sneeuwuil maandag 06-01-2014

Gestart door berendveenstra, januari 05, 2014, 20:48:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

Klaas van Dijk

Citaat van: Yeronimo op februari 23, 2014, 16:54:42 PMHeerlijk hoe sommige personen hun ogen willen sluiten voor hetgeen wat echt in het veld gebeurd. Ja jongens ga allemaal lekker door met negeren van het probleem, je hebt er toch geen last van  :duim: Volgens mij is dit typisch de insteek waarom het 'probleem' niet opgelost gaat worden. Als we niet allemaal de verantwoordelijkheid op willen pakken...

Jeroen, ik ben het volkomen met je eens. De problemen worden niet opgelost als sommige personen doorgaan met het sluiten van hun ogen voor hetgeen echt in het veld gebeurt. Ik wacht bijvoorbeeld nu al 625 dagen op het antwoord van iemand die ik een vraag over zo'n kwestie heb gesteld. Je mag zelf de conclusie trekken waarom dit persoon tot nu toe niet heeft gereageerd.

Citaat van: Folkert Jan op februari 21, 2014, 18:49:56 PM
A: het gaat niet alleen om de uil, maar ook om andere vogelaars, fotografen, sbb medewerkers en de vogelaarsgemeenschap als geheel.
B: de uil trekt zich er wel degelijk iets van aan getuige de foto's van een zeer allerte uil en de talloze meldingen van het wegvliegen

Er zijn diverse geluiden dat waarnemers in toenemende mate hun waarnemingen van meer bijzondere soorten niet / pas erg laat gaan melden omdat deze waarnemers geen zin meer hebben in dit soort oeverloze discussies met mensen die niet willen luisteren (zie bv beide postings van Jeroen Breidenbach en zie diverse andere postings van andere mensen).

En dus met als gevolg dat de goedwillende vogelaars / natuurliefhebbers minder aan hun trekken zullen komen (bijvoorbeeld omdat de melding pas wordt doorgegeven als de vogel al lang & breed weer is verdwenen).

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

gerdwichers8

Zo is dat Klaas.


Dit is geen vogelarij meer maar een leegverkoop na faillissement. Horden die op koopjesjacht gaan!

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Martijn Bot

#153
Bijzonder treurig. Ben benieuwd of er achter te komen is hoe de vogel aan haar eind is gekomen en hoe haar conditie was.
http://waarneming.nl/waarneming/view/82063842

DKoppenol

Het lijkt er iig op dat ze is aangevroten..
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

hiskodevries

Citaat van: Martijn Bot op maart 02, 2014, 15:38:47 PM
Bijzonder treurig. Ben benieuwd of er achter te komen is hoe de vogel aan haar eind is gekomen en hoe haar conditie was.
http://waarneming.nl/waarneming/view/82063842
Alterra heeft al aangeboden om sectie te verrichten.( via Facebook )
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

jeroenroelofsen

Citaat van: DKoppenol op maart 02, 2014, 15:45:39 PM
Het lijkt er iig op dat ze is aangevroten..
Ja, echter kun je aan de foto absoluut niet zien of dat de doodsoorzaak is, of dat het gebeurt is NADAT ie dood was gegaan.

Blijkt wel dat er nog steeds een levend exemplaar rondhangt op Vlieland.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

DKoppenol

Ja idd, dat is de vraag. Als ik een gok zou moeten doen: Die Sneeuwuil heeft gewoon uiteindelijk na een vermoeide boottocht en een ellenlange achtervolging door mensen het loodje gelegd en daarna heeft een meeuw even een lekker hapje genomen.
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

Max Berlijn

Gezien de vindplek zou die ook gewoon aangereden kunnen zijn tijdens een nachtelijke activiteit....
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

garryb

#159
Je zou zo'n vogel inderdaad liever nog wat langer levend zien, maar dit is gewoon hoe dingen gaan met vogels, iedere dag weer, talloze keren. Al die sentimentele stemmingmakerij en verdachtmakingen hierboven, alleen omdat het een uil is, getuigen niet van enige realiteitszin. Als het een auto was: vette pech. Als het verhongering was: talloze jonge vogels halen de Pasen ook niet. Als het 'de vogelaars' waren: waren die er dan ook 's nachts, onder etenstijd om 'r het jagen te belemmeren? De kraai of meeuw die 'm vond heeft in ieder geval een lekker maal gehad.


NB. De retoriek ('treurig', 'zielig', etc) doet soms een beetje denken aan 'Johanna/Johan de Bultrug', inderdaad, om van te kokhalzen ...

Fred Visscher

Citaat van: garryb op maart 02, 2014, 18:03:10 PM
Je zou zo'n vogel inderdaad liever nog wat langer levend zien, maar dit is gewoon hoe dingen gaan met vogels, iedere dag weer, talloze keren. Al die sentimentele stemmingmakerij en verdachtmakingen hierboven, alleen omdat het een uil is, getuigen niet van enige realiteitszin. Als het een auto was: vette pech. Als het verhongering was: talloze jonge vogels halen de Pasen ook niet. Als het 'de vogelaars' waren: waren die er dan ook 's nachts, onder etenstijd om 'm het jagen te belemmeren? De kraai of meeuw die 'm vond heeft in ieder geval een lekker maal gehad.
:duim:
Gr Fred

Martijn Bot

Garry, nauurlijk. Natuurlijk hoort de dood onlosmakelijk bij het leven. Echter, met sommige vogels heb je gevoelsmatig meer dan met andere, zoals dat in extremo ook geldt voor mensen. Dat ik het woord "treurig" gebruik bij de aanblik van een opengereten vogel waarmee ik enkele dagen geleden nog oog in oog stond; zo "zum kotzen" en onbegrijpelijk is dat toch niet?

jeroenroelofsen

Gaan we weer gewoon verder met zwarte pieten?

Misschien is het gewoon verstandiger om af te wachten wat een mogelijke autopsie aan het licht brengt...
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Cygnus

#163
Het soort invasies zoals nu met de Sneeuwuilen betreft nagenoeg altijd hoofdzakelijk jonge vogels. Die komen ver buiten hun normale verspreidingsgebied. Bij jonge vogels gaat sowieso altijd al een aanzienlijk deel dood gedurende de eerste winter. Bij vogels die betrokken zijn bij een invasie is de sterfte waarschijnlijk nog veel hoger (een grote hoeveelheid Sneeuwuilen zal bijvoorbeeld op de oceaan zijn einde hebben gevonden). Het is misschien wel een illusie om te denken dat de enkele vogels die het Europese vaste land hebben weten te bereiken in staat zijn om terug te keren naar hun plek van oorsprong. De meeste van deze vogels zullen ook dood gaan. Een dode vogel is dus op zich niks bijzonders, wel dat ie gevonden wordt, de meeste zullen nooit gevonden worden.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

gerdwichers8

Conditie van de vogel is daarbij zeker doorslaggevend.
Geschikt habitat wat voorziet in voedsel en rust is daarbij essentieel voor het welslagen van de overwintering.
Als van 1 van deze pijlers wordt afgedaan zullen bijgevolg de kansen van het dier verminderen.


waarom zou o.a. gebrek aan rust geen aanleiding of zelfs de oorzaak van het falen van de vogel daarin mogen zijn?

garryb

#165

CiteerDat ik het woord "treurig" gebruik bij de aanblik van een opengereten vogel waarmee ik enkele dagen geleden nog oog in oog stond; zo "zum kotzen" en onbegrijpelijk is dat toch niet?

Wel als je het 'tien' keer achter elkaar ziet en er wordt gereageerd alsof een dierbaar mens is heengegaan. Enfin, ik ervaar het niet als 'verlies'.
CiteerMisschien is het gewoon verstandiger om af te wachten wat een mogelijke autopsie aan het licht brengt...

Niet misschien, maar zeker! Kennelijk vond de forumpolitie het nodig om een post van mij hierboven weg te halen. Mij ziet u hier voorlopig niet meer terug, ik ben het toch altijd oneens met degenen die hier momenteel de boel domineren ...


Max Berlijn

Nog even een vraag aan de kenners van de twee vogels, de dode lijkt het meest op de vogel die er in tweede instantie (vanaf Terschelling?) bij kwam, toch?
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

jvdlaan

Is dit niet het werk van een Slechtvalk? Meeuwen zouden toch ook de ogen er uit pikken? Verse prooien van Slechtvalken willen er zo nog wel eens uitzien, die eten liefst de borstspieren, hart en longen, meen ik me te herinneren.

gerdwichers8

Daar deed het mij ook aan denken. Maar dan eerder een Havik; Slechtvalk is verwend met het voedsel aanbod op een relatief vogelrijk eiland en heeft zulk opportunisme niet nodig. Maar een prooi als deze moet in geval van beide al uitermate verzwakt zijn.
Ik ken niet zulke gevallen uit de literatuur.

gerdwichers8

#169
In het boek "The Snowy Owl" (Eugene Potapov et al.) heb ik kunnen vinden dat de uil niet gepredeerd wordt tenzij die uitgeput of stervende is.
(mogelijk dat de waarneming van Martijn Bot van dichtbij daar de voortekenen van waren?)

Er is een geval bekend van een gevonden vogel die hetzij door een Giervalk, dan wel door een Steenarend gedood is. Ik ga ervan uit dat omdat de vogel alleen gevonden is, die ook aan de hand van zijn overblijfselen is herleid tot 1 van die twee soorten. Als prooirest. Hoe het tot deze twee mogelijkheden is teruggebracht staat niet vermeld.
Op de prooilijst van de uil staan zowel Gier-als Slechtvalk, maar het lijkt me eerder aannemelijk dat het hierbij niet om volwassen vogels maar om nestelingen gaat. Inzake de Slechtvalk heb ik dit kunnen bevestigen, inzake Giervalk niet.
Van Slechtvalk is gesteld dat ie tijdens schermutselingen soms een Sneeuwuil doodt. Op een prooilijst wordt ie echter ondanks deze gegevens niet vermeld.


Wie weet heeft Nederland een flut primeur :-\ 

laatvlieger

Citaat van: gerdwichers8 op maart 02, 2014, 23:35:52 PM
In het boek "The Snowy Owl" (Eugene Potapov et al.) heb ik kunnen vinden dat de uil niet gepredeerd wordt tenzij die uitgeput of stervende is.
(mogelijk dat de waarneming van Martijn Bot van dichtbij daar de voortekenen van waren?)

Er is een geval bekend van een gevonden vogel die hetzij door een Giervalk, dan wel door een Steenarend gedood is. Ik ga ervan uit dat omdat de vogel alleen gevonden is, die ook aan de hand van zijn overblijfselen is herleid tot 1 van die twee soorten. Als prooirest. Hoe het tot deze twee mogelijkheden is teruggebracht staat niet vermeld.
Op de prooilijst van de uil staan zowel Gier-als Slechtvalk, maar het lijkt me eerder aannemelijk dat het hierbij niet om volwassen vogels maar om nestelingen gaat. Inzake de Slechtvalk heb ik dit kunnen bevestigen, inzake Giervalk niet.
Van Slechtvalk is gesteld dat ie tijdens schermutselingen soms een Sneeuwuil doodt. Op een prooilijst wordt ie echter ondanks deze gegevens niet vermeld.


Wie weet heeft Nederland een flut primeur :-\
Er zijn vast niet veel meer predatoren bekend, omdat die niet voorkomen waar Sneeuwuilen normaal zitten. Waarom is zij niet aangevallen door die andere Sneeuwuil? Zijn ze buiten de winterperiode erg territoriaal naar elkaar toe?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

gerdwichers8

De gevallen waarbij de uil gepredeerd wordt komen vrijwel alle uit de winterperiode. Uithongering of uitputting van vogels waarbij dat gebeurt is vrijwel altijd de aanleiding . Doorgaans zijn de uilen bijzonder weerbaar en een Poolvos (maar ook gevallen waarbij kat werd gepredeerd) moet echt voor ze uit kijken.
Er is tenminste 1 geval bekend waarbij een adult vrouw een man in de winterperiode op at maar de vrouw vervulde daarin goed mogelijk de rol van aaseter.
Het territoriale gedrag in het wintergebied wordt in verband gebracht met paarbinding die reeds tijdens de winter optreedt. De uilen zijn los-vast bij het innemen van hun winterterritoria.


n.b. Bij het Giervalk/Steenarend geval werden slechts de hersenen gegeten. Dit was in de winter.

Martijn Bot

Bij mijn toevallige ontmoeting afgelopen dinsdag bleek, behalve dat de vogel rustig bleef zitten, uit niets dat ze verzwakt was. Ook woensdag was de vogel kwiek en levendig, vloog tegen het einde van de middag een paar keer en zocht zelfs nog een confrontatie met het andere exemplaar. Nou weet ik niet hoe je kunt vaststellen dat een Sneeuwuil bleek ziet en ik weet ook niet of een uil er zomaar van het ene op het andere moment bij kan neervallen (bij meeuwen gaat er bijvoorbeeld vaak een periode van zwakte en verwaarlozing van het verenkleed aan vooraf); ik ben zodoende, zoals gezegd, wel benieuwd naar de conditie (vetpercentage) van de vogel bij haar dood.

klaas van haeringen

Citaat van: gerdwichers8 op maart 02, 2014, 20:50:04 PM
Daar deed het mij ook aan denken. Maar dan eerder een Havik; Slechtvalk is verwend met het voedsel aanbod op een relatief vogelrijk eiland en heeft zulk opportunisme niet nodig. Maar een prooi als deze moet in geval van beide al uitermate verzwakt zijn.
Ik ken niet zulke gevallen uit de literatuur.
Havik lijkt me niet zo waarschijnlijk, omdat de slag- en staartpennen niet geplukt zijn. Volgens mij is dat het eerste waar een havik mee begint, zelfs als het om een grote prooi als een wespendief of buizerd gaat. Misschien is de vogel een natuurlijke dood gestorven en vervolgens aangevreten door een buizerd, slechtvalk of gewoon door meeuwen. Een verwilderde kat als boosdoener zou ik echter niet uitsluiten.

Jacob Molenaar

Waarom niet gewoon een vos die aan de sneeuwuil gevreten heeft?
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Edwin Schuller

Zijn/waren er ook verschillen te zien tussen de beide Sneeuwuilen van Vlieland? Maw is bekend welke van de twee dit is?
Edwin Schuller

jvdlaan

Citaat van: Jacob Molenaar op maart 03, 2014, 16:35:07 PM
Waarom niet gewoon een vos die aan de sneeuwuil gevreten heeft?
Vossen komen niet meer voor op Vlieland, er waren er een paar (illegaal?) ingevoerd, die succesvol zijn uitgeroeid.

Jos Welbedacht

CiteerVossen komen niet meer voor op Vlieland, er waren er een paar (illegaal?) ingevoerd, die succesvol zijn uitgeroeid.
Vorig jaar in juni en augustus zijn er toch nog waarnemingen gedaan van sporen van een vos: http://vlieland.waarneming.nl/soort/view/428?waardplant=0&poly=1&from=2010-02-24&to=2014-03-03&maand=0&rows=20&os=0&hide_hidden=0.
Wellicht zijn ze dus toch nog niet uitgeroeid?
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Folkert Jan

Citaat van: Edwin Schuller op maart 03, 2014, 16:46:41 PM
Zijn/waren er ook verschillen te zien tussen de beide Sneeuwuilen van Vlieland? Maw is bekend welke van de twee dit is?

1 zou donkerder als de ander zijn en dat was volgens mij ook de schuwere
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

gerdwichers8

#179
Die is