eagle Aquila clanga / pomarina
SteppebuizerdSteppe Buzzard B b vulpinus
Witte KerkuilPale Western Barn Owl T a alba
Turkestaanse | Daurische KlauwierRed-tailed | Daurian Shrike Lanius phoenicuroides | isabellinus
SteppeklapeksterSteppe Grey Shrike L l pallidirostris
Balearische RoodkopklauwierBalearic Woodchat Shrike L s badius
Zugmayer's HuiskraaiZugmayer's House Crow C s zugmayeri
Pleskes Mees, Pimpel-x AzuurmeesPleskes' Tit Cyanistes caeruleus x cyanus
Bergfluiter | BalkanbergfluiterWestern / Eastern Bonelli's Warbler Phylloscopus bonelli / orientalis
Westelijke | BalkanbaardgrasmusWestern | Eastern Subalpine Warbler Sylvia inornata | cantillans
RoodsterblauwborstRed-spotted Bluethroat L s svecica group
Oosterse Zwarte RoodstaartEastern Black Redstart P o phoenicuroides
Kaspische RoodborsttapuitCaspian Stonechat S m variegatus (incl. hemprichii)
Oostelijke | Westelijke Blonde TapuitEastern | Western Black-eared Wheatear Oenanthe melanoleuca | hispanica
Italiaanse KwikstaartAshy-headed Wagtail M c cinereocapilla
Citroenkwikstaart x Gele KwikstaartCitrine x Blue-headed Wagtail Motacilla citreola x flava
AtlasvinkAtlas Chaffinch F c africana
WitstuitbarmsijsCoues's Redpoll A h exilipes
Groenlandse WitstuitbarmsijsHornemann's Redpoll A h hornemanni

Mogelijk nog een paar vergeten maar even een lijstje gemaakt om het totaalplaatje te schetsen

Ooit heb ik besloten om enkele van die gevallen als soortgroepen te tellen. (vooral om de zeetrek gevallen waar ik vaak jaloers na keek)
Nu besloten om dit weer terug te draaien en alleen de aanvaarden soorten te tellen

Als dat werkt kunnen we mogelijk gaan kijken of die extra's op een bepaalde manier zichtbaar kunnen maken.

Wel zullen de vangsten niet geteld worden. Dat is nu eenmaal ooit afgesproken. >:(
Groet,

Leo Heemskerk

Martijn Bot

Nou, nog één keer dan, speciaal voor Frank (maar meer dan één neologisme per dag zit er niet in, vrees ik  ;) ). Zo veel problemen zie ik toch niet in de door jou opgesomde lijst, Leo. Hybriden zijn m.i. geen probleem: die tellen niet mee. Taxa zonder soortstatus ook niet, hoewel het best aardig zou zijn om daar ook een lijstje van bij te houden; ik vind ze persoonlijk vaak minstens zo leuk en/of interessant als soorten. Het enige discussiestuk zouden soorten als Schreeuw/Bastaardarend spec of grijze snip spec. kunnen zijn. Als je het mij vraagt zou iemand die mogen tellen wanneer hij/zij nog geen van beide soorten op de lijst heeft (en het geval als zodanig is aanvaard, uiteraard). Zodra dat verandert, neemt de definitieve soort de plaats van het specje in. Geen +1, maar wel een mooiere lijst, in zo'n geval. Het nut van de spec-regel moet natuurlijk vooral gezocht worden in soorten en soortgroepen die je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid nooit in het veld op soort zal kunnen thuisbrengen, en in de praktijk heb je het dan vaak over zeevogels als de eerder genoemde pterodroma's, oceanodroma's, calonectris en ook de door Trinus aangehaalde stercorarius-soorten. Ook Max' Goudlijster kan dan gewoon op de lijst blijven, en er zijn vast nog wel wat voorbeelden te verzinnen.
Volgens mij maak je het spel met de nieuwe regels alleen maar ingewikkelder, en frustreer je ook nog eens een groot aantal mensen; dat kan toch niet de bedoeling zijn geweest.

Vincent Hart

Citaat van: Martijn Bot op januari 16, 2014, 17:01:57 PMVolgens mij maak je het spel met de nieuwe regels alleen maar ingewikkelder, en frustreer je ook nog eens een groot aantal mensen; dat kan toch niet de bedoeling zijn geweest.
Er zijn precies 13 mensen (van totaal 384) op de ranking voor wie deze maatregel daadwerkelijk gevolgen heeft: 11 mensen met Kuhls | Scopoli (de 11 mensen met een jaartal waarvoor geen aanvaard geval is, 2008 en 2012, laat ik even buiten beschouwing). Van deze 11 hebben Nick en Dick ook donsstormvogel. Twee anderen hebben alleen donsstormvogel.
Valt dan toch wel mee met dat 'grote aantal'?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Martijn Bot

#46
Er zijn vast ook nog wel wat mensen die in de toekomst een (wellicht ontelbare) Kuhl's gaan zien, met na de aanvankelijke kick ook vast een klein portie frustratie, afhankelijk van de aard en karakter van de waarnemer ;) . Het gaat dus niet alleen om het verleden, maar ook om de toekomst en vooral ook om het principe en de werkbaarheid van het/een spelletje.
Ik realiseerde me overigens niet dat er zo weinig Nederlandse vogelaars een Kuhl's spec. op de lijst hebben. Een soort(groep) die de jongens van de mannen scheidt, blijkbaar  8)

Vincent Hart

Wie na het zien van een Kuhls (| Scopoli's) aan de Nederlandse kust gaat zitten sippen dat 'ie 'm niet mag plussen verdient 'm niet  :angel:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

JohanvantBosch

Het lijkt me heerlijk om ontelbare Kuhlsen langs de Nederlandse kust te zien. O0

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Max Berlijn

Ik denk dat logisch nadenken gewoon op zijn plaats is en niet meteen achter elk Stofje, Grote Jager, Goudlijster, Engelse Kwik, Nobo, etc. een hele zeldzame te zoeken (die nog niet is vastgesteld in onze omgeving). Van mij mag je best een uitzondering maken voor Kuhls Spec. hoor maar in andere landen (US) doen ze dat ook niet. Alleen gevallen vanaf een boot met foto's zijn telbaar. Donsstormvogel kan overigens meteen vijf soorten betreffen en dat gaat me echt te ver (ook in de US en UK kan je alleen goed gefotografeerde gevallen tellen), dus helaas niet telbaar. Voor de rest zijn er dus eigenlijk geen problemen behalve voor die die ze WIL hebben..
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

frankneijts

Citaat van: Max Berlijn op januari 16, 2014, 18:23:42 PM
Ik denk dat logisch nadenken gewoon op zijn plaats is en niet meteen achter elke ..... Goudlijster, Nobo, etc. een hele zeldzame te zoeken .....

Beetje verwend ventje ben je eigenlijk wel Max....... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Daandrukker

Ik vond het een goede toevoeging van de Nederlandse DBA-ranking dat een Pterodroma of een Calonectris telbaar is. Is het niet de droom van iedere vogelaar om een Pterodroma voorbij te zien vliegen? Dat je net niet met zekerheid uit kan sluiten dat een voorbijkeilende vogel uit het genus Pterodroma of Calonectris niet de nóg zeldzamere soort betreft vind ik goed op te lossen door het tellen van een soortgroep. Onze techniek is gewoon (nog) niet goed genoeg om iets wat ver over zee vliegt precies op soort te brengen. Het is echter wel mogelijk om te zien dat het een duidelijke donsstormvogel of kuhls/scopoli's is. In zo'n geval is een "+1" op de ranking wel op zijn plaats, want zo'n vogel maakt wel deel uit van ons spel.

Het maakt het spellteje ook een stuk interessanter, omdat ze niet twitchbaar zijn. Alleen met volhouden, veel scherpte en vooral heel veel geluk zijn ze te doen en dat het zou mooi zijn om dat op de ranking terug te zien.
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten

Roland_Wantia

#53
Splitten op basis van inzicht in genetische variatie van subpopulaties is een mooie manier om live evolutie te vertalen naar lijstjes. Ook al weten we niet zonder aanvullende informatie of we bij mitochondriaal afwijkende maar aansluitende populaties getuige zijn van een split- of samensmeltingsproces. Het splitten maakt die variatie in ieder geval meer zichtbaar, evenals het eventuele verlies ervan.
Tegelijk vind ik het geen goed idee om het meetellen van supersoorten los te laten. Vooral voor die soorten waarvoor geldt dat die voorheen als 1 soort werden gezien en waarvan (nog) niet is vastgesteld dat 1) sprake is van een smalle overgangszone (hybridiseringszone) tussen de (voorheen onder)soorten of gescheiden samenleven en 2) consistente en relevante verschillen zijn aan te wijzen in het in chromosomaal dna. Zang bijvoorbeeld kan een puur culturele aangelegenheid zijn. Het blijven hanteren of zelfs toevoegen van supersoorten laat dan mooi zien welke soorten hard en welke arbitrair zijn.
Het inleveren van een harde supersoort vind ik arbitrair (zoals het past bij een spel).
Groet,
Roland