welke soort paddenstoel

Gestart door A Kreffer, januari 05, 2014, 16:56:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

A Kreffer


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/80943074
onzeker Paddenstoel onbekend - Fungi indet. gezien op 2014-01-02 Den Haag - Solleveld
Foto's:






bij voorbaat dank Anja Kreffer

xenion

Groeten,
Martin

mdehaseth

Het zou ook een Plooivoetstuifzwam kunnen zijn.

Michiel

grietaf

Die heeft toch niet van die ronde "littekens" op de buitenkant?
Grieta.

mdehaseth

Misschien dan die andere Calvatia, de Ruitjesbovist?
Die worden dacht ik, op leeftijd ook bruin.

Michiel

wimperzwam

Beste Michiel je loopt een beetje achter. Moleculair onderzoek heeft aangetoond dat zowel de Plooivoet als de Ruitjesbovist ook thuis horen in het geslacht Lycoperdon. Dus iemand die opmerkt oude Stuifzwam zegt niets verkeerd. Blijft natuurlijk de vraag welke soort? Noch oude Plooivoeten noch oude oude Ruitjesbovisten laten een dergelijk getekend oppervlak zien. O.a. Parelstuifzwammen hebben dat wel bovendien bij wat uitvergroten zijn er met enige fantasie ook nog de kegelvormige stekels te zien. Dat oude stuifzwammen ook wel eens plooitjes krijgen is nog geen reden om er direkt een plooivoet van te maken, oude Ruitjesbovisten zien er totaal anders uit.

Mvgr.,
Henk Huijser.

mdehaseth

Bedankt , Henk, voor de informatie over Lycoperdon.
Overigens zie ik wel degelijk oud Ruitjesbovisten, die je langzamerhand deze gedaante ziet krijgen.
Maar goed: ieder zijn mening uiteraard   :rolleye: ;D :huh:!

Michiel

A Kreffer

Dank voor alle commentaar, het zal wel niet duidelijk worden welke soort dit kan zijn.
Mij verbaaste vooral de vele openingen, ik ken ze eigenlijk alleen met één opening in het midden. Of bij oud één grote. Komt dit veel voor?

Mvrge Anja


mdehaseth

Die vele openingen zijn niet standaard hoor.
Deze is al flink beschadigd, aangevreten misschien, etc.

Michiel