sneeuwuil maandag 06-01-2014

Gestart door berendveenstra, januari 05, 2014, 20:48:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent Hart

Het is meer dan waarschijnlijk dat (vrijwel) alle Nederlandse Sneeuwuilen met de boot uit Noord-Amerika komen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Guus Peterse

Maakt ze niet minder leuk, wat mij betreft. Als zich nog een gelegenheid voordoet, ben ik weg.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Jan Hendriks (ZH)

Citaat van: Vincent Hart op januari 22, 2014, 10:11:48 AM
Het is meer dan waarschijnlijk dat (vrijwel) alle Nederlandse Sneeuwuilen met de boot uit Noord-Amerika komen.

Ik ben geen uilenkenner en vraag mij af of Sneeuwuilen groepsvogels zijn of misschien groepsgewijs trekken en het dus aannemelijk is dat tijdens een storm 9 Sneeuwuilen zo'n beetje gelijktijdig op het schip arriveren.

Gert Ottens

Weet iemand misschien meer over een Sneeuwuil in het Noord-Hollands Duinreservaat?
Zie hier: http://waarneming.nl/waarneming/view/81326719

frankmeer

Citaat van: Gert Ottens op januari 22, 2014, 11:11:15 AM
Weet iemand misschien meer over een Sneeuwuil in het Noord-Hollands Duinreservaat?
Zie hier: http://waarneming.nl/waarneming/view/81326719

of - Dagblad?
Frank van der Meer

Gert Ottens


Steven Wytema

info uit het veld: vogel is een onvolwassen vogel, veel zwart en dus andere vogel dan Zeevang --> n. 5 van de winter
Steven Wytema


Bas vd Burg

Of de vogel van Amsterdam van gisteren Steven (die had ook best veel zwart)
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Joachim79

Iemand enig idee hoe de CDNA omgaat met deze info icm het (niet) accepteren van de verschillende uilen?

Groet Joachim

augustvansteensel

Citaat van: Bas vd Burg op januari 22, 2014, 11:28:29 AM
Of de vogel van Amsterdam van gisteren Steven (die had ook best veel zwart)
Ik heb ze allebei gezien, en het lijkt om hetzelfde exemplaar te gaan.
Maar de vogel in Amsterdam heb ik alleen vliegend en kort gezien.
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

Yeronimo

Citaat van: PieWie op januari 22, 2014, 20:13:30 PM
Geen idee of dit eerder al voorbij gekomen is maar wat leuke info over de schaal van deze invasie sneeuwuilen in Noord Amerika kun je hier vinden:

http://brucemactavish1.blogspot.nl/2013/12/300-snowy-owls-in-newfoundland-weekend.html

en wat leuke info over het gedrag van enkele gezenderde uilen:

http://www.projectsnowstorm.org/maps/

Een van deze uilen blijkt 's nachts flinke afstanden over zee af te leggen om te jagen en lijkt soms daar ook lange tijd op boeien oid te zitten.

groeten,

Pierre

Als ik zo de tekst in de eerste link lees zegt de schrijver dat de vogels in Amerika mogelijk flink honger hebben omdat ze de oorpluimen van elk exemplaar kunnen zien, wat niet normaal is.

Nu keek ik eens naar de vogels die in Nederland zitten.
De Goorn: Niet zichtbaar
Vlieland: Niet zichtbaar op dit moment, maar lijkt wel zichtbaar te zijn op foto's van 30-12-2013 en 01-01-2014
Zeevang: Niet zichtbaar
Terschelling: Niet zichtbaar
Amsterdam: Lijkt ook niet zichtbaar

Kunnen we hier wellicht de hypothese uit trekken dat de sneeuwuilen die op dit moment in Nederland zitten wel doorvoed zijn?
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Paul van Eik

#42
Citaat van: Vincent Hart op januari 22, 2014, 10:11:48 AM
Het is meer dan waarschijnlijk dat (vrijwel) alle Nederlandse Sneeuwuilen met de boot uit Noord-Amerika komen.
Dan hebben ze meer moeite gedaan voor deze waarneming dan ik, want ik kwam slechts met de boot uit Harlingen. (maar ik moest nog wel een stukje fietsen en dat zie ik die Sneeuwuil zo snel nog niet doen :) )
Met vriendelijke groet,
Paul

Roland_Wantia

Hallo Jeroen,
Ik zou fotografische effecten niet uitsluiten. Ik was vandaag op Vlieland en heb de "oorpluimen" duidelijk zien zitten. Op de foto's die ik heb zelf geplaatst zie ik ze slechts met veel moeite terug. Als je wil zoek ik een foto waarop de pluimen duidelijker zijn geaccentueerd. Ik heb ze wel namelijk. Hoop echter niet dat dit impliceert dat de Vlieland-vogel slecht gegeten heeft de afgelopen nachten :).
Groet,
Roland


berendveenstra

Ik lees net dat vandaag iemand de vogel tot op 6 meter is genaderd en daarbij een oproep doet aan de autochauffeurs om de vogel niet te verstoren?????? Bizaar gewoon. Is het gebied trouwens vrij toegankelijk dat deze afstand kan worden gehaald??
Berend Veenstra


