Wijdporiekurkzwam - Datronia mollis

Gestart door J.W. Jonker, januari 12, 2014, 17:04:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

J.W. Jonker

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://knnvnwveluwe.waarneming.nl/waarneming/view/81147592
Paddenstoel onbekend - Fungi indet. gezien op 2014-01-12 Ermelo - Veldwijk / 's Heerenloo
Foto's:






Toelichting:
Aan stuk van een gevelde beukenboom; De zwammetjes zijn ongeveer 4 tot 6 cm breed en hebben grote poriën of buisjes.
bij voorbaat dank Jan Willem Jonker

J.W. Jonker

#1
Dag.
Inmiddels heb ik bericht dat dit de grijze buisjeszwam moet zijn.
Waarneming aangepast.
Vriendelijke groeten
Jan Willem Jonker

grietaf

Citaat van: J.W. Jonker op januari 12, 2014, 18:30:09 PM
Inmiddels heb ik bericht dat dit de grijze buisjeszwam moet zijn.
Die heeft in het algemeen veel kleinere poriën.
Grieta.

J.W. Jonker

Dag Grieta
Die grote poriën of buisjes: dat was voor mij ook de reden om te twijfelen.
Bij eerdere foto's van grijze buisjeszwam moest je de poriën met de loep bekijken.
Ook kwam dat grijze er niet direct uit.
Bij de foto's is wel wat grijs in de poriën te zien.
Vriendelijke groeten
Jan Willem Jonker


JW_2all

#4
Ik vind de foto's te vaag om een soortnaam te mogen roepen.

Wel valt me op dat de stam dit jaar is gedraaid.
Geotropie bedoel ik. Sommige hoedjes menen dat loodrecht omlaag een andere richting is dan andere hoedjes. Dat vertekent de hele foto. Want hoe groeien ze dan precies: neem 1 hoedje in cliose-up.

Met die poriën is ook iets mis. Wat doen die roodbruine vlekjes daarop, en waar komt die blauwkleur vandaan?
Dat gevoegd bij de omvang van die poriën (wat is de schaalgrootte in dit geval), doet me vermoeden dat je in het verkeerde geslacht op zoek bent naar een naam.

Dan wil ik je oog nog even richten op de groeirand, zowel de vorm als de kleur, en je erop wijzen dat in het wit ook mycologen-rozebruin te zien is, en dan is de vraag: heb je hem daar aan geraakt, of was dat al?
Groet,
Jan

J.W. Jonker

Dag Jan
Als je de onderste foto bedoelt: dat is een door mij afgesneden exemplaar.
Die heb ik expres zodanig neergelegd, dat ik goede foto's kon maken van de onderkant.
Die heb ik dus aangeraakt. Dat blauwachtige en rozebruine kan dus veroorzaakt zijn door mijn aanraking.
Vriendelijke groeten
Jan Willem Jonker

JW_2all

Kun je dan de grootte een beetje aangeven opdat we een beeld krijgen van het aantal porietjes per vierkante centimeter?
Groet,
Jan

xenion

Vrijwel zeker Datronia mollis.
Groeten,
Martin

J.W. Jonker

Dag Jan en Martin
Ik had er een meegenomen en nu opgemeten.
Het stukje dat op de foto staat is plusminus 5 cm breed.
Per vierkante cm staan er ongeveer 100 buisjes, onregelmatig van lengte. De buisjes zijn uit elkaar te trekken.
Het zwammetje is taai, leerachtig, buigzaam.
Intussen ook foto's bekeken van de wijdporiekurkzwam. Hij het wat mij betreft wel kunnen zijn.
Voordat ik hem op Forum plaatste dacht ik ook nog aan de roodbruine borstelkurkzwam.
Ik ga nog een paar foto's toevoegen
Vriendelijke groeten
Jan Willem Jonker


ratje

ik dacht nog even aan de bruine borstelkurkzwam, dat was hem blijkbaar toch niet.

J.W. Jonker

Dag Hannie
Wat betreft de bruine borstelkurkzwam: daar was ik in eerste instantie ook bij terecht gekomen, maar die heeft volgens mij een soort wijde poriën. Deze heeft buisjes van onregelmatige lengte.
vriendelijke groeten
Jan Willem Jonker

JW_2all

De laatste keer dat ik een Datronia mollis zag in m'n elzenbroekje zat hij op een omgevallen es.
Ik heb hem toen laten nadetermineren door Ger van Zaanen, omdat ik de Houtzwammentabel nog niet zo goed vertrouwde. Dat was op 1 november 2000.
Hij komt in ieder geval voor op els, es, populier, wilg en beuk.
Volgens waarneming komt hij ook voor op ratelpopulier en Amerikaanse vogelkers.

Jong is het hoedje gelig, en zijn de hele grove poriën wit.
Oud is het hoedje donkerbruin en zijn de grove poriën grijs.

In de Houtzwammentabel vers 66a en117b staat over de

Gaatjes: wijd, 1-2 per mm, met dikke bleek gekleurde wanden, nogal onregelmatig.
Hoedoppervlak:vaak zeer smal, donkerbruin, zeer fijnviltig, duidelijk concentrisch gezoneerd,
Doorsnede: zeer dunne zwartachtige korst zichtbaar (loep)
Geur: eigenaardig zoetig (zuurtjes)

Martin is de deskundige, hij kent ze goed.

Ik determineer op veldkenmerken, en kan dat pas doen als ik alle gegevens heb.
Dan volg ik een sleutel, en kom tot een oordeel.

Deskundigen op dit forum houden lang hun mond, en grijpen alleen in als ze denken dat dit nodig is.
Voor sommige gebruikers is dat goed genoeg, want die willen niet leren determineren.
Die willen alleen een naam, en kunnen rustig 20-50 keer een waarneming plaatsen van dezelfde soort voordat ze zich wat gaan afvragen.

Groet,
Jan

J.W. Jonker

Dag Jan
Van de jonge exemplaren is het hoedje gelig, met witte poriën. Op de bovenste foto staan links een paar exemplaren.
Bij de oudere exemplaren is het hoedje donkerbruin en zijn de grove poriën inderdaad grijs.
Ik heb een meegenomen exemplaar onder de loep bestudeerd. Wat me opviel was de onregelmatige structuur van de poriën. Kleintjes en grove, rechthoekige, ronde, langwerpige en boonvormige gaatjes, van alles door elkaar en ook verschillen in lengte en ook in de wanddikte. De gaatjes verschillen ook duidelijk in doorsnede.
Hoed is dun, elastisch, en herstelt na indrukken meteen.
Hoedoppervlak: donkerbruin, (concentrisch) gezoneerd, erg dunnetjes en onder de loep is een viltlaagje te zien (zeer donkerbruin of zwart, dat kon ik niet goed gewaar worden) Op de foto lijkt het zwart.
De zeer dunne zwartachtige korst was bij doorsnede met de loep goed zichtbaar.
Ik heb er ook aan geroken. Moeilijk te definiëren. Aangename geur, wat mij betreft.

Deze houtzwam was mij nooit eerder opgevallen.
Kennelijk omdat in deze omgeving wel rookzwammen en grijze buisjeszwammen voorkomen, die er op het eerste gezicht allebei wel wat op lijken. Voor mij is dit dus een nieuwe soort.

Wat je laatste opmerking betreft: ik blijf proberen er achter te komen hoe een gevonden exemplaar heet. Als ik hem niet zelf kan determineren dan graag met behulp van het Forum. Het wil niet altijd lukken, maar dat geeft niet. Het afgelopen jaar heb ik hier al een hoop van geleerd.

Vriendelijke groeten
Jan Willem Jonker

JW_2all

#13
Bedankt voor je aanvullende beschrijving. daar leer ik ook weer van.

Misschien kun je bovenaan eerste bericht het onderwerp nog even wijzigen:
Grijze buisjeszwam-> Datronia of zo?
Groet,
Jan

J.W. Jonker

Dag Jan, Martin en alle anderen die mij geholpen hebben.
Is geregeld. Ik heb de waarneming gewijzigd in wijdporiekurkzwam - Datronia Mollis.
En ik ben benieuwd wat de admins er  van vinden.
Bedankt voor alle moeite die jullie erin gestoken hebben.
Vriendelijke groeten
Jan Willem Jonker