bloemenzaak verkoopt opgezette vogels, mag dat?

Gestart door slechtvalk07, januari 18, 2014, 13:34:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

slechtvalk07

Vraagje: vandaag in bloemenzaak in Oegstgeest gezien: diverse opgezette vogels te koop. Geprepareerd in pose op tak, evt. onder glazen stolp. Vlaamse Gaai 1 stuks €95, twee Pestvogels op een takje €195. Ik geb gevraagd waar de vogels vandaan kwamen, antwoord; de preparateur. Kan zoiets gewoon zonder certificaat van herkomst?
Groet!
Anne Sytske Keijser

jeroenroelofsen

Sommige vogelsoorten mag dat vlgns mij wel voor.
Voor deze soorten mag dat niet.

Weet je wel zeker dat er geen certificaat bij zat?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

arjan.kop

Kijk even of er niet toevallig een loodje aanwezig is. Een preparateur behoort dat te bevestigen aan soorten die niet vrij bejaagd mogen worden. Geen loodje: amateurscircuit en daarmee heel schimmig.

Botervlieg

Als je dan toch gaat kijken, kijk dan ook even aan de onderkant.
Wellicht zit daar een sticker van de preperateur.

Cygnus

Volgens mij mag je opgezette vogels niet verhandelen. Ik heb zelf een tijdje terug (circa 7 jaar geleden of zo) een aantal (legaal) opgezette vogels op Marktplaats te koop aangeboden en kreeg toen bericht dat dit niet mocht. Ik meende dat een jaar of 2 terug op dit forum ook al iemand schreef dat hij of zij iets soortgelijks had meegemaakt, dus volgens mij is dit nog steeds zo.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

joostheeremans

Citaat van: Cygnus op januari 18, 2014, 15:59:42 PM
Volgens mij mag je opgezette vogels niet verhandelen. Ik heb zelf een tijdje terug (circa 7 jaar geleden of zo) een aantal (legaal) opgezette vogels op Marktplaats te koop aangeboden en kreeg toen bericht dat dit niet mocht. Ik meende dat een jaar of 2 terug op dit forum ook al iemand schreef dat hij of zij iets soortgelijks had meegemaakt, dus volgens mij is dit nog steeds zo.

het kan nog sterker: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=248063.0
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

slechtvalk07

Dank voor alle nuttige reacties! Ik zal teruggaan (ergens volgende week) en kijken of er een preparateursloodje is. Overigens geloof ik dat de mensen van de bloemenzaak zelf te goeder trouw zijn, die proberen alleen maar bijzondere interieurdecoratie aan te bieden.


Goeds,
Anne Sytske

Edwin Schuller

Niet te lang zoeken naar lood; die dingen zijn tegenwoordig van plastic. ..
Edwin Schuller

Yeronimo

Wel goedkoop overigens voor opgezette vogels. Afdankertje?
Als het legaal is wil ik zelf enorm graag die Vlaamse Gaai hebben, dat is mijn lievelingsvogel namelijk. Alleen ik woon niet in de buurt :(
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

arjan.kop

Dat ze niet zo duur zijn komt omdat een preparateur officieel niet mag verdienen aan zijn werk. Het betaalde bedrag is een onkostenvergoeding, waarin hij wel zijn uren mag meerekenen.

De regels zijn me niet helemaal duidelijk, maar sinds het vervallen van een speciale vergunning is nu alleen nog een diploma nodig waaruit dan blijkt dat de behaler ervan voldoende kennis heeft van de flora- en faunawet, als er dieren geprepareerd gaan worden die niet zomaar in ieders bezit mogen zijn. Een preparateur kan voor alle andere dieren een ontheffing aanvragen, mensen zonder zo'n diploma niet.
Wat hier een beetje klemt is het doorverkopen. Van beschermde soorten mogen preparaten niet worden (door) verkocht, tenzij ze aantoonbaar in gevangenschap gekweekt zijn. Het gaat dus iets verder dan ik even dacht. Een merkje alleen is niet altijd genoeg. Voor de pestvogels geldt dan dus, als ik de brei aan juridische teksten goed interpreteer, dat hij onder artikel 4 valt, daarmee beschermd is en dus een gesloten pootring moet hebben waaruit dan blijkt dat hij gekweekt is. Pin me daar verder niet op vast. Ik vond prepareren altijd leuk en ik zou het graag nog eens helemaal netjes weer oppakken, maar de ins en outs zijn nog best lastig.

PWink

De Flora- en faunawet kent een bezits- en handelsverbod voor beschermde soorten (artikel 13). Artikel 63 van deze wet geeft aan dat bij Algemene maatregel van bestuur, in afwijking van artikel 13, het onder zich hebben, het vervoeren en het binnen of buiten het grondgebied van Nederland te brengen, kan worden toegestaan.

Deze AMvB is het Besluit prepareren van dieren . Op grond van artikel 6, tweede lid, van dit besluit is het een ieder toegestaan 'producten van' beschermde dieren onder zich te hebben, te vervoeren en af te leveren mist deze voorzien zijn van een preparateursmerkteken.

Het probleem is in dit geval dat de opgezette vogels worden verhandeld. Artikel 13, eerste lid, onder a, van de wet kent, zoals gezegd, ook een handelsverbod (ten verkoop voorhanden of in voorraad te hebben, ten verkoop aan te bieden etc.).  Ook kent dit artikel een verbod een opgezette vogel te verwerven (te koop te vragen, te kopen, te ruilen etc.)  Artikel 63 van de wet kent geen mogelijkheid om van deze verboden af te wijken. Of dit de bedoeling van de wetgever is geweest of dat het een schoonheidsfoutje is weet ik niet.  Samengevat, het is dus niet toegestaan een opgezette (beschermde) vogel te verhandelen of te kopen.

De enige optie is een ontheffing op basis van artikel 75, derde lid, van de wet maar gelet op de eisen die hiervoor gelden zal deze niet zo snel verleend kunnen worden.