penseelkever of toch niet

Gestart door prieckaerts, juni 05, 2007, 15:24:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

prieckaerts

Ik heb op waarneming.nl een penseelkever geplaatst met foto's.
Nu is er iemand die dacht dat het wellicht een andere  soort was.
nl:niet de T. fasciatus maar de T. zonatus
Nu heb ik hem opgezocht in een vrij oud boekje en dacht ik echt dat he penseelkever was maar voor alle zekerheid zal ik hier defoto's nog eens bijvoegen.
Ik hoop dat er iemand uitsluitsel kan geven.
Marlies prieckaerts




markenleij

De T. zonatus is van de T. fasciatus in het algemeen te onderscheiden doordat de voorste zwarte band van de vleugelschilden niet doorloopt, maar er is echter een overlap, sommige exemplaren zijn eerder zwart met gele vlekjes. Voor een zekere determinatie is in het algemeen echter microscopisch onderzoek van de genitaliƫn nodig. In Nederland en Belgiƫ is de T. zonatus veel algemener dan de penseelkever. De levenswijze is ongeveer gelijk aan de penseelkever.


prieckaerts

Hartelijk bedankt voor Uw antwoord, ik heb vandaag nog een paar foto's kunnen maken want hij/zij was er weer en ik zal de foto's op waarneming.nl erbij zetten.
Ik weet niet of het hetzelfde excemplaar is natuurlijk.
Marlies

han.endt

#3
Trichius fasciatus heeft een inkeping aan de top van de scheen van middelste poot. Dit is met een goede loep te zien.
Het vervelende is dat de gidsen vertalingen van buitenlandse gidsen zijn en daarom in Nederland minst algemene van de twee laten zien en dat die daardoor een Nederlandse naam heeft gekregen: Penseelkever, Trichius fasciatus. De in Nederland algemenere T. zonatus staat nooit in de algemen insectengidsen en moet het dus ook zonder Nederlandse naam stellen.

prieckaerts

Hallo Han

Misschien kun je op de volgende foto's meer zien.
Groten
Marlies







markenleij



Dus T. zonatus volgens de Stresemann

prieckaerts

Badankt,
Nu is het tenminste duidelijk.
Marlies