spoor hermelijn Terschelling

Gestart door hlvz, december 31, 2013, 13:22:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

hlvz

Is dit een pootafdruk van een hermelijn? Kwam het tegen op Terschelling, maar weet het niet zeker. Misschien is het ook moeilijk om op basis van 1 foto te zeggen. Graag jullie mening.

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/80872903
onzeker Hermelijn - Mustela erminea gezien op 2013-12-23 Terschelling - Kroonpolders
Foto's:


Toelichting:
meerdere van dit soort sporen gezien, jammergenoeg niet meer op de foto gezet en de grootte opgemeten.

Alvast bedankt.
Lennart

maurice.lahaye

Hallo Lennart,


Sporen zijn altijd erg moeilijk aan een specifieke soort te koppelen. De admins van waarneming.nl beoordelen foto's van sporen dan ook slechts mondjesmaat en alleen die gevallen die onmiskenbaar zijn. Sporen van marter-achtigen (met uitzondering van Das) horen daar niet bij. Je foto zou wat mij betreft ook van een konijn of een een (kleine) hond kunnen zijn. Een hermelijn durf ik hier echt niet van te maken. Wat ook tegen hermelijn pleit is de volledige afwezigheid van waarnemingen van deze soort in in ieder geval de laatste 15 jaar op Terschelling. Dat is natuurlijk geen bewijs van afwezigheid, maar het maakt de aanwezigheid wel onwaarschijnlijker. Mijn conclusie: géén hermelijn, maar ook geen idee wat het wel is.


Vriendelijke groet,
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Rob Koelman

Eens met Maurice.

Zou wat mij betreft heel goed een prent van een (klein) konijn kunnen zijn. Niet alleen de individuele prenten spelen een rol bij determinatie, maar ook het totale loopspoor. Op de foto staat slechts één losse prent en dan ook nog zonder meetlatje of iets anders waaraan de grootte kan worden afgeleid. Dan wordt determinatie wel erg moeilijk.


Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

ecotex

Hallo Lennert


Heb je enig id wat de afmeting van deze prent geweest is?? bijvoorbeeld 10 cent stuk, 1 euro formaat of wie weet 2 euro formaat!? :rolleye:


Groet Kees Verschoor

Rob Koelman

Citaat van: Rob Koelman op januari 03, 2014, 10:47:59 AMOp de foto staat slechts één losse prent en dan ook nog zonder meetlatje of iets anders waaraan de grootte kan worden afgeleid.

De onduidelijkheid over het formaat van de prent is al eerder genoemd...

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob