stuifbal???? estland

Gestart door c.witkamp, september 14, 2012, 17:27:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

c.witkamp

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://observado.org/waarneming/view/71153778
onzeker Stuifbal spec. - Tulostoma spec. gezien op 2012-07-12 Estonia - Lahemaa National Park NP
Foto's:


bij voorbaat dank cees witkamp
groeten,

cees

JW_2all

Waarom denk je dat het een stuifbal (Tulostoma) kan zijn?

In de Nordic, en in Pegler e.a. komen 4 soorten stuifballen voor.
In het Engels heten ze Stalkball, omdat ze, alle vier, op een stalk (steel) groeien.
De Nordic omvat tal van landen. Estland valt erbuiten, Finland erbinnen.

Die steel zie ik niet op jouw foto.

Van die vier is er maar 1 die houdt van het biotoop dat jij hier schetst. En die ene ziet er niet zo uit.
Zelfs niet als hij oud is.

Ze lijken erg gemummificeerd op je foto, ik kan zelfs de opening niet zien waardoor ze zouden moeten stuiven, en in dit stadium zouden ze geen sporen meer mogen hebben, en zijn ze microscopisch niet meer determineerbaar. Alleen met voorkennis (een natuurgids) zou je misschien de soort nog een naam kunnen geven, bijvoorbeeld op basis van het feit dat je 'm al jong hebt gezien op dezelfde plek.

Op basis van deze foto kan ik zelfs het geslacht niet bepalen. Wie zegt dat dit een Tulostoma is?
Kan het niet iets anders zijn? Aangespoeld wier bijvoorbeeld, of een of ander soort gal?


Groet,
Jan

c.witkamp

Dag Jan, dank voor je reactie. Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat het is, kwam het tegen tijdens een wandeling langs het strand. Ik zal het nog eens aan een lokale natuurman of -vrouw voorleggen, misschien dat die er wat over kan vertellen.
groeten,

cees