Siberische / woestijn / vale braamsluiper?

Gestart door mariohuizinga, januari 11, 2014, 14:13:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

mariohuizinga

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/81116623
onzeker Siberische Braamsluiper - Sylvia curruca blythi gezien op 2014-01-11 Culemborg - Terweijde
Foto's:


Zie ook:
http://waarneming.nl/waarneming/view/81114259

bij voorbaat dank Mario Huizinga

Guus Peterse

Ik zou hier in mei geloof ik niet van opkijken. In januari natuurlijk wel.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

j.steenbergen

Weinig reacties tot nu toe, en ik heb er ook niets aan toe te voegen behalve een vraag: op DB wordt de vogel nu gemeld als Hume's Braamsluiper. Is dit de verzamelnaam voor mogelijke oostelijke vogels (halimodendri/blythi)? En wat is de status van die naam?
Jeroen Steenbergen

Jan Zwaaneveld

Citaat van: j.steenbergen op januari 14, 2014, 12:13:30 PM
Weinig reacties tot nu toe, en ik heb er ook niets aan toe te voegen behalve een vraag: op DB wordt de vogel nu gemeld als Hume's Braamsluiper. Is dit de verzamelnaam voor mogelijke oostelijke vogels (halimodendri/blythi)? En wat is de status van die naam?


Gisteren las ik op de DBA-site onder een foto van zo'n 'vale/siberische' braamsluiper dat de CSNA het braamsluipercomplex binnenkort gaat splitten (of zelfs al heeft gesplitst). Zowel halimodendri als blythi zouden gaan vallen onder wat de Nederlandse naam Hume's Braamsluiper krijgt. Die info is nu echter weer verwijderd uit de betreffende post op DB, zie ik. Ik las ook ergens dat hierover in het komende nummer van Dutch Birding zou worden bericht.
Lekker vogelen (mijn vogelblog)


j.steenbergen

Ah, duidelijk. Nu nog even snappen wat bedoeld wordt met 'progressief telbaar'... (en die Siberische Tjif die hebben we dan mooi ook maar weer binnen...)
Jeroen Steenbergen

Jan Zwaaneveld

Ik denk dat ze bedoelen dat ze vooruitlopend op beoordeling door de CDNA geteld mogen worden.
Lekker vogelen (mijn vogelblog)