grote aardster ??? -> lederster ??? -> roze aardster???

Gestart door Rob Koelman, januari 06, 2014, 20:28:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rob Koelman

Ik heb kort na mijn laatste bericht nog een andere aardster met 'sporenmassa' verzameld. Dit materiaal ligt nu te drogen. Ik zal binnenkort de 'sporenmassa' van twee aardsterren versturen naar Henk. Of dat vervolgens meer duidelijkheid oplevert???

Rob
Met vriendelijke groet, Rob

marnakroese

Vast wel, en anders een half jaartje geduld voor de nieuwe lichting "sterren"

Gert Kremer

Citaat van: marnakroese op februari 10, 2014, 21:54:04 PM
En is er al nieuws over deze zwam?
Ik ben namelijk erg nieuwsgierig aangelegd ;D



Met vriendelijke groeten,
Marna

ik voel met je mee!!!  :angel:
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

lucknijnsberg

Ook 2 andere waarnemers hebben deze gevonden en ik ben er nu echt van overtuigd dat het oude gele aardappelbovisten zijn.
Sorry maar roze aardster is echt uitgesloten hier.
Zet maar op aardappelbovist totdat het tegendeel bewezen wordt.
Groetjes Luc

JW_2all

 ;D Mijn tip: trek je waarneming in tot Henk zijn werk heeft verricht.
Sporen van Roze zijn 2x zo klein als die van de Gele.

En zoals Luc al stelt:
Er zijn nog twee andere waarnemers die ook belang hebben bij sporenonderzoek aan jouw exemplaren.
Rood verkleurende, afpellende binnenkanten van stellate Gele aardappelbovisten zijn een onderzoekje waard.
Groet,
Jan

Rob Koelman

Heb er voorlopig Paddenstoel onbekend van gemaakt.

Rob
Met vriendelijke groet, Rob

lucknijnsberg

Rob,
bedankt zover.
We wachten verder in spanning....
Luc

JW_2all

Citaat van: Rob Koelman op februari 10, 2014, 22:05:56 PM
Ik heb kort na mijn laatste bericht nog een andere aardster met 'sporenmassa' verzameld. Dit materiaal ligt nu te drogen.

Hopelijk laat je het niet teveel indrogen?
Er zijn verhalen bekend van ingedroogde aardappelbovisten en stuifzwammen die daarna niet meer determinabel waren. Het schijnt dat verdroogde sporen kleiner worden, waardoor determinaties niet meer kloppen. Er zijn zelfs compleet nieuwe "soorten" uitgevonden door te werken met te droog materiaal.
Groet,
Jan

Dieter

:rolleye: Zo'n oud ding  :rolleye: Loop zo'n oude dingen toch gewoon voorbij. Dit leidt alleen tot nodeloze discussies van wat het zou kunnen geweest zijn.
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

marnakroese

Neeeee, juist leuk.
Een beetje spanning en fantasie hoort er ook bij.
Ik wil de uitslag wel graag weten,hoor.

wimperzwam

Wie echt paddenstoelen wil leren kennen doet er verstandig aan alle stadia van jong tot oud goed te bekijken. Voor een "waarneming" is de leeftijd van een exemplaar niet van belang. Alleen of deze juist is telt.

Mvgr.,
Henk Huijser.

Dieter

Akkoord Henk. Maar als je mijn zin goed leest dan zeg ik dat deze waarneming meer vragen oproept dan antwoorden. Dit geval zal zelf naar mijn mening geen zekere waarneming worden. Ik ken dat al, eender wie je het vraagt zal zeggen: 'zou kunnen geweest zijn'. En als je zowel jong en oud wil bekijken, begin dan bij het begin, het jong stadium en volg de evolutie ervan. Naar mijn mening veel interessanter. :)

Citaat van: marnakroese op maart 21, 2014, 23:11:02 PM
Een beetje fantasie hoort er ook bij.
Haha, en wat is het wetenschappelijke hiervan?  :P Fantasie mag, maar niet bij determinaties ;)
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

lucknijnsberg

Ga gewoon dit jaar op tijd kijken op die plekken en zie dan wat er weer opkomt.
Luc

JW_2all

 ;D Ik ben het eens met iedere reactie. Dat overkomt me niet vaak. Dus geniet er maar van.

Het leuke van de waarnemingen op dit forum, is voor mij hoever je kunt gaan, en kunt vertrouwen op de typerende eigenschappen die bepaalde soorten worden toegedicht.
Sleutels beperken zich vaak of tot jonge exemplaren (macroscopisch) of tot sporulerende exemplaren (microscopisch). Als je een soort een tijdje volgt dan leer je steeds meer stadia herkennen, zelfs stadia die in dat stadium verwisselbaar kunnen zijn met andere soorten in bepaalde stadia. En het is een uitdaging om voor elk van die stadia te weten welke andere soorten erop kunnen lijken, en welke absoluut niet.


Groet,
Jan

Rob Koelman

Ik heb op 11 augustus en 3 september jl. de groeiplaats bezocht om te kijken of de nieuwe generatie van de 'mysterie-zwam' al aanwezig was. Ik vond echter slechts enkele 'mummies' (zie onderstaande foto's). Wel opvallend dat deze resten grofweg een jaar na het vorige groeiseizoen nog aanwezig waren.

Afgelopen zondag (12 oktober) was het echter raak. Direct naast de oorspronkelijke groeiplaats vond ik 6 versere exemplaren. Deze waren al over hun top, maar laten duidelijk veel meer kenmerken zien dan het eerdere materiaal. Volgens mij zou er nu een uitspraak mogelijk moeten zijn over welke soort het nou toch is. Morgen plaats ik de foto's van deze nieuwe exemplaren, dus iedereen nog even geduld a.u.b. ...  :wacko:

http://waarneming.nl/waarneming/view/89195727
Paddenstoel onbekend - Fungi indet. gezien op 2014-09-03 Molenhoek - Mulderskop zuid

Foto's:




Toelichting:
Ingedroogde resten van exemplaren van vorig jaar.
Met vriendelijke groet, Rob


Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

rietvanoosten

met vriendelijke groet, Riet

Carolien

Flauw hoor Rob! Laat ons maar weer in spanning :P Nee, zonder gekheid; ik ben echt heel erg benieuwd wat hier uit komt. Ik verwacht een kleine verrassing!! :duim:


Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob