sneeuwuil maandag 06-01-2014

Gestart door berendveenstra, januari 05, 2014, 20:48:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

ArjenDrost †

Het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat de sneeuwuilen een Scandinavische herkomst hebben. Wij hebben ineens 5 Sneeuwuilen en tussen hier en de broedgebieden zit er niet 1... En het is bekend dat er veel Sneeuwuilen in Noord Amerika verdwaald zijn en ze ook op schepen landen.


Het lijkt me wel erg naïef te te denken dat ze allemaal vanuit Scandinavië over gevlogen zijn...


Groeten, Arjen

isi1972

Waarom word er nou gezegd dat er 5 sneeuwuilen worden gezien en dat ze niet uit Scandinavië komen ?? want dit jaar zijn er maar 2 of 3 gezien waarvan een escape geval


Groeten Isidro Rendon

Folkert Jan

Citaat van: isi1972 op januari 26, 2014, 00:34:41 AM
Waarom word er nou gezegd dat er 5 sneeuwuilen worden gezien en dat ze niet uit Scandinavië komen ?? want dit jaar zijn er maar 2 of 3 gezien waarvan een escape geval


Groeten Isidro Rendon


Texel
Vlieland
Terschelling
De Goorn
Amsterdam
Zeevang.


Als jij uitgaat van 2 of 3 vogels, welke zijn dan volgens jou dezelfde?
En waarom ze niet uit scandinavie komen is overal al ruim en breed besproken.
Geen invasie vanuit rusland en geen enkele vogel ten oosten van ons. Ook geen opvallende aantallen in zuid scandinavie of iets dergelijk? Daarnaast een mega influx in NO amerika en vele vogels op boten gezien die richting europa varen.



"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

DKoppenol

Er was toch ook een invasie in de UK. Als de Sneeuwuilen in Amerika een goed jaar hebben gehad, waarom dan die in Ijsland niet? Het is net zo ver van Ijsland naar UK als van Canada naar Floruda... Ook zater er tot en met Zeeland nog maar 2 uilen op die ene bekende boot, dus ik vind het een beetje raar om ervan uit te gaan dat al onze vogels per se met schepen moeten zijn gekomen. Ik heb wel raardere verhalen gehoord dan een Sneewuil die misschien wel de oceaan heeft overgestoken. ;)
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

ArjenDrost †

Waarom wil men toch zo graag dat die vogels geheel op eigen kracht hier gekomen zijn?? Het is onwaarschijnlijk dat ze uit het noorden/oosten gekomen zijn (zie mijn vorige post en die van FJ). We weten dat het regelmatig gebeurt dat er Sneeuwuilen op schepen gaan zitten tot ze weer ergens aan land kunnen (daar heb ik al meerdere verhalen over gehoord). Laten we ons zelf nou niet voor de gek houden en ons zelf wijsmaken dat al deze vogels geheel op eigen kracht hier gekomen zijn.


Waarmee het natuurlijk nog steeds geweldige vogels blijven en ik het (als ik het meest recente bootverhaal lees) ook nog best een natuurlijke manier van verspreiden vind en er eigenlijk helemaal geen problemen mee heb (maar ja, ik zit niet in het CDNA).


Groeten, Arjen (die de sneeuw al heeft, nu de uil nog)

FrankK

#65
Wat wie ook beweert, het blijven aannamen.
Het enige wat zeker is, dat er 9 (7 vrouwen en 2 mannen) op een containerschip zaten, waarvan de laatste 2 ter hoogte van Zeeland van boord gevlogen zijn.
Niemand heeft deze uilen aan land zien gaan.
Met vriendelijke groet,
Frank Kroeze

HPM

Herman van der Meer

isi1972

Die van Texel,vlieland en Terschelling waren dat niet de zelfde vogel ??

groeten isidro

Citaat van: Folkert Jan op januari 26, 2014, 00:50:33 AM
Citaat van: isi1972 op januari 26, 2014, 00:34:41 AM
Waarom word er nou gezegd dat er 5 sneeuwuilen worden gezien en dat ze niet uit Scandinavië komen ?? want dit jaar zijn er maar 2 of 3 gezien waarvan een escape geval


Groeten Isidro Rendon


Texel
Vlieland
Terschelling
De Goorn
Amsterdam
Zeevang.


Als jij uitgaat van 2 of 3 vogels, welke zijn dan volgens jou dezelfde?
En waarom ze niet uit scandinavie komen is overal al ruim en breed besproken.
Geen invasie vanuit rusland en geen enkele vogel ten oosten van ons. Ook geen opvallende aantallen in zuid scandinavie of iets dergelijk? Daarnaast een mega influx in NO amerika en vele vogels op boten gezien die richting europa varen.

ArjenDrost †

Die van Vlieland en Terschelling in ieder geval niet, die zijn tegelijk gezien...

Folkert Jan

Citaat van: ArjenDrost op januari 26, 2014, 02:28:06 AM
Waarom wil men toch zo graag dat die vogels geheel op eigen kracht hier gekomen zijn?? Het is onwaarschijnlijk dat ze uit het noorden/oosten gekomen zijn (zie mijn vorige post en die van FJ). We weten dat het regelmatig gebeurt dat er Sneeuwuilen op schepen gaan zitten tot ze weer ergens aan land kunnen (daar heb ik al meerdere verhalen over gehoord). Laten we ons zelf nou niet voor de gek houden en ons zelf wijsmaken dat al deze vogels geheel op eigen kracht hier gekomen zijn.


Waarmee het natuurlijk nog steeds geweldige vogels blijven en ik het (als ik het meest recente bootverhaal lees) ook nog best een natuurlijke manier van verspreiden vind en er eigenlijk helemaal geen problemen mee heb (maar ja, ik zit niet in het CDNA).


Groeten, Arjen (die de sneeuw al heeft, nu de uil nog)


Ik zou het persoonlijk lelijk vinden als de vogels van dit jaar afgewezen worden terwijl ik verwacht dat de vorige vogels hier ook per boot zijn gekomen, maar dat is puur lijstbelang. De vogel was mooi en voor mij net zo mooi als die van texel die ik in januari 2009 heb gezien.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

jeroenroelofsen

http://waarneming.nl/waarneming/view/81432088

beetje vreemd verhaal. Andere datum in beschrijving als de invoer. Vage foto er bij.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Tukkerbird

Citaat van: jeroenroelofsen op januari 27, 2014, 20:55:16 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/81432088

beetje vreemd verhaal. Andere datum in beschrijving als de invoer. Vage foto er bij.

Vergelijk met Blauwe kiek zegt eigenlijk genoeg, die lijken totaal niet op elkaar.

jeroenroelofsen

 ;) dat ging ook al door mijn hoofd. Admin heeft al opmerking geplaatst (mogelijke lichte buizerd)
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

berendveenstra

Ik lees dat er vandaag toch boetes zijn uitgedeeld aan opdringerige mensen. Jammer volgens mij kun je vanaf een afstand toch leuke foto's maken.
Berend Veenstra

Folkert Jan

De vraag die bij mij dan omhoog komt: Wat wordt er met dat geld gedaan? Natuurherstel of snelwegen aanleggen  :rolleye:
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

berendveenstra

Misschien van het geld een enkeltje naar het Noorden voor de vogels regelen ;D ;D
Berend Veenstra

Rob Gordijn

Een snelweg zou wel gunstig zijn voor de reistijd naar Vlieland

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Folkert Jan op januari 31, 2014, 16:16:57 PM
De vraag die bij mij dan omhoog komt: Wat wordt er met dat geld gedaan? Natuurherstel of snelwegen aanleggen  :rolleye:
Net als met alle boetes beland dat in de staatskas... Al heb ik ook wel eens begrepen dat bijvoorbeeld de boetes uitgeschreven door Gemeente-Ambtenaren deels terugkomen in de gemeente-kas.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Botervlieg

Wat kost dat eigenlijk? Een sneeuwuil (opzettelijk) verjagen?

Jeroen Nagtegaal

Als ze het schuiven op de Flora en Faunawet kan het wel eens enkele 100-en euro's zijn. Schuiven ze het op een Artikel 461 dan ben je met een paar tientjes klaar.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

garryb

#80
CiteerWat kost dat eigenlijk? Een sneeuwuil (opzettelijk) verjagen?

Wat kost dat eigenlijk? Een Grauwe Gans (opzettelijk) verjagen in de broedtijd? Of een Goudhaantje tijdens het bomen rooien in januari?


Méér dan in het geval van een Sneeuwuil, of minder? Mijnheer Staatsbosbeheer, bent u daar nog? (En nee, ik ben (nog) niet op Vlieland geweest, maar zie hier wel iets met een balk en een oog, dan wel een meetlat met twee maten).

KorHaan

Het is denk ik wel de bedoeling, dat wanneer je een boete krijgt door een daartoe bevoegde instantie, dat daar middels een financiële prikkel de boodschap van uit gaat, dat je fout bezig bent.


Dus niet huilie-huilie doen, maar het gezag respecteren. Heel ouderwets, ik weet het, maar so be it.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Jaap Denee

Dan buig jij zonder vragen te stellen slaafs het hoofd, Ronald, prima.


Ik ben net als Garry ook wel benieuwd op basis van welk strafbaar feit de boetes uitgeschreven zijn. Dat is uit puur eigenbelang, dat zal iedereen begrijpen. Ook ik struin namelijk wel eens -op andere tijden van het jaar- door die duinen en stoot daarbij wel eens een vogel op. Loop ik dan ook het risico beboet te worden?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

KorHaan

Citaat van: Jaap Denee op januari 31, 2014, 18:48:17 PM
Dan buig jij zonder vragen te stellen slaafs het hoofd, Ronald, prima.


Ik ben net als Garry ook wel benieuwd op basis van welk strafbaar feit de boetes uitgeschreven zijn. Dat is uit puur eigenbelang, dat zal iedereen begrijpen. Ook ik struin namelijk wel eens -op andere tijden van het jaar- door die duinen en stoot daarbij wel eens een vogel op. Loop ik dan ook het risico beboet te worden?



Slaafs het hoofd buigen voor instanties geeft mij wel een heerlijke gemoedsrust, Jaap.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

carel

Wel jammer dat er ingegrepen is.
pittige discussie moet toch gewoon kunnen.
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

ArjenDrost †

Citaat van: carel op februari 03, 2014, 16:33:48 PM
Wel jammer dat er ingegrepen is.
pittige discussie moet toch gewoon kunnen.
Er staat toch ook niet dat dat niet mag? Alleen dat die discussie ergens anders gevoerd moet worden...


Overigens heeft Birdpix net besloten verder geen foto's van de Vlielandse Sneeuwuilen te plaatsen. Op zich wel logisch, veel van de getoonde foto's (zowel hier als daar) laten een vrij relaxte (en dus niet verstoorde? ) vogel zien, maar hij staat zo groot in beeld dat het niet heel logisch is dat men op de gewenste afstand van minimaal 60 meter staat...


Groeten, Arjen

lesley van loo

Toch zie ik hier niet het verschil met de sneeuwuil die een tijdje geleden op dat dak van een huis zat.
Daar stonden mensen ook op minder dan 60 meter en vlieland is toch ook gewoon openbaar terein.
wat is bij de Vlieland vogels nou zo anders?
Is het omdat iemand zegt dat hij liever niet heeft dat je dichterbij komt dan 60 meter ook al "lijkt" het dat de vogel nou niet echt onder de indruk is van mensen die wel dichterbij komen?
Lesley van Loo

http://www.ltdphoto.com/

HPM

Citaat van: ArjenDrost op februari 03, 2014, 16:38:38 PM
Citaat van: carel op februari 03, 2014, 16:33:48 PM

Wel jammer dat er ingegrepen is.
pittige discussie moet toch gewoon kunnen.

Er staat toch ook niet dat dat niet mag? Alleen dat die discussie ergens anders gevoerd moet worden...
...


Ik vind het niet erg praktisch om een aspect van een specifiek geval (in dit geval verstoring) in een ander topic te gaan behandelen, zeker niet als dat een algemeen topic over verstoring is. En als er over het geval verder toch niets anders is te melden dan 'Hij zit er nog' dan lijkt het me helemaal geen probleem.
Als er al een poosje over verstoring wordt gesproken is het ook niet zo gemakkelijk om er ineens elders verder mee te moeten gaan. Waarom zouden mensen daar dan ook nog een keer gaan zeggen wat ze al gezegd hebben?
Al die administratieve ingrepen of het dreigen daarmee staan in dit geval alleen maar een vrije discussie in de weg.
Ik blijf het opmerkelijk vinden dat admin erg goed is in het doodslaan van normale discussie maar dat er maar zelden wordt ingegrepen bij overduidelijk schendingen van de fatsoensregels.
Herman van der Meer

Tim de Boer

Daar tegenover staat dat het bij elke zeldzame vogel weer uitdraait op dezelfde discussie. Dus dan kan je dat net zo goed in een topic gooien en de specifieke topics gewoon behouden voor interessante dingen.
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl