Vroege leemhoed?

Gestart door Ismael, juni 05, 2007, 12:28:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ismael

Ik neem aan dat dit de vroege leemhoed is? Hij stond met vele op houtsnippers op een hondenuitlaatplaats. Wat anders is is dat de lamellen vanaf het begin bleekbruin zijn ook proeft hij niet bitter. Wat wel, paddestoelig neem ik aan  :whistle: Hoogte ca 8-10cm hoed ca 5cm hoedhuid weer als zeemleer, geur hetzelfde
Ik had mijn fototoestel op het moment niet bij mij maar op t werk wel 2 geplukt achtergrond mijn lunchappel  ;)

1
Groeten Ismaël Wind

Ismael

1a
Groeten Ismaël Wind

Ismael

#2
1b
Groeten Ismaël Wind

Ismael

1c
Groeten Ismaël Wind

grietaf

Of misschien een verdroogde Geaderde leemhoed (Agrocybe rivulosa)? Dat klopt beter met de houtsnippers. Die heeft in ieder geval zo'n grote afhangende ring. Of zijn de sporen daar ook te donker voor?
Grieta.

Ismael

en hier een foto van het groepje. Andere poepplek maar dezelfde paddestoelen

Groeten Ismaël Wind

Ismael

Wat wil je van dichtbij zien? Ze staan dichtbij kan nu een foto maken. Het zijn paddestoelen van vandaag/gisteren dat is zeker, vers dus
Groeten Ismaël Wind

grietaf

Een duidelijke foto van de hoed denk ik, de rest heb je al laten zien.
Grieta.

Ismael

#8
komtie

hoed jonger exemplaar
Groeten Ismaël Wind

Ismael

groepje jonkies
Groeten Ismaël Wind

Ismael

lamellen jong
Groeten Ismaël Wind

Ismael

lamellen wat oudere
Groeten Ismaël Wind

Ismael

lamellen oudste
Groeten Ismaël Wind

Ismael

en de laatste van de holle steel erg stevige steel mooie knakker zeg maar. Hoogte grootste 10 cm gem diameter hoed 5 cm
Groeten Ismaël Wind

wim veraghtert

Mij lijkt het zeker wel een leemhoed.
Ik zou hem zelf ook als Vroege bestempelen.
admin nachtvlinders waarnemingen.be

grietaf

Op de foto van de jonkies vind ik de hoeden toch wel duidelijk gerimpeld. Ik ga nog steeds voor de Geaderde leemhoed, mede op grond van de vrij stevige grote ring aan de steel en het substraat.
Leuk, zo'n discussie!
Grieta.

Arno van Stipdonk

Ik denk dat we langzaam nog maar een conclusie kunnen trekken;
Hier is de microscoop nodig om 100 % zekerheid te hebben.
Ik verbrand mijn vingers in ieder geval niet aan deze droge exemplaren.....

Ismael

die microscoop toch.... Overigens waren ze niet eens droog maar voelden vettig/glad aan, maar dat terzijde
Groeten Ismaël Wind

J&L

Hoi Allen,

Mi een Populierleemhoed Agrocybe cylindracea. Vrij zeldzame soort.
Zo jullie ook weer uit de brand :twisted:

Gr.tjes Jacob

J&L

Hoi Gerrit,

Eigenwijs als ik ben,maar ik zie foto's op internet waar ze ook anders groeien.
En het zal de eerste keer niet zijn ;op plaatsen waar je ze niet verwacht. :whistle:

Gr.tjes Jacob

Ismael

Nog even een aanvulling hierop. De paddestoelen staan op 2 verschillende hondenuitlaatveldjes. Het kan natuurlijk dat dezelfde boom gebruikt is :P  
Groeten Ismaël Wind

J&L

Hoi Gerrit,

Ja dan houd het op :(
Ismael waar blijf je toch met je microscoop man? :P  :D

Gr.tjes Jacob

wim veraghtert

CiteerIk kan je een voorbeeld geven van een website, die zich als biologiesite presenteert, waar van de 146 afgebeelde soorten er 35 van een verkeerde naam zijn voorzien.
Gerrit bedoelt ongetwijfeld http://www.biodoen.nl/paddestoelen.php.
Een mens staat inderdaad versteld van de onzin die je soms op het net vindt. Op bovenvermelde site worden Macrolepiota's voor Sarcodons versleten, een simpele Krulzoom voor Lactarius astroviridis (onbestaande naam!), je houdt het niet voor mogelijk...
(Ik heb eerder op dit forum al wel een fout of twintig van die site opgelijst, ga dat niet nog eens doen; het is alleszins een sterk te mijden website)
admin nachtvlinders waarnemingen.be

Ismael

Groeten Ismaël Wind

Arno van Stipdonk

CiteerIk bedoelde de zich onder de naam "biologieinteractief" presenterende website : een site, die in het forum onder Pinned : Virtuele determinatie informatie ON LINE DETERMINATIESLEUTELS door Vincent wordt aanbevolen.
Gerrit,

Ik heb de link weggehaald. Jouw bericht in het topic Virtuele determinatie informatie over deze site heb ik nog even laten staan, laat ik aan jou over of je deze laat staan.

kvb

Ik denk dat dit dezelfde is als die van Ismael. Ook op spaanders en in een heksenkring groeiend. Ze zien er niet uit maar dat zag ik ook niet bij 31 graden. Deze gaan vanavond of morgen onder de microscoop.
Omdat ik vandaag ook vroege leemhoeden gezien heb in het wild (niet op spaanders), denk ik toch dat dit vroege leemhoeden zijn. Ze groeien door de overmaat aan eten een beetje uit hun krachten.

Kik

grietaf

Om een lang verhaal nog wat langer te maken heb ik wat literatuur geraadpleegd. In de eerste plaats een artikel van Marijke Nauta in Coolia 45 (2) 2002. Zij beschrijft daar de neuwe soort Agrocybe rivulosa en vergelijkt hem met A. cylindracea. Het zijn beide soorten die op houtsnippers voorkomen en een ring hebben. De verschillen zitten hem voornamelijk in de grootte van de sporen en de vorm van de cystiden. De sporen van de Geaderde leemhoed zijn 10-14 mu en hebben een grote kiempore (0,8-1,5 mu), die van de Populierleemhoed 8,5-12,5 mu met een kiempore van 0,5 mu.
Ook macroscopisch zijn er verschillen. Populierleemhoed heeft een hoed die vettig is indien nat, wel vaak gebarsten, maar geen radiaire plooien, smaak paddestoelachtig, steel meestal gebogen, glad tot vezelig gestreept. De Geaderde leemhoed heeft een hoed die kleverig is indien nat, met radiaire plooien, de smaak is sterk melig, de steel recht en sterk vezelig gestreept met onderaan veel myceliumdraden.
De Vroege leemhoed die ook een paar keer genoemd is als mogelijke soort groeit meestal niet op houtsnippers.
Een echte determinatietabel en beschrijvingen staan in de Flora Agaricina Neerlandica (FAN) deel 6 blz. 204.
Pffff.......
Grieta Fransen.

kvb

Grieta

Bedankt voor de info want die FAN heb ik niet. Als het weer begint te donderen (staat er aan te komen) ga ik er eens voor zitten. Ik ben er gisterenavond achtergekomen dat de populierleemhoed ook op spaanders kan groeien (Champignons in de Jordaan). Ik kan die dus niet meer uitsluiten want mijn spaanders zijn van wilg en populier.

Kik

Ismael

Bedankt grieta. Met de macroscopische kenmerken spreekt het voor een geaderde leemhoed
Groeten Ismaël Wind

g.j. keizer

#29
CiteerZij beschrijft daar de nieuwe soort Agrocybe rivulosa en vergelijkt hem met A. cylindracea. Het zijn beide soorten die op houtsnippers voorkomen en een ring hebben.
Grieta,
Zij beschrijft daarin Agrocybe rivulosa op basis van het door mij in 1999 via Chiel Noordeloos aangeleverde, uit park Zestienhoven in Rotterdam afkomstige materiaal (= typecollectie). Hetzelfde materiaal, aangevuld met (genetisch identiek) materiaal, dat ik in diergaarde Blijdorp op houtsnippers had gevonden, die van de houtsnipperhopen in park Zestienhoven afkomstig waren, is later ook uitgangspunt geweest voor de publicatie in Persoonia.
Van A. cylindracea (= aegerita) zijn (uit Nederland) alleen collecties geherbareerd, die van in bundels (als parasiet) op levende (knot)populieren (en wilgen) groeiende exemplaren afkomstig waren, waaronder twee collecties, die door mij in Poortugaal en Hoogvliet werden verzameld. Op het NH was geen bewijsmateriaal van op houtsnippers groeiende exemplaren aanwezig (n.b. ook niet uit Amsterdam). Ik heb haar daar na het verschijnen van het artikel destijds op gewezen, maar dat heeft niet tot een revisie van het artikel geleid. Andere auteurs handhaven A. cylindracea dan ook als een soort, die "in bundels op levende en dode stammen van loofbomen, vooral populieren" groeit en die "de enige soort in dit geslacht is, die als parasiet kan optreden", dat wil zeggen in contact met levende delen van de boom. Zoals ik eerder al schreef, wanneer hij (spontaan) op houtsnippers zou groeien, zouden de mycofage Fransen hem allang als consumptiepaddenstoel zijn gaan kweken.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen