leuk nieuws: otter in Nieuwkoopse Plassen!

Gestart door Robert Heemskerk, januari 07, 2014, 07:10:53 AM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

En de kop spreekt me ook wel aan (gesignaleerd i.p.v. ''gespot'')  :duim:

http://nos.nl/artikel/594363-otter-duikt-op-in-randstad.html

MaartenHaverkamp

Citaat van: Robert Heemskerk op januari 07, 2014, 07:10:53 AM
En de kop spreekt me ook wel aan (gesignaleerd i.p.v. ''gespot'')  :duim:

http://nos.nl/artikel/594363-otter-duikt-op-in-randstad.html

Zeker leuk, is hij/zij voorbij de Vechtplassen gekomen. Wellicht zit daar toch al een populatie.

maurice.lahaye

#2
Super nieuws. Het gaat echt heel hard en goed met de otter in Nederland. Een populatie in de Vechtplassen lijkt mij wat al te optimistisch, maar ze komen eraan. Overigens is het niet de 1e otter in West-NL. Al eerder is een dier dood gereden bij Hazerswoude.


Voor de geïnteresseerden organiseert de Zoogdiervereniging de komende maanden otter-curssussen (herkennen en determineren van otter-sporen):
http://www.zoogdiervereniging.nl/node/1275


Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Truus

Supermooi nieuws  :blink:
Het was vanavond ook weer op het journaal, wat ook nog werd vermeld is
dat de laatste wilde otter in 1988 in Friesland is doodgereden en ik
weet het niet 100% zeker maar volgens mij staat deze op de kast van een
oud collega van mij, die hem heeft gevonden op de snelweg.

Rene Janssen

En het dier van enkele jaren geleden in het Naardermeer mag hier niet onvermeld blijven...
René Janssen

jeroenroelofsen

Citaat van: Truus op januari 07, 2014, 20:57:00 PM
Supermooi nieuws  :blink:
Het was vanavond ook weer op het journaal, wat ook nog werd vermeld is
dat de laatste wilde otter in 1988 in Friesland is doodgereden en ik
weet het niet 100% zeker maar volgens mij staat deze op de kast van een
oud collega van mij, die hem heeft gevonden op de snelweg.
Maar veel recenter zijn er in Friesland toch ook otter waarnemingen?
http://waarneming.nl/soort/view/417?from=2004-01-08&to=2014-01-08&prov=3
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

maurice.lahaye

Hallo Roelof,


Natuurlijk zijn er in Friesland ook weer wilde otters. Truus refereert aan de laatste wilde otter van de oorspronkelijke populatie in Nederland. Na het uitsterven in 1988 zijn er vanaf 2002 weer dieren geherintroduceerd in de Kop van Overijssel en met groot succes. Vermoedelijk zal het dier in Nieuwkoop ook afstammen van deze geherintroduceerde dieren. En ja, het is goed nieuws, maar al eerder zijn migranten uit de Kop van Overijssel op grote afstand terug gevonden. Soms levend, soms dood. Tot in Vlaanderen (!) aan toe zijn er vondsten. Neemt niet weg, dat het dier in Nieuwkoop natuurlijk een geweldige opsteker is voor de beheerder en het geeft ook aan dat nieuwe herintroducties niet per sé noodzakelijk zijn. Hooguit om de genetische diversiteit in de Nederlandse populatie te bevorderen. Desondanks staan er nieuwe herintroducties gepland in de Gelderse Poort en Limburg en daar speelt op de achtergrond toch wel wat ecologisch ongeduld. Tegelijkertijd, daar zit kennelijk (ook) budget voor herintroductie van de otter en de aanwezigheid van een soort helpt enorm bij het aanleggen en realiseren van o.a. fauanvoorzieningen. Het is niet allemaal even zwart-wit.


Maurice
(op persoonlijke titel)
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Christian

Citaat van: Rene Janssen op januari 07, 2014, 21:24:12 PM
En het dier van enkele jaren geleden in het Naardermeer mag hier niet onvermeld blijven...


Mocht je deze bedoelen, dat was in de oostelijke Vechtplassen. De verbinding Naardermeer - Vechtplassen is inmiddels gerealiseerd.
Christian Brinkman

jeroenroelofsen

Citaat van: maurice.lahaye op januari 08, 2014, 10:11:13 AM
Hallo Roelof,


Maurice
(op persoonlijke titel)
hou het maar op jeroen ;)

Goed dat er nieuwe genetische diversiteit wordt toegevoegd. Wordt de populatie uiteindelijk alleen maar sterker door demk ik.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

maurice.lahaye

2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Truus

Mijn collega heeft deze otter gevonden op de snelweg tussen Heereveen-Drachten.
Overigens op het moment dat ze het dier zag liggen was ze daar nog niet zeker
van, ze is gestopt op de vluchtstrook en heeft hem van de weg geplukt, wat
niet zonder risico was  :rolleyes:
Ook al is het lang geleden ik herinner me het nog goed ze heeft hem gelijk
achterom in het sectielokaal gebracht (ik werkte toen bij de GD Drachten)
en ons erbij geroepen plus de Patholoog om te bepalen wat voor dier
het was.

We kwamen er niet uit nog iemand er bij gehaald die heel veel in de natuur
zat en die twijfelde ook maar stelde voor iemand van het Fryske Gea er bij te
halen, ik stond er versteld van hoe snel dat die er toen was, die was er
toen zeker van dat het om een otter handelde, hij zei dat hij een deskundige
op dit gebied kende, van een instituut waar ik helaas de naam van vergeten ben :rolleyes:
Ergens in de omgeving van Utrecht staat mij bij.
Die waren er ook al heel snel dezelfde dag al en wilden hem graag mee nemen
voor onderzoek, vroegen ook of ze hem mochten houden maar daar
wilde mijn collega niets van weten ze wilde hem beslist terug hebben
en laten opzetten, wat ook is gebeurd.

Ik ben nog niet zo lang geleden bij haar op bezoek geweest ze was verhuist
maar de otter viel mij gelijk op toen ik in huis kwam.

Het onderzoek wees overigens uit dat het om een jong vrouwtje handelde
en de laatste maaltijd een paling was.

Groeten Truus     
   

maurice.lahaye

Hallo Truus,


Zou je aan die collega toch wat meer informatie willen vragen? Over locatie en datum? Bij mijn weten is de laatste (oorspronkelijke) otter in Friesland dood gereden op de A7 in 1988 en betrof het een mannetje.


Groeten,
Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

ecotex

Wel interessant Maurice dat opgezette vrouwtje ? ben erg benieuwd !


groet Kees

Truus

Ik heb mijn oud collega zojuist een mail gestuurd nu maar even
wachten wanneer ze daar op reageert.
Ik kan het zeker mis hebben het is ook al een hele tijd geleden, het enige
zekere is de A7 en dat het om een otter ging het geslacht kan ik mis hebben
ik heb ook gevraagd naar de plek waar er sectie op verricht is.

Groeten Truus

MaartenHaverkamp

Citaat van: Truus op januari 09, 2014, 20:03:47 PM
Ik heb mijn oud collega zojuist een mail gestuurd nu maar even
wachten wanneer ze daar op reageert.
Ik kan het zeker mis hebben het is ook al een hele tijd geleden, het enige
zekere is de A7 en dat het om een otter ging het geslacht kan ik mis hebben
ik heb ook gevraagd naar de plek waar er sectie op verricht is.

Groeten Truus

Overigens had ik begin '90 nog een dier in Friesland (levend gelukkig).

maurice.lahaye

Hallo Maarten,


Na 1988 zijn er meer 'claims' geweest (o.a. in Limburg), maar bewijsmateriaal, in welke vorm dan ook, is altijd erg schaars geweest. Na 1988 is nooit het onomstotelijk bewijs geleverd voor de aanwezigheid van een wilde otter in Nederland. Tot 2002 dan, toen er weer dieren zijn uitgezet. Opmerkelijk is overigens wel dat sinds 2002 diverse otters van Duitse origine zijn gevonden in Nederland. Het is dus mogelijk dat er nog weldegelijk otters hebben rondgelopen. En let op, verwarring met Amerikaanse nerts en/of Bever is erg goed mogelijk, ook nu nog. Als je toch overtuigd bent van je waarneming, dan zou het mooi zijn als je die wil toevoegen aan de lijst met waarnemingen en daarmee de database van waarneming.nl. Op basis van je beschrijving zal de waarneming dan ook beoordeeld worden.


Vriendelijke groeten,
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

MaartenHaverkamp

Citaat van: maurice.lahaye op januari 09, 2014, 20:32:16 PM
Hallo Maarten,


Na 1988 zijn er meer 'claims' geweest (o.a. in Limburg), maar bewijsmateriaal, in welke vorm dan ook, is altijd erg schaars geweest. Na 1988 is nooit het onomstotelijk bewijs geleverd voor de aanwezigheid van een wilde otter in Nederland. Tot 2002 dan, toen er weer dieren zijn uitgezet. Opmerkelijk is overigens wel dat sinds 2002 diverse otters van Duitse origine zijn gevonden in Nederland. Het is dus mogelijk dat er nog weldegelijk otters hebben rondgelopen. En let op, verwarring met Amerikaanse nerts en/of Bever is erg goed mogelijk, ook nu nog. Als je toch overtuigd bent van je waarneming, dan zou het mooi zijn als je die wil toevoegen aan de lijst met waarnemingen en daarmee de database van waarneming.nl. Op basis van je beschrijving zal de waarneming dan ook beoordeeld worden.


Vriendelijke groeten,
Maurice
admin

Ik heb het beest toen duidelijk beschreven gemeld, werd weinig mee gedaan. Geloof het wel, is meer dan 20 jaar terug.. Je kunt gewoon niet zeggen per die datum is een soort uitgestorven, veel te simplistisch. Leuk voor de media, wellicht leuk om subsidie los te krijgen.

maurice.lahaye

Hallo maarten,


Daar heb je natuurlijk volkomen gelijk in. Het is gewoon 'makkelijker' praten (om geld los krijgen) en het voelt veel dramatischer om te stellen dat een specifieke soort op een bepaald moment is uitgestorven. Echt zekerheid zullen we nooit krijgen over de aan- of afwezigheid van otters in Nederland tussen 1988 en 2002, maar het waren er in ieder geval wel erg weinig.


Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

MaartenHaverkamp

Citaat van: maurice.lahaye op januari 09, 2014, 22:21:22 PM
Hallo maarten,


Daar heb je natuurlijk volkomen gelijk in. Het is gewoon 'makkelijker' praten (om geld los krijgen) en het voelt veel dramatischer om te stellen dat een specifieke soort op een bepaald moment is uitgestorven. Echt zekerheid zullen we nooit krijgen over de aan- of afwezigheid van otters in Nederland tussen 1988 en 2002, maar het waren er in ieder geval wel erg weinig.


Maurice


Dat laatste klopt helaas als een bus.
admin

laatvlieger

Citaat van: MaartenHaverkamp op januari 09, 2014, 21:57:59 PM
Citaat van: maurice.lahaye op januari 09, 2014, 20:32:16 PM
Hallo Maarten,


Na 1988 zijn er meer 'claims' geweest (o.a. in Limburg), maar bewijsmateriaal, in welke vorm dan ook, is altijd erg schaars geweest. Na 1988 is nooit het onomstotelijk bewijs geleverd voor de aanwezigheid van een wilde otter in Nederland. Tot 2002 dan, toen er weer dieren zijn uitgezet. Opmerkelijk is overigens wel dat sinds 2002 diverse otters van Duitse origine zijn gevonden in Nederland. Het is dus mogelijk dat er nog weldegelijk otters hebben rondgelopen. En let op, verwarring met Amerikaanse nerts en/of Bever is erg goed mogelijk, ook nu nog. Als je toch overtuigd bent van je waarneming, dan zou het mooi zijn als je die wil toevoegen aan de lijst met waarnemingen en daarmee de database van waarneming.nl. Op basis van je beschrijving zal de waarneming dan ook beoordeeld worden.


Vriendelijke groeten,
Maurice
admin

Ik heb het beest toen duidelijk beschreven gemeld, werd weinig mee gedaan. Geloof het wel, is meer dan 20 jaar terug.. Je kunt gewoon niet zeggen per die datum is een soort uitgestorven, veel te simplistisch. Leuk voor de media, wellicht leuk om subsidie los te krijgen.
Als je hem toen duidelijk beschreven hebt, dan heb je vast die beschrijving nog ergens liggen. niks meer aan veranderen en alsnog invoeren op waarneming.nl! Toch leuk als die gedocumenteerd zou worden.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Truus

Hier het verhaal van mijn collega, vrouwtje klopte dus wel maar wel een jaar eerder gevonden
ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.

Voor wat de otter betreft, ik heb de mijne een jaar eerder gevonden, ook op de A7 bij Terwispel. Men heeft altijd gezegd dat de otter die in 1988 is doodgereden en gevonden is bij Uitwellerga, de laatste in het wild levende was. Ik heb die theorie dan ook altijd tegen gesproken en louter alleen op gevoel, niet omdat ik zo eigenwijs ben. Mijn otter is een vrouwtje,± 2 jaar oud en had 1x jongen gehad, waarschijnlijk 2 stuks. Maar waar een vrouwtje is en waar 1 of 2 jongen zijn, moet ook een mannetje zijn. Ik heb van xxxxxx destijds gehoord, dat er in Earnewoude ergens ook een otter zat, maar dat was een oud mannetje.

Wij hadden ook in die tijd ook onze paarden buiten Gorredijk lopen in een stuk land van de gemeente, vlak bij de zandafgraving van Terwispel, veel water dus en daar heb ik ook wel eens dode vis gevonden, waarvan de buik was weggevreten en dat schijnt typisch otter te zijn, hemelsbreed was dat ook niet ver van de plek waar ik dus mijn otter heb gevonden. En in beide gebieden, is een waterpoel/vennetje waar het rustig is en waar ze graag zijn.

Mijn Otter is onderzocht door het RIN, ik moet de papieren nog wel hebben, maar ik kon ze vandaag niet vinden, da's altijd zo nou, als je iets nodig bent of hebt, is het niet te vinden.

Groeten Truus

maurice.lahaye

Hallo Truus,


Dat maakt het verhaal een stuk duidelijker  :duim: . Otters werden in de jaren '80 altijd (of zoveel mogelijk) door het RIN onderzocht. Door Dr. Sim Broekhuizen en collega's. Het RIN is vervolgens opgegaan in het IBN en weer later in ..... Alterra. Alterra is de organisatie geweest die in 2002 otters heeft geherintroduceerd in de Kop van Overijssel. Als de otter is onderzocht door Sim, dan zijn de gegvens vanzelfsprekend opgeslagen en gearchiveerd.


De aanwezigheid van een aangevreten vis is lange tijd aangeduid als mogelijk otter, maar dat blijkt een fabeltje te zijn. Ook bruine ratten kunnen vissen aanvreten. Veel oude waarnemingen die gebaseerd zijn op prooi-resten (aangevreten) vissen zijn ten onrechte aan otter toegeschreven. In de jaren '80 was duidelijk dat er erg weinig otters meer over gebleven waren, met name door teveel zware metalen en PCB's in de bagger en het water. Daardoor werd de voortplanting ernstig bemoeilijkt. De watervervuiling is met succes aangepakt en de huidige toename van de otter is daarvoor het beste bewijs.


Over de huidige kwaliteit van het rivierengebied als otterhabitat is discussie. Sommige organisaties zeggen dat het schoon genoeg is, andere zeggen dat het nog te vervuild is. De otter zal het zelf gaan uitwijzen. Wel belangrijk is dat er nog geld komt om daadwerkelijk onderzoek te doen en dode otters te onderzoeken. De discussie blijft anders steken in 'welles-nietes'.


Nota bene, de belangrijkste doodsoorzaak van otters in Nederland is nog steeds het verkeer. Het aanpakken van knelpunten is super-belangrijk. De knelpunten zijn bekend, maar o was is het lastig om daar wat aan te doen (centen-kwestie...).


Dank voor de extra info.


Maurice
admin

2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

HPM

"Er zijn nog zeker minstens 2 otters actief in de Nieuwkoopse Plassen."
"Dankzij uitwerpselen die hier zijn gevonden, kan ook met zekerheid worden gezegd dat het om een mannetje én een vrouwtje gaat."

http://www.omroepwest.nl/nieuws/07-01-2015/mannetjesotter-en-vrouwtjesotter-actief-de-nieuwkoopse-plassen-het-wachten-op-de-e
Herman van der Meer

M.Haverkamp

Citaat van: HPM op januari 07, 2015, 12:04:20 PM
"Er zijn nog zeker minstens 2 otters actief in de Nieuwkoopse Plassen."
"Dankzij uitwerpselen die hier zijn gevonden, kan ook met zekerheid worden gezegd dat het om een mannetje én een vrouwtje gaat."

http://www.omroepwest.nl/nieuws/07-01-2015/mannetjesotter-en-vrouwtjesotter-actief-de-nieuwkoopse-plassen-het-wachten-op-de-e


Samen met de twee doodgereden otters zijn ze langs de vechtplassen gekomen, het lijkt me plausibel dat er daar ook otters zitten. Als het ooit eens gaat vriezen wil ik wel zoeken.