grote roofvogel in de Frankische Schweiz

Gestart door Meindert, januari 04, 2014, 20:45:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Meindert

We hebben in de zomer veel rode en zwarte wouwen gezien. Deze vogel vloog heel erg hoog boven een berg, een grote vogel, veel groter dan bijv. een zwarte wouw. We kwamen er toen niet uit wat het geweest zou zijn. Bij het uitzoeken van de vakantiefoto's kwamen we deze weer tegen, we weten nog altijd niet wat het was. (De lange vingers vallen op.)

Wie kan ons helpen? De foto is niet goed, een betere hebben we niet.

Meindert en Rixte
Groet,

Meindert en Rixte

KorHaan

Ik zie een Buizerd.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

OlivierO

Ik zie hier toch geen buizerd in. Correct me if I'm wrong, maar die hoekige staart lijkt mij echt niet op een buizerd passen.

Ik zou zeggen dat dit toch een adulte Zwarte Wouw is. De kop lijkt wat lichter, de staart zoals gezegd is vreemd van vorm voor een buizerd, het iets of wat lichtere venster op de ondervleugel, de lengte van de vingers (die bij buizerd m.i. toch korter zijn) en de algemene indruk.

Niemand van de admins die hier een oordeel over kan/wil vellen?

Certhia

Vingers passen prima op buizerd en voor een zwarte wouw missen er nog een paar vingers. Ik ben net als Ronald van mening dat er niks tegen buizerd spreekt. Ook de staart niet.
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

BramtK

Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

Vraag me af of Olivier toch niet gelijk heeft:
Het is een adulte vogel die aan het ruien is waardoor het aantal vingers lastig is te beoordelen: sowieso rechts één meer dan links. De vogel heeft een tamelijk lichte kop (met spoor van een masker..) en een nogal uniform donkerder lichaam en eveneens grotendeels donkere ondervleugels, ogenschijnlijk zonder erg opvallende tekening (polsvlek, achterrand, dwarsbanden armpennen). De staartlengte of -vorm is door dit aanzicht lastig maar de hoeken lijken nogal 'scherp'.
Het is weliswaar allemaal onder voorbehoud: de foto is natuurlijk niet zo best en oplichten lukt niet waardoor exacte tekening lastig te beoordelen maar opgeteld zie ik méér voor Zwarte Wouw dan voor Buizerd.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Meindert

Hartelijk dank voor de reacties en het meedenken. Wij zaten op een terrasje bij een watermolen op een afgelegen plek, toen deze vogel over kwam. Ik was niet snel genoeg om fatsoenlijke foto's te maken, daarbij zat de vogel vrij hoog. Toen waren wij ervan overtuigd dat het in elk geval geen buizerd was, maar je weet natuurlijk nooit.
Groet,

Meindert en Rixte

BramtK

Toch echt een Buizerd hoor, vleugels te kort, donkere eindband aan binnenste handpennen, donkere kop en parelketting op de borst.
Groeten,

Bram ter Keurs

adriaens

Helemaal mee eens: een Buizerd.
De bleke handpennen met brede zwarte toppen lijken me weinig ruimte voor twijfel te laten...

OlivierO

Qua zwarte toppen vind ik dat behoorlijk tegenvallen. Oké, de vogel is duidelijk in rui, maar dan nog vind ik het moeilijk om daar zwarte toppen in te zien. Verder vind ik de vleugels ook niet (te) kort. De hoek in de voorvleugel kan dit beeld namelijk ook wat vertekenen. Die hoek zie ik trouwens ook niet vaak bij buizerds, tenzij in duikvlucht, maar dan zouden de vingers m.i. ook maar naar achter moeten liggen en zouden de vleugels nóch korter moeten zijn.

Nee, persoonlijk ben ik niet echt overtuigd van Buizerd en blijf ik voorlopig toch bij Zwarte Wouw.  :angel:

Alleszins is het duidelijk dat de meningen verdeeld zijn, wat allicht gewoon toe te schrijven is aan de kwaliteit van de foto.

BramtK

Ik kan bijna niet geloven dat je die zwarte/donkerder toppen niet ziet. Als je ze wel ziet dan zou ik aanbevelen om deze kwestie niet onbeslist te achten omdat de meningen verschillen, maar gewoon de sterkste argumenten te volgen.  ;)
Groeten,

Bram ter Keurs

adriaens

Foto eventjes bijgelicht en de dikke zwarte handpentoppen aangeduid.
Zwarte Wouw ernaast ter vergelijking (Armenië, april 2013).
Let op de langere vingers (bijna arend-achtig), meer rechthoekige vorm van de vleugels, en het verschil in handpenpatroon.

BramtK

Groeten,

Bram ter Keurs

ahjoon

Citaat van: adriaens op januari 05, 2014, 23:09:04 PM
Foto eventjes bijgelicht en de dikke zwarte handpentoppen aangeduid.
Zwarte Wouw ernaast ter vergelijking (Armenië, april 2013).
Let op de langere vingers (bijna arend-achtig), meer rechthoekige vorm van de vleugels, en het verschil in handpenpatroon.

Het - voor de kijker - meest linker zwarte streepje (P5, r. vleugel) en het meest rechter zwarte streepje (P5/P6 l.vleugel) zijn ook bij een Zwarte Wouw voorzien van een donkere eindband.
Neemt niet weg dat dit m.i. verder ook een prima Buizerd lijkt.
Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

jaapdegans

Een interessante vogel met eigenschappen van beide soorten...
Met vriendelijke groeten,

Jaap de Gans

Zeldzame waarnemingen: zwarte ibis, zeearend, arendbuizerd, pestvogel, stolzmanns braamsluiper, bruine klauwier, sperweruil, bonapartes strandloper, buffelkopeend, witoogeend, dwerggans, roodhalsgans, ruigpootbuizerd, flamingo, koereiger

OlivierO

Citaat van: adriaens op januari 05, 2014, 23:09:04 PM
Foto eventjes bijgelicht en de dikke zwarte handpentoppen aangeduid.
Zwarte Wouw ernaast ter vergelijking (Armenië, april 2013).
Let op de langere vingers (bijna arend-achtig), meer rechthoekige vorm van de vleugels, en het verschil in handpenpatroon.

:-\ Er zijn duidelijk verschillende te zien tussen deze twee vogels, dat is zeker. Wat bij de foto van Peter vooral opvalt is dat de knik in de vleugel op een volledig andere plaats zit. Bij vogel A veel meer tegen het lichaam aan dan bij die van Peter.

Nu, anderzijds heb ik deze goedgekeurd zwarte wouw gevonden. Wat dan hiermee? (geheel toevallig door Frank N. goedgekeurd)

Allicht ligt het gewoon aan mij. Niet dat ik koppig ofzo ben, maar ik ben echt niet overtuigd. Het zit in mijn aard schat ik.
Ik wil het zien, en dat is gewoon voorlopig niet het geval.  :(

KorHaan

Je zegt het zelf al, de knik in de vleugel zit op een geheel andere plaats. Zwarte Wouw heeft gewoon een langere arm dan Buizerd. Verder zijn de genoemde argumenten en met name de zwarte toppen van de binnenste handpennen, doorslaggevend genoeg om er een Buizerd van te maken. Dus vanwaar nog twijfel?


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo


BramtK

Citaat van: OlivierO op januari 06, 2014, 20:02:49 PM
Nu, anderzijds heb ik deze goedgekeurd zwarte wouw gevonden. Wat dan hiermee? (geheel toevallig door Frank N. goedgekeurd)


Niets, want dat is een Zwarte wouw.  :)
Groeten,

Bram ter Keurs

OlivierO

Citaat van: BramtK op januari 06, 2014, 21:33:32 PM
Citaat van: OlivierO op januari 06, 2014, 20:02:49 PM
Nu, anderzijds heb ik deze goedgekeurd zwarte wouw gevonden. Wat dan hiermee? (geheel toevallig door Frank N. goedgekeurd)


Niets, want dat is een Zwarte wouw.  :)

Op de onderste foto zie je toch duidelijk zwarte toppen op de handpennen?

BramtK

Ach ja, ik zie wat je bedoelt. Daar moet ik wat langer naar kijken.
Groeten,

Bram ter Keurs

OlivierO


frankneijts

Het is niet zo moeilijk (Google) om foto's van (onmiskenbare) Zwarte Wouwen te vinden die donker(d)e(r) toppen aan in elk geval de binnenste handpennen hebben. Die zijn dan in werkelijkheid waarschijnlijk niet of nauwelijks zo donker als die bij een adulte Buizerd maar als zo'n vogel op een wat minder geslaagde foto staat waar wat met belichting en scherpte is gerommeld, kan dat er al behoorlijk 'echt' gaan uitzien.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

adriaens

Ik snap niet dat hier zoveel discussie over is.
Mijns inziens had één reactie kunnen volstaan (namelijk reactie #2) i.p.v. tientallen...

Iedereen die al eens wat overvliegende roofvogels bekijkt in de Lage Landen weet dat de staartvorm bij Buizerd al eens hoekig overkomt
(voorbeeld: http://waarneming.nl/foto/view/5907000) en bovendien is deze vogel in de rui en is het dus heel goed mogelijk dat niet alle staartpennen volgroeid zijn.
Een ervaren trekteller moet toch ook meteen zien dat de vleugelvorm niet klopt voor Zwarte Wouw: de armvleugel is te kort en de handvleugel loopt wat spits toe.
Zwarte Wouw heeft een rechthoekige vleugelvorm die wat doet denken aan Dwergarend en de langere vingers dan Buizerd dragen daartoe bij.
Verder komt de staart van de Duitse vogel te kort over voor Zwarte Wouw en past de brede hals veel beter op Buizerd.
Overigens zie je op de bewerking in reactie #15 toch duidelijk de zwarte vleugelachterrand van een adulte Buizerd?

Het is nogal triest dat de verschillen tussen twee soorten die eigenlijk niet veel op elkaar lijken hier zo in detail moeten uitgelegd worden,
maar de twijfelaars kunnen misschien eens de vleugelformule reconstrueren, zoals ik in bijlage gedaan heb.
Bij roofvogels met een volgroeide vleugel zijn in het veld 10 handpennen zichtbaar.
Bij de Duitse vogel zie je er 9 in de rechtervleugel en 8 in de linker.
In de rechtervleugel is er een klein ruigat zichtbaar in de binnenste handpennen; daar ontbreekt P3.
In de linkervleugel heeft het ruigat van de binnenste handpennen betrekking op P1 die ontbreekt; verder ontbreekt in die vleugel ook P6.
Er ontbreken nergens twee handpennen samen (dat zou een veel groter ruigat veroorzaken).
Wanneer hij klaar zal zijn met ruien, zal de Duitse vogel slechts 5 zichtbare vingers hebben, zoals een Buizerd.
Zwarte Wouw heeft 6 vingers; P5 is steeds opvallend langer dan P4, terwijl die twee handpennen bij de Duitse vogel even lang zijn in beide vleugels (en niet aan het ruien zijn).

OlivierO

Ik denk dat ik toch ga moeten meegaan met het buizerd verhaal dankzij de uitleg van Peter.

Bedankt om het zo uitgebreid te documenteren.  :duim:

Had je nog een verklaring voor de zwarte handpentoppen van deze vogel, Peter?

BramtK

Ik denk dat de verklaring van Frank ons een heel eind brengt. Bij onze Buizerd zijn die toppen in ieder geval duidelijker afgetekend.
Groeten,

Bram ter Keurs

Meindert

Allen, hartelijk dank voor de discussie, erg leerzaam voor mij in elk geval.

Onderstaande reactie heeft mij verbaasd........
"Het is nogal triest dat de verschillen tussen twee soorten die eigenlijk niet veel op elkaar lijken hier zo in detail moeten uitgelegd worden, "

We zijn natuurlijk niet allemaal expert in de eigenschappen van verschillende roofvogels...........

Groet,
Meindert
Groet,

Meindert en Rixte

adriaens

Het ging er mij om dat er maar één foto werd gepost, van zo lage kwaliteit dat het heel wat tijd en energie van mensen vergt om tot een gezamenlijk, unaniem oordeel te komen.