mieren in de kwelder

Gestart door elshof, januari 03, 2014, 20:02:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

elshof

afgelopen jaar waren we in de buurt van Calais aan de kust. Op een kwelder kwamen we met eb miertjes tegen tussen de zeekraal. Ik weet niets van mieren, maar ik vroeg me af, hoe de mieren het klaarspelen met vloed, als hun nest onder water komt te staan. Kunnen ze het luchtdicht afsluiten ofzo?
Leonieke

p.boer

Erg leuk zo'n waarneming! In NL gebeurt het ook vaak dat mierenkolonies onderwater lopen. Maar als dat geregeld plaatsvindt, gezien het zeekraal zou dat zo moeten zijn, dan is dat wel heel bijzonder. Jammer dat ik niet goed kan zien om welke soort het gaat! Ik verwacht in dit geval dat de gangen vrij diep gaan een dat de zijtakken dan weer omhoog gaan, waardoor er luchtbellen ontstaan.
mvg Peter Boer

elshof

Hallo Peter,

Ja. zoiets vermoed ik ook. Het zou interessant zijn geweest om er bij te blijven zitten kijken wat er gebeurt bij vloed. Hebben die beestjes er een soort besef van dat het vloed wordt en blijven ze dan binnen. Anders hebben ze bij iedere vloed verliezen. Of is het een soort die niet zo ver van het nest gaat? Maar we zijn er niet zo heel lang geweest. Ik weet nu ook niet meer hoe ver het van het "vaste" land was, maar het moet daar bij vloed onderlopen. Misschien niet zo lang, zodat het net goed gaat. Ook zou het interessant zijn om te weten of er veel van dit soort nesten zijn. Mocht iemand die dit leest komend jaar in de buurt komen, zou het leuk zijn om hiernaar te gaan kijken. Wij waren al verbaasd dat er direkt aan de zee een stuk echte kwelder was met alle bijbehorende planten.

Groet,
Leonieke

elshof

niemand die hier iets van weet?
gr. Leonieke