Echt vetmos

Gestart door Ron Poot, juni 05, 2007, 07:54:26 AM

Vorige topic - Volgende topic

Ron Poot

Dit levermosje kwam ik tegen op open vochtige zandgrond langs een nieuw aangelegde beek in Twente. Ik heb het gedetermineerd als Echt vetmos. Kan iemand dat bevestigen of juist ontkennen aan de hand van de foto's?
Groet, Ron

Ron Poot

Foto 2
Groet, Ron

Corryabbink

Dag Ron,
Het lijkt er wel op maar je kunt een soort als deze ook verwarren met Pellia. Vooral Pellia endivifolia. Als je de slijmharen onder de top gecontroleerd hebt dan zou ik niet weten wat het anders zou kunnen zijn.

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Ron Poot

Dan is het denk ik bij nadere bestudering toch Pellia endivifolia, daar ik meercellige slijmpapilcellen zie (zie foto's, binoculair 60x). Mee eens? Bedankt in elk geval voor de aanwijzing.

Groet, Ron

Ron Poot

Groet, Ron

Corryabbink

Hallo Ron,
Gekroesde Pellia dus. Ik had al iets argwaan daar deze me een beetje vreemd voorkwam. Prachtige opnames ik begrijp nog niet hoe je dat met de belichting klaarspeelt. 60x kan ik ook maar er een foto van maken valt me altijd weer vies tegen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Ron Poot

De microskopische foto's maak ik met een eenvoudige digicamera (Canon Powershot A430). Ik druk het lensje gewoon tegen het oculair, zoom iets in, de camera stelt zich automatisch scherp, klik en klaar.  B)  
Groet, Ron