Yeronimo

Wel jammer dat de naam van Sjoerd dan opeens bij Steven staat. Maar leuk geworden jongens!  :duim:
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden


escher

Bijna heel Vlieland is vrij toegankelijk, en dat zouden we graag zo houden  ook nu er zo'n mooie Sneeuwuil bij ons zit. Wat ik vandaag aantrof spant de kroon, tuurlijk zijn er al eerder mensen te dicht bij de uil geweest. Maar dit kon echt niet. Ik doe dan ook nogmaals een dringend beroep op een ieder; Gebruik je gezonde verstand, spreek elkaar aan op verstorend gedrag. Hou ruime afstand tot de vogel, 50 - 60 meter minimaal. Jaag hem niet op voor die ene mooie plaat! De vogel zit nu al bijna een maand op Vlieland en is bijna altijd te zien in de vallei bij de kraal of op het duin aan de Noordkant van de vallei. Vanaf het pad van 20 is dit fraai te bekijken! Geniet ervan. Groeten Carl
Groeten Carl Zuhorn


Jorick

Ik heb 2 weken geleden de Vlieland Sneeuwuil bezocht en daar ook wat veertjes meegenomen die langs het pad op een plukplaats lagen. Ik neem aan dat daar DNA en dus de herkomst uit te halen valt? Ik weet niet of er al onderzoek naar gedaan wordt. Zo nee dan wil ik de veertjes natuurlijk afstaan. En waar zou ik dat kunnen melden?

groet Jorick

ps ring op de foto is van gevonden dode grote mantel...
Jorick

Go Vegan!
Compassionate, fair, healthy, easy....

smaab

Hoi Jorick,

Ik weet niet hoe het zit met de veren maar de ring kan je melden in Griel.

Grt
Reinier


RSmabers

Dorine

Ter info,
http://www.defensie.nl/actueel/vliegbewegingen/   even scrollen en  het 5e bericht  openen.
Nu trekken vogels zich weing aan van herrie maar ben toch benieuwd of ie blijft zitten.
Dorine van Asten
peregrines.nl

escher

Hallo Jorick wij  (Staatsbosbeheer) en ik hebben belangstelling.
Dus een oproep aan een ieder die iets uit het terrein meeneemt aangaande de Sneeuwuil (Braakballen - prooiresten veertjes). Meldt mij de inhoud van braakballen per stuk en prooiresten op naam en stuur het door naar mij. Alvast bedankt maar weer.

Groeten Carl
.
Groeten Carl Zuhorn

BramtK

Citaat van: xjorx op januari 25, 2014, 00:38:26 AM
Ik heb 2 weken geleden de Vlieland Sneeuwuil bezocht en daar ook wat veertjes meegenomen die langs het pad op een plukplaats lagen. Ik neem aan dat daar DNA en dus de herkomst uit te halen valt? Ik weet niet of er al onderzoek naar gedaan wordt. Zo nee dan wil ik de veertjes natuurlijk afstaan. En waar zou ik dat kunnen melden?

groet Jorick

ps ring op de foto is van gevonden dode grote mantel...


Die veertjes lijken me niet van een Sneeuwuil, maar dna analyse is natuurlijk altijd leuk.
Groeten,

Bram ter Keurs

HPM

Citaat van: BramtK op januari 25, 2014, 09:27:28 AM

Die veertjes lijken me niet van een Sneeuwuil, maar dna analyse is natuurlijk altijd leuk.

Zonder vergelijkingsmateriaal kan je weinig met dna.
Herman van der Meer

Leo Heemskerk

DNA sneeuwuil

Dit bericht kreeg ik van P de Knijff

De uil zelf heeft een circumpolaire distributie met veel uitwisselingen tussen de Palearctische en Nearctische populaties waardoor zowel mtDNA als autosomale DNA verschillen afwezig zijn (het is dus 1 soort zonder DNA-gebaseerde ondersoorten).

Groet,

Leo Heemskerk

escher

Nou Leo, dan hoeven we daar dus niet meer achteraan.
Blijft wel de vurige wens dat een ieder die braakballen/prooiresten van de Sneeuwuil heeft verzameld uit de Vallei van het Veen Vlieland dit bij ons te melden. Dus per braakbal soortenlijstje en per prooirest de prooinaam. Je kan dit sturen naar c.zuhorn@staatsbosbeheer.nl
Alvast bedankt maar weer, groeten Carl Zuhorn
Groeten Carl Zuhorn

jeroenroelofsen

DNA mag dan universeel zijn. Denk dat op evt veren het wel kan lonen om isotopen onderzoek te doen. Dan weet je wel of het een Europese vogel is, of dat ie juist van de overkant van de oceaan komt
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